Remmen slut eller?

pythonz

Medlem
14 jan 2006
12
0
1
När jag ska iväg med skotern så slirar remmen och jag kommer just och just framåt, öppnar huven och kollar, då har remmen glidit ner på sekundären 5-10cm! Detta fenomen började förra säsongen, då hände detta ibland när jag skulle iväg från stillastående, när jag kommit upp i fart så är det inga problem.
Har rivit och kollat lagrerna i drivaxeln men de var ok, jag fann dock att en låsring hade lossnat så att bromsskivan glappade en hel del, trodde då att jag hade löst gåtan, men Nej!?

Kan det vara så att remmen är helt slut eller vad är felet?
Remmen är en Carlisle Ultimax och ska vara 36mm, mätte min rem och den är 34,9mm. Gör 1,1mm att man inte ens kan köra skotern???

CHaggstrom

Aktiv medlem
3 okt 2007
84
0
6
Örsnköldsvik
När jag ska iväg med skotern så slirar remmen och jag kommer just och just framåt, öppnar huven och kollar, då har remmen glidit ner på sekundären 5-10cm! Detta fenomen började förra säsongen, då hände detta ibland när jag skulle iväg från stillastående, när jag kommit upp i fart så är det inga problem.
Har rivit och kollat lagrerna i drivaxeln men de var ok, jag fann dock att en låsring hade lossnat så att bromsskivan glappade en hel del, trodde då att jag hade löst gåtan, men Nej!?

Kan det vara så att remmen är helt slut eller vad är felet?
Remmen är en Carlisle Ultimax och ska vara 36mm, mätte min rem och den är 34,9mm. Gör 1,1mm att man inte ens kan köra skotern???
Jag körde 25MIL på min Ultimax 2 rem sen var den pajj, det var inget att ha! nu vet jag inte om du har 2.an eller 3,an men jag köpte en ultimax 3 ist och den kör jag på än. mkt hårdare rem som tål mycket mera! Dina 1,1mm kan nog ha en del betydelse också!

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Kan de inte vara så att slidsen bränner fast för dej då? Då pajar man ju remmen rätt fort.

pythonz

Medlem
14 jan 2006
12
0
1
Jag körde 25MIL på min Ultimax 2 rem sen var den pajj, det var inget att ha! nu vet jag inte om du har 2.an eller 3,an men jag köpte en ultimax 3 ist och den kör jag på än. mkt hårdare rem som tål mycket mera! Dina 1,1mm kan nog ha en del betydelse också!
Remmen är en Ultimax 3:a

Slidesen bränns inte fast, jag kan utan problem få skotern att gå framåt när jag vrider med handkraft på sekundären.

Sekundären är inte för lös spänd, har provat mej för med olika spänningar och nu har jag den väldigt hårt spänd (kan sekundären vara för hårt spänd?), har även provat med en annan sekundär men med samma resultat. Remspänningen har jag på max så att remmen just går över sekundärvariatorkanten.
Har även provat med en annan "begagnad" rem som jag vet har fungerat tidigare utan problem.
Har också putsat variatorerna med Bräkleen och stålull.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hade samma fenomen på min sxr och när jag böt helix så blev de bra. Kan vara att dina glidklackar är dåliga. Prova byt dom och se om de blir bra.

pythonz

Medlem
14 jan 2006
12
0
1
Kan meddela att jag släppte spänningen på sekundären och den verkar fungera som den ska nu... förutom att remmen sprängdes efter nån km:mad: