Tungdragen vid kyligt väder!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
annan utväxling i magnapullen ? avgasportarna fungerar som en dekomp.ventil så trycket går ut bakvägen ? :hmmmm2:
nä tror faktiskt på en annan utväxling i det fallet men att dom har tittat över saker o ting på dom med 3d tändningen genemot dom tidigare modellerna är helt klart för vid extrem kallstart på ex.vis en srx 700 har du inget lyse till att börja med ... när motorn får ett överskott av ström dvs. då inte allt behövs till tändström återkommer lyset igen , jäkligt förbryllande första gången man blev ut för det men sablar så klurigt konstruerat
Okej försår. Men kan man ändra utväcklingen på magnapullen då?
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Okej försår. Men kan man ändra utväcklingen på magnapullen då?
från fabrik är nog det mesta möjligt men som eftertillbehör ? nja skeptisk
ett tips .... när man var ung o odödlig dvs. när - 20 grader inte direkt var en aktuell annledning att inte åka skoter brukade iaf. jag börja och då menar jag redan innan ens nyckeln är omvriden med att dra den chokelös givetvis en 4-5 ggr .. bara liksom för att få någon snurr på maskineriet
och med en trippel från yamaha slog det sällan fel , vrid om nyckeln .. full choke 2-3 drag sedan small den igång ... och varför denna torrdragning då ? tja min inbillning var att det var liten chans jag kunde få den farten det krävs för att alstra nog med tändström utan att torrdra den först , kan vara ren inbillning men o andra sidan ...?
igång kom då alltid mina maskiner oavsett kyla och rekordet vill jag minnas ligger på -37 grader fast då handlade det om en ren nödsituation ... en annan historia det *s*
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vet inte hur det är med den gamla 700 motorn, men vipern har väldigt låg kompression. Vad har den gamla motorn 115Hk ? och vipern 122 ? Om jag inte minns helt fel så låg vipern på 7,6 8,4 och 8,4 i komp. Mitt tips är att MM har högre komp. (Och jag, vipern har lägre komp på en cylinder)

Precis som tidigare så kör inte Yamma igång lyset när det är riktigt kallt. Är same shit på RX-1an som på vipern osv.. MMen är väl lika dan om jag inte kommer ihåg fel.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vet inte hur det är med den gamla 700 motorn, men vipern har väldigt låg kompression. Vad har den gamla motorn 115Hk ? och vipern 122 ? Om jag inte minns helt fel så låg vipern på 7,6 8,4 och 8,4 i komp. Mitt tips är att MM har högre komp. (Och jag, vipern har lägre komp på en cylinder)

Precis som tidigare så kör inte Yamma igång lyset när det är riktigt kallt. Är same shit på RX-1an som på vipern osv.. MMen är väl lika dan om jag inte kommer ihåg fel.

Även MM:en är en riktig lågkompare så det är inte orsaken i detta fall.

Mvh R
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Muskler det har jag. Men har dragit igång flera andra skotrar vid samma temperatur, och deä rin te ens nära att vara lika tungdragna.
en trippel 900 års.mod 96 är inte så helt enkel den heller direkt på morgonkvisten ... samma sak en rotax 670 och klart din ska gå trögt dom första dragen ... hör liksom ihop men är den snudd på teknisk omöjlig att dra runt då är det nått galet ! min 550 drar jag alltid igång på morgonen trots jag har elstart och visst känns även den trots att det är en fläktmoppe
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
en trippel 900 års.mod 96 är inte så helt enkel den heller direkt på morgonkvisten ... samma sak en rotax 670 och klart din ska gå trögt dom första dragen ... hör liksom ihop men är den snudd på teknisk omöjlig att dra runt då är det nått galet ! min 550 drar jag alltid igång på morgonen trots jag har elstart och visst känns även den trots att det är en fläktmoppe
Jo, men inte är det ju något fel på min skoter (om det var det du menade). Men jag fattar inte varför den är så tung. Jag har lärt mig "den rätta knycken" så jag klarar att dra igång den. Men en goode kraftig gubbe skulle dra igång den när det varit -30 grader på natten och ca: -15 när han skulle dra. Han orkade inte... Men jag gjorde.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Vmaxen jag hade innan (en 94) var ett monster då det kom till kallstarter. Var det kallare än 17-18 minusgrader kunde du använda startsnöret som bogserlina. Då jag skulle starta den fick jag först sätta benet mot fotstödet och använda kroppsvikten för att få den att öht gå ett varv. Efter två-tre drag i den stilen snurrade den på som vanligt. Då var det bara dra så hoppade den igång direkt. För min del tror jag det berodde på oljan, för jag skämde verkligen inte bort den med fin olja och en vän som har en liknande (samma modell fast 500) som pytsade i dyraste oljan han kunde hitta hade nästan aldrig problem (utom neråt -25).

Bara man har tålamod och låter den snurra ett parv varv innan man tokdrar är det ju inget problem. Jisses vad folk är stressade nuförtiden ;)
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Vmaxen jag hade innan (en 94) var ett monster då det kom till kallstarter. Var det kallare än 17-18 minusgrader kunde du använda startsnöret som bogserlina. Då jag skulle starta den fick jag först sätta benet mot fotstödet och använda kroppsvikten för att få den att öht gå ett varv. Efter två-tre drag i den stilen snurrade den på som vanligt. Då var det bara dra så hoppade den igång direkt. För min del tror jag det berodde på oljan, för jag skämde verkligen inte bort den med fin olja och en vän som har en liknande (samma modell fast 500) som pytsade i dyraste oljan han kunde hitta hade nästan aldrig problem (utom neråt -25).

Bara man har tålamod och låter den snurra ett parv varv innan man tokdrar är det ju inget problem. Jisses vad folk är stressade nuförtiden ;)
haha:laugh:, är nästan sådär på min när det bara är -10 ute har aldrig haft mer än -15 när ja kört så, men efter 2-4 drag så går den igång:rock:
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Hm, luftfuktigheten kan det nog vara. av allt jag sett och hört så har alltid MM, sxr, Srx etc varit tungdragna. med tanke på vipern kan du dra igång med 1 hand i 13-18 graders kyla utan problem^^.

Viperns komp på ena cylindern är betydligt mindre än MM vad jag kan minnas ( har inte riktigt koll på siffrorna)
 

chief

Medlem
19 jan 2008
20
0
1
Klart det blir tungt vid kyla, dra lungt ett par gånger så startar dom ändå....
Kommer ihåg på SRV tiden vid -20 måste varit bra kompa men det gick knapt att dra runt den, men det gick ändå alltid igång på ett par drag bara....