Tungdragen vid kyligt väder!

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
ides inte läsa vad alla skrivit kan bero på att MM har högre komp eller hur det stavas borde kunna vara det om ni inte kom fram till nå.
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Att skotern är tyngre att dra igång vid kall väderlek beror på att metallen drar ihop sig och då blir det högre komp i motorn än om den skulle vara varm min teori
Detta stämmer alldeles utmärkt. Har hört precis samma saker och brukar uppleva det samma. Beror väll lite på att oljan vid kyla smörjer sämre? Rätta mig om jag har fel.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Detta stämmer alldeles utmärkt. Har hört precis samma saker och brukar uppleva det samma. Beror väll lite på att oljan vid kyla smörjer sämre? Rätta mig om jag har fel.
Att kall olja knappt rinner överhuvudtaget spelar betydligt större roll. Den blir som ett minilim innan den rörts om lite.

//Rob
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Var i fjällen ett gäng grabbar, en förmidag var
det 27minus, 3polaris 5rotax, rotaxgrabbarna slogs om
kupevärmaren för att värma skiten medans 3 polarisar
stog och gick efter bara tre drag i magnapullen.
Vill bara nämna att en rotaxägare blev filmad vid
startförsöket varvid att han flög över huven i sin iver
att starta rotaxen, den var tämligen stumm att dra runt
tills att han fick förgripa sej på kupevärmaren.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Det var ganska länge sen denna tråd var uppe, jag har fått svar på varför den är tungdragen;
- Annan drevning på magnapullen
- Dålig olja som blir som klister
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Nu verkar detta vara en mer eller mindre död tråd, men jag skriver iaf.

Fakta:Alla material "krymper" vid kyla.

Längutvidgningskoefficienten (alfa) för stålgjutgods är 0,000014 och för aluminium 0,000024 mässing har 0,0000185.

Eftersom att dessa 3 olika material utvidgas olika så innebär det mer friktion ju längre ifrån optimal temperatur man kommer.

Exempel. En cylinder med stålfoder har Ø75,00 mm vid 20°C. Vid -20°C har den krymt till l*(alfa)*(tm-t20)=0,042 Ø74,958 mm.

Hade det varit en aluminiumcylinder blir den bara Ø74,928 mm.

Nu är det inte bara i cylindrarna som detta faktum medverkar, tänk bara på kolvbult och vevlagringar. Samt att motorns tänkta arbetstemperatur ligger antagligen kring 60°C. Då blir betydelsen ännu större!

Jag har också en teori om att avgaspipan har betydelse för det kännbara kompet. Men det tar vi nån annan gång.:)
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Tror att det till en liten del kan ha med värmeutvidgningen att göra men som i cylindrarna där du har stålfoder och aluminium kolv spelar nog ingen större roll för det är ändå mer spel där i mellan än vad skillnaden i temperatur kan kompensera för. Är ju kolvringarna som är i kontakt och även dom är i stål.

Veven kan nog därimot känna av det lite gran även fast både vev och lagerbanor är i stål så är det ju olika dimensioner och spelet är väldigt litet.

Det största som påverkar att det blir tungdraget är jag däremot övertygad om att det är dom olika smörjmedlen i skotern som då dom blir kalla blir väldigt sega. Som någon skrev att wiksositet på olika oljor påverkar. Jag tror han menar viskositeten och det är det mått på hur lättflyttande en vätska är. Och oljor kan vara olika bra på det vid olika temperaturer.
Så tills motorn kommit upp i temperatur och smörjmedlen börjat fungera som det är tänkt så går det trögt. Det är därför kallstarter är så slitsamt för motorer. Att använda motorvärmare är jätte bra för då har du en mer gynsam temperatur för motorn redan innan du startar den vilket leder till mindre slitage.