Tips & tricks modd Ext -93

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Tjenare allihop

har mig en Arctic cat EXT -93 550 vätskeskyld, kort bandare.

Vill inte köpa en nyare skoter eftersom vill ha nått andra inte åker runt på. Och sen gillar jag bygga och modda, så tänkte att det va en bra skoter att börja på, som inte är allt för dyrt om det går sönder. Ock sen ligger den under 100 hk gränsen, så billig försäkrning

Har köpt mig ett styre (guld air styre), vill gör egen styrhöjare, hand0tag etc.

har tänkt mig Höja den lite och slänga på en 32mm högkam eller kanske en 38mm.

Tagit bort rutan.

Har tänkt mig att trimma variatorn och kanske en liten portning? Vad tycker ni om en portning på en så lite motor. Ingen STEG 3 portning men en lugn portning och kanske plana toppen?

Bygge om stötdämparfästene i framvagnen så jag kan höja upp den lite der med? Vill det gå bra, eller bara bortkastat med tid?

Är det fler grejer som man kan göra, som gör den till en lite bättre lössnö klätter maskin? Men fortfarande lite frääään

Har ni några bra ideer eller roliga tips ?

Tack!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tjenare allihop

har mig en Arctic cat EXT -93 550 vätskeskyld, kort bandare.

Vill inte köpa en nyare skoter eftersom vill ha nått andra inte åker runt på. Och sen gillar jag bygga och modda, så tänkte att det va en bra skoter att börja på, som inte är allt för dyrt om det går sönder. Ock sen ligger den under 100 hk gränsen, så billig försäkrning

Har köpt mig ett styre (guld air styre), vill gör egen styrhöjare, hand0tag etc.

har tänkt mig Höja den lite och slänga på en 32mm högkam eller kanske en 38mm.

Tagit bort rutan.

Har tänkt mig att trimma variatorn och kanske en liten portning? Vad tycker ni om en portning på en så lite motor. Ingen STEG 3 portning men en lugn portning och kanske plana toppen?

Bygge om stötdämparfästene i framvagnen så jag kan höja upp den lite der med? Vill det gå bra, eller bara bortkastat med tid?

Är det fler grejer som man kan göra, som gör den till en lite bättre lössnö klätter maskin? Men fortfarande lite frääään

Har ni några bra ideer eller roliga tips ?

Tack!

Börja med ett variatorkit innan du börjar porta. Känn efter om du behöver mer än så just nu.

Ska du byta matta och vill ha en bättre klättrare kanske det vore en bra idé att förlänga boggien lite och sätta dit en 345:a.

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Tack för ditt svar, tänkte också på det. Men ville det inta va en bra idé att höja den också då? :)

Tack!

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Förläng till 345 och höj den måttligt, inte extremt. Om ekonomin tillåter så skulle värre dämpare inte vara helt fel. Sätt på ett v-kitt och se om det räcker så har du en bra allroundmaskin.

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Förläng till 345 och höj den måttligt, inte extremt. Om ekonomin tillåter så skulle värre dämpare inte vara helt fel. Sätt på ett v-kitt och se om det räcker så har du en bra allroundmaskin.
När du menar värre dämpare, är det i boggien eller skidorna ? :)

Hade tänkt mig nått sånt, så det låter jätte bra. Tack för ditt svar!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har ett likadant chassie som jag tänkte bygga om lite, med F7 framvagen och lite sådant..

Men om jag va du skulle jag försöka få tag på en nyare zr framvagn och sedan bygga om det övre dämparfästet så du får dit dämparen likadant som på de nyare maskineran =högre och stabilare.

Sedan en höjning av boggiet och som någon annan sa, kanske en 345 matta? och vinkla tunneln i bakkant.

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Jag har ett likadant chassie som jag tänkte bygga om lite, med F7 framvagen och lite sådant..

Men om jag va du skulle jag försöka få tag på en nyare zr framvagn och sedan bygga om det övre dämparfästet så du får dit dämparen likadant som på de nyare maskineran =högre och stabilare.

Sedan en höjning av boggiet och som någon annan sa, kanske en 345 matta? och vinkla tunneln i bakkant.
Det med zr framvagnen va lite intressant, för kunde värkligen behöva höja den fram, och bli mera stabil. Tycket skidorna går sin egen väg ibland :) Ska kolla upp det där med zr'en.

En annan fråga, tycker ni det är värt att lägga ut pengar på en sån maskin? Eller ska man helre sälja den org, och köpa sig en nyare?
Själv tycker jag det är kul med gamla maskiner eftersom dom är billiga i reservdelar, och kunna piska några nyare maskiner i bergsklättring kan få tårar att trilla fram :)

Vad tycker ni?

Tack!

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
jag håller med dej varför köpa enny skoter för 60.000-100.000 tusen när det går lika bra med en för 10000-15000 och bygga om och mod skotern med andra grejer sj så har jag en 93 wildcat med efi ska byta framvagn till zrt 800 ans höja boggien lite (ej orginal efi wildcat ombyggd förg wildcat till efi andra spridare annat chip har mont tikka bygda pipor´+ slut burk så du är helt och hållet inne på rätt bana för man kan ha lika kul med en äldre skoter som man har med en ny och det bästa med en äldre skoter att man ej behöver vara rädd att nått går sönder eller kostar multum att laga på en nyare skoter och reservdelar till äldre skotrar finns att köpa beg på blocket hls wildcat 1000 triple

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det med zr framvagnen va lite intressant, för kunde värkligen behöva höja den fram, och bli mera stabil. Tycket skidorna går sin egen väg ibland :) Ska kolla upp det där med zr'en.

En annan fråga, tycker ni det är värt att lägga ut pengar på en sån maskin? Eller ska man helre sälja den org, och köpa sig en nyare?
Själv tycker jag det är kul med gamla maskiner eftersom dom är billiga i reservdelar, och kunna piska några nyare maskiner i bergsklättring kan få tårar att trilla fram :)

Vad tycker ni?

Tack!

Hurevida det är värt att lägga pengar eller inte på en gammal skoter är olika från person till person. Om någon är så dum att köpa en ny skoter får dom väll helt enkelt sätta kapen i den(vilket väldigt få vågar) så då tycker jag definetift det är rolgiare med en äldre skoter som man bygger om och få den att funka bra.

Jag säger att du ska satsa! =)

Och om du inte hittar någon zr framvagn så har jag en Firecat framvagn där ena a-armen behöver riktas lite (itne omöjlig bara man har lite koll på läget) och i övrigt helt okey. Om de skulle vara intressant. (ta det över PM isåfall)

Men som sagt, jag tycker helt klart du ska ge gärnet, min första sktoer va också en EXT 580, och den fick högre framvagn, styrghöjare, 365matta, 40mm kammar,trimpipa m.m Riktigt roligt maskin:rock: