Ok, tror jag klykat, hade skrivit långt som bara den nu men då hade jag hunnit bli utloggad.
Squishbandet = det tunna utrymmet runt förbränningsrummets yttre delar?
Squishspalt = mellan kolvens högsat läge o cylinderns överkant (där det då övergår till squishband) right?
För litet/stort squishband = risk för? Går det justera med toppackningar eller svarvar man om det vid behov?
Går squishspalten att justera?
Kompressionstrycket är det man är intresserad av då eftersom det är den "verkliga" kompressionen i cylindern?
Är jag på rätt spår?
Squishbandet är det som är en nästan plan ring (brukar vara 1-2* högre än kolvens topp) runt förbränningsrummet yttre del, innan det övergår till "bowlen".
Höjden mellan kolvens topp och cylinders överkant (deck) kallas "deckhöjd".
Squishspalten är deckhöjd + step cut (som är den kan längst ut på förbränningsrummet, innanför denna kant är alltså squishbandet)
För liten squishspalt vid en viss bredd på squishbandet kan orsaka spikningar, då MSV blir för hög.
Vad som egentligen sätter begränsningen för minsta spalt är väl egentligen det mekaniska, att kolven ska ta i toppen...
Det kan vara lite mickligt att bygga om designen på ett förbränningsrum. Om man ex. har en stor bowl och då litet squishband så är det i princip omöjligt att designa om det till en mindre bowl (måste då fylla igenom bowlen med typ svets och sedan fräsa om det).
Om man däremot har en liten bowl och stor squishspalt GÅR det att fräsa upp bowlen, men då lär step cuten vara så djup så att en planing av toppen krävs för att få till rätt volym på förbränningsrummet.
Squishspalten kan justeras genom planing av topp, planing av cylinder decken, planing av cylinderfoten, shimsning vid cylinderfoten.
Det man egentligen är ute efter vågar jag inte säga säkert, men cylindertrycket lär säkert ha någon sorts betydelse...
Allt tillsammans har ju en betydelse.
Vad som kanske ev. har stor betydelse är väl fyllnadsgrad/BMEP?
Återigen ingen expert.