Kompression o luftfilter.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ok, då får man sikta på nån singelpipa då.

Kan man kolla vevens rakhet på tappen utan att dela blocket eller?

Hmm, man får mycket planer av er grabbar inför sommaren iaf, kanske går att få lite liv i den gamla 800:a rovan...
Såvida du trivs med ditt gamla ZR3-chassie så rekommenderar jag dig big bore på 800-motorn, till 1010 cc. Då börjar det likna något! :rock:
Vet från mina två byggen att 800-kit till F7an är "the shit", så ett 1010-kit till 800an måste vara underbart!
Som en F1000 fast något kortare slag.
Det lär nog dock kosta ett par Black Magic-kolvar då Wiseco inte verkar kunna tillhandahålla licensfria kolvar i 92 mm - men *****rs vad coolt!
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Men sluta frestas Camata, jag har nog sett dom där 1010-kiten. Verkar grymma. Tyvärr är dom ju inte helt gratis, brukar hamna runt 2500$ på ebay, visserligen rätt bra pris. Dom brukar väl uppge at dom bromsar ur motorn runt 190 kusar med ett sånt. Då börjar man nog hänga med polarens CF 1000 (lite det som är mitt mål).
Hmm, finns väl många olika fabrikat på 1010 kit, speedwerx har väl oxå, och D&D har, eller kör alla med BM kolvar?

Jag håller iaf ögonen öppna efter ett sånt kit till rätt pris, skulle vara skönt att komma över litern. :beer:

EDIT: Det ligger ute ett nu för 2500$, liiiite sugen är man saxat från beskrivningen på ebay "....this kit will put down 200hp depending on your set up be king of the hill or king of the drag strip."
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men sluta frestas Camata, jag har nog sett dom där 1010-kiten. Verkar grymma. Tyvärr är dom ju inte helt gratis, brukar hamna runt 2500$ på ebay, visserligen rätt bra pris. Dom brukar väl uppge at dom bromsar ur motorn runt 190 kusar med ett sånt. Då börjar man nog hänga med polarens CF 1000 (lite det som är mitt mål).
Hmm, finns väl många olika fabrikat på 1010 kit, speedwerx har väl oxå, och D&D har, eller kör alla med BM kolvar?

Jag håller iaf ögonen öppna efter ett sånt kit till rätt pris, skulle vara skönt att komma över litern. :beer:

EDIT: Det ligger ute ett nu för 2500$, liiiite sugen är man saxat från beskrivningen på ebay "....this kit will put down 200hp depending on your set up be king of the hill or king of the drag strip."

Jag förstår om du vill ha kvar dina standardgrejor, men $2000 för ett kit med utbytesprylar inkl. topp och allt från SW är ju inte dålig kurs. http://www.hotseatperformance.com/psp/showdetl.cfm?&DID=29&User_ID=2205506&st=1585&st2=-48162071&st3=36273078&Product_ID=2697&CATID=249

Personligen har jag dock rätt dålig erfarenhet av hur "bolt-on" amerikanska grejor är för det svenska klimaten och vår smak/finkänslighet.
Jag skulle satsat på att hitta kolvar för ändamålet, låtit borra/nicasila/porta/modda toppen från hemmaplan.
Kolvar kan vi ponera kostar $150 per st.
Sen är det borrning 1500:-, nicasil 4500:-, helportat 5000:- och toppmod 1500:-.
Totalt då runt 15 lök, och då vet du att det passar på en gång och är exakt som du själva vill ha det.
Alla priser lite tilltagna och inkl. all ev. frakt.

Fast D&D har ju ett helt kit inkl. pipor för 1147 cc... =)
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ähh, originalgrejjorna skiter jag fullständigt i.
Det går att borra originalcylindrarna så grovt alltså, låter ju rätt skoj.
Har letat lite efter standard 900 cyllar men det kanske inte ger så mycket, dom e väl bara 865cc.

Hade ju iofs inte tänkt göra nåt riktigt allvarligt åt den men man vet ju aldrig.

Joo, har sett ett 1160 kit oxå, men då måste man fila lite i blocket oxå.

Camata du har ingen erfarenhet från en psi dial-a-dome topp?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Camata du har ingen erfarenhet från en psi dial-a-dome topp?
Nej, tyvärr.

Är inte de topparna man kan skruva förbränningsrummet upp och ner?
Enda sättet jag kan finna att det ska fungera "bra" är att där squishen övergår till bowl är själva "inserten", som man kan skruva upp/ner.
Om det är hela förbränningsrummet med squishband så rötar man ju squishen rejält när man justerar volymen.
Det är självklart coolt, men fungerar det i praktiken?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ok, då får man sikta på nån singelpipa då.

Kan man kolla vevens rakhet på tappen utan att dela blocket eller?

Hmm, man får mycket planer av er grabbar inför sommaren iaf, kanske går att få lite liv i den gamla 800:a rovan...
Byggde själv om min MC800 för några år sen.
Borrade upp den till 925cc, portade cylindrarna. 12.8:1 toppar.
900 y-pipa, omgjord standard singelpipan. Portade blocket. Slipade reedstopparna. Mer tändning. Lösa luftfilter. Vart grymt nöjd. Körde 600mil med grejorna, inga problem.

1010 kit går också men är lite mer känsligt att bygga och ställa in.
Inte alla som har koll på hur man ska svetsa cylindrarna.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Nej, tyvärr.

Är inte de topparna man kan skruva förbränningsrummet upp och ner?
Enda sättet jag kan finna att det ska fungera "bra" är att där squishen övergår till bowl är själva "inserten", som man kan skruva upp/ner.
Om det är hela förbränningsrummet med squishband så rötar man ju squishen rejält när man justerar volymen.
Det är självklart coolt, men fungerar det i praktiken?
Joo, det är dom topparna, och precis som du säger så tror jag att det är bara bowlen man rör på sig. Dom bör ju funka, tycker det är svårt att se en jänkskoterfilm där alla inte har dom där under huven.
Aja, får hoppas på kortleveranstid iaf. Hittade en på ebay för sjuuukt najjs pris. Och dom ser ju så ***** coola ut, började dock fundera vart/hur termostaten ska sitta på dom.

Turbomountain: Vad körde du för kolvar då? Tändningen, är det bara att smeta dit en annan tändkil? Y-rör givetvis.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
88mm BM/Wiseco kolvar.
Ja, tändkilen är bara å smeta dit.
ZR800 har annan tändning (lägre) än mc800, så vad som funkar på zr800 funkar nödvändigtvis inte på mc800.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Har hittat kolvarna nu, 150 dollars stycket hos black magic, tyvärr inte hittat dom på wiseco. Även sett att det finns "standard" bigbore till 883 cc, men ska man lix borra är de väl kanske knas att inte göra det ordentligt.
Äntligen fått tag i toppen oxå. Squishen verkar riktigt låg så det ska bli spännande, kan inte tänka mig att originaltopparna är lika tighta.
Och det var som du trodde Camata, det är bara bowlen som man på nåt vis skruvar upp o ner. Får se imorgon om det blir montering imorgon. Men en fråga, inget termostathus på den, what to do then? Köra utan bara?

Nåt företag i staterna man kan anlita billigt för portning som gör ett bra jobb? Bikeman skulle ha 250 dollar per cylle, rätt bra pris jämfört med här.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Utan tempmätare??

Det kanske skulle vara värt några kronor att investera i en avgastempmätare iallafall?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Rätta mig om jag har fel, men är det verkligen nödvändigt med en termostat på skotern?
Som jag, jag har en termostat på 30°. Den bör alltså släppa igenom kylarvätska all the time. Det skulle vara att varmkörningen tar en lite längre stund, ifall man kör utan termostat.

Varför du inte hittar dem hos Wiseco är nog för att BM äger licensen för dem. De betalar alltså Wiseco för utveckling av dem och har därefter egenrätt på den designen - och har nog den dealen att Wiseco inte får sälja den designen själv, utan allt ska gå igenom BM.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag kör 2 av mina maskiner utan termostat , varmkörningen tar länge speciellt när skotern stått i -20 över natten , utan tempmätare skulle jag aldrig fundera på att köra utan , jag skulle vilja ha en som öppnar vid 20 c , fördelen är att den inte stänger om man tänkt kyla ner motorn efter en grästävling och så kan man ju iallafall innbilla sig att flödet ökar ngt
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Har monterat o provkört med toppen nu, den gör helt klart skillnad. Betydligt bättre gassvar, och då körde jag med kompet på lägsta läget så det finns mycket att hämta.
Det var som du trodde Camata, bara bowlen man skruvar upp o ner.

Nu mer frågor. Om man borrar ur och sätter foder i cylindrarna, kan man då även borra om fodret?
Vad kostar det på ett ungefär att fodra cylindrarna?
Finns ju 883cc overbore foder till cyllarna, man kanske klarar sig på det, alt om man kan ta ur fodret lite (1 mm) runt om så har man 925 cc.
Foder behöver inte nicasil va?
Nackdelar med att köra med foder?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har monterat o provkört med toppen nu, den gör helt klart skillnad. Betydligt bättre gassvar, och då körde jag med kompet på lägsta läget så det finns mycket att hämta.
Det var som du trodde Camata, bara bowlen man skruvar upp o ner.

Nu mer frågor. Om man borrar ur och sätter foder i cylindrarna, kan man då även borra om fodret?
Vad kostar det på ett ungefär att fodra cylindrarna?
Finns ju 883cc overbore foder till cyllarna, man kanske klarar sig på det, alt om man kan ta ur fodret lite (1 mm) runt om så har man 925 cc.
Foder behöver inte nicasil va?
Nackdelar med att köra med foder?
Med reservation för totalt amatörsnack:

Fungerar det att göra big bore som man sedan stålfodrar? Då borrar man alltså upp flertalet mm mer än vad big boren är, och i en hel del fall skulle det innebära att man rensar upp cylinderväggarna till portarna rätt friskt?
Vet inte alls hur tjockt fodret är, men skulle det kanske fungera med att man slänger in foder i stock bore och sedan drar big bore på själva fodret? Samma princip, såvida fodret inte blir för tunt.

Ett "orört" foder kan man väl borra till antalet överdimensioner, ivf på mopeder! =)

Nackdelar och nackdelar... Rent generellt så kan vi väl säga att nicasilen är överlägsen - så länge den håller ihop!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
foder är oftast inget att rekomendera för big bore , för det 1:a blir det inget billigare pga monteringen och mera tidskrävande portning , dessutom kan man få diverse problem , foder som sjunker har både jag och flera jag känner varit med om (slarv jobb förmodligen trots att det är utfört av "seriösa firmor") värmeavledningen på bryggan mellan avgasport och (hårt utsatt för värme) vingport kan bli för dålig så fodret blir för varmt där och slår sig från cylväggen mot kolven =mindre kolvspel och ännu sämre värmeavledning då nu fodret tappat kontakt med aluminiumet , har egen erfarenhet av problemet (trots smörjhål i kolven) , titta tex hur mkt material en rotax 670 (std stålfoder) har där jämfört
med en f7:a , cyl skörteln på mina stålfodrade f8:a cyl som vile börja spreta mellan materialen och dom är nu pensionerade trots att dom funkar kanon ... nä borra 88 eller 91 är mitt tips