Jag har tidigare slagit en tanke över hur smart det varit att släppa ut ATV/quad i trafiken.
Visst är MC säkert lika/mer farligt att framföra, men med viss ironi när jag säger "Stockholmssyndrom", så känns det lite som att "vissa" fattat det som att en ATV/quad är det ultimata fordonet i alla väder - och överskattar då fordonets och sin egen förmåga.
(detta resonemang har dock ingen koppling med artikeln nedan, då den saknar en hel del information om själva olyckan)
Vad som då får mig att reflektera över detta i ett snöskoterforum är denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2106066.ab
Jämställ gärna en ATV-olycka med en snöskoterolycka. Vid varenda skoterolycka har det varit en genomgående, negativ ton i hela artikeln - mot skoterkörandet. I artikeln ovan är det inte riktigt så, faktum är att det inte står någonting alls. "En ATV har krockat, föraren dog, that's it, life goes on."
Hur är det med ATV på allmän väg? Är det B-körkort som gäller, för alla typer?
Jag tycker mig se ett par gubbar i min by rejsa runt med kina-ATVs, utan hjälm och som är något handikappade till förståndet. Dessa ser jag självklart som en fara för sig själva, om dessa ATVs går att framföra i mer än 30 km/h - vilket de ser ut att göra.
Var det oeftertänksamt att släppa ut ATVs på vägarna?
Jag försöker dra paralleller mellan MC/moped, men det tar stopp när jag tänker på förarlämpligheter och kraven på dem - det verkar vara rätt "fritt" när det gäller ATV? Kanske läge att sätta in A-behörighet på ALLA ATV för bruk på allmän väg?
Visst är MC säkert lika/mer farligt att framföra, men med viss ironi när jag säger "Stockholmssyndrom", så känns det lite som att "vissa" fattat det som att en ATV/quad är det ultimata fordonet i alla väder - och överskattar då fordonets och sin egen förmåga.
(detta resonemang har dock ingen koppling med artikeln nedan, då den saknar en hel del information om själva olyckan)
Vad som då får mig att reflektera över detta i ett snöskoterforum är denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2106066.ab
Jämställ gärna en ATV-olycka med en snöskoterolycka. Vid varenda skoterolycka har det varit en genomgående, negativ ton i hela artikeln - mot skoterkörandet. I artikeln ovan är det inte riktigt så, faktum är att det inte står någonting alls. "En ATV har krockat, föraren dog, that's it, life goes on."
Hur är det med ATV på allmän väg? Är det B-körkort som gäller, för alla typer?
Jag tycker mig se ett par gubbar i min by rejsa runt med kina-ATVs, utan hjälm och som är något handikappade till förståndet. Dessa ser jag självklart som en fara för sig själva, om dessa ATVs går att framföra i mer än 30 km/h - vilket de ser ut att göra.
Var det oeftertänksamt att släppa ut ATVs på vägarna?
Jag försöker dra paralleller mellan MC/moped, men det tar stopp när jag tänker på förarlämpligheter och kraven på dem - det verkar vara rätt "fritt" när det gäller ATV? Kanske läge att sätta in A-behörighet på ALLA ATV för bruk på allmän väg?