RX-1 mountain's bränsle förbrukning???

kardis

Ny medlem
23 mar 2008
2
0
1
Hi.
Behöver lite hjälp!
Har köpt en RX-1 Mountain från 2003, och jag tycker den har lite hög bränsle förbrukning. Kör 90% lös snö i kuperat terräng. Skulle tror jag liggar ungefär på 2½l. milen. Låter det på tok för mycket?
Om ja vad kan det bero på.
Tacksam för allt hjälp/synpunkter jag kan få!
Mvh.
Kardis

Last edited:

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Hi.
Behöver lite hjälp!
Har köpt en RX-1 Mountain från 2003, och jag tycker den har lite hög bränsle förbrukning. Kör 90% lös snö i kuperat terräng. Skulle tror jag liggar ungefär på 2½l. milen. Låter det på tok för mycket?
Mvh.
Kardis

Med lite snabb huvudräkning kan jag konstatera att min dragit 1.8-2l/mil de senaste dagarna och då har jag kört ungefär 50/50 led och klättrat i djupsnö. Så det låter inte helt otroligt.

4taktarna drar mer än man tror, men mycket mindre än 2taktarna ;)

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hi.
Behöver lite hjälp!
Mvh.
Kardis
Tycker inte alls att det låter mycket. Med tanke på att det är 90% lössnö körning. 2 ½ lit/mil då är väl inte alls farligt!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min rs vector(3 cylindrig modell av rx1) drar 3 liter milen om jag kör i lössnö och leker med den.........

dom som skyltar med 1.5 liter milen kör efter leden och aldrig över 7000rpm

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
min rs vector(3 cylindrig modell av rx1) drar 3 liter milen om jag kör i lössnö och leker med den.........

dom som skyltar med 1.5 liter milen kör efter leden och aldrig över 7000rpm
Fast samtidigt saknar RSen de där sista 25hästarna. Så den får jobba hårdare för samma resultat ;). Som sagt drog inte min mycket mer än (om inte precis) 2liter även om jag var och klättrade i puder. Tror inte jag skulle komma upp i några 3liter om jag inte höll stumt så gott som hela tiden, vilket blir lite svårt på en mountain om du vill behålla kammarna.

Men till TS: Du behöver nog inte oroa dig.