Tycker att min tripletouring ryker för mycket

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Jag har varit en av tesst piloterna på detta då jag har en kolega som känner dessa som har utveklat detta under 5års tid. så det kommer bli succe när detta släpps!! Det finns otroliga fakta kring massor av bromsningar på snöskotrar och 2taktare över lag och det är häpnadsväckande resultat i både vrid och hk ! Gången på skotern blir mkt hårdare och gasresponsen är grym! Vridmomentet på mellanregistret är i vissa fall högre än hk antalet på bromsproven !! Nice med vrid som en 4 takt och rappheten från 2takt !! Det talar för sig själv!! ELLER!?

Håll ut så kommer det ut en tråd om detta!! Priserna ligger i förbrukning som 2takts oljan men komm då ihåg att du blandar 10-15 ggr mindre än med anvisad rekomendation som du har till just din maskin Jag har legat på 0,4% Men gått ner på 0,2% som det är rekomenderat och jag e mkt nöjd!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En till fråga, det funkar på alla skotrar? Är inte så hajj på exakt vad som smörjs av oljan, jo visst, det smörjer ju kolvarna osv, men tänkte mest på nått lager i blocket eller nå sånt.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jag har varit en av tesst piloterna på detta då jag har en kolega som känner dessa som har utveklat detta under 5års tid. så det kommer bli succe när detta släpps!! Det finns otroliga fakta kring massor av bromsningar på snöskotrar och 2taktare över lag och det är häpnadsväckande resultat i både vrid och hk ! Gången på skotern blir mkt hårdare och gasresponsen är grym! Vridmomentet på mellanregistret är i vissa fall högre än hk antalet på bromsproven !! Nice med vrid som en 4 takt och rappheten från 2takt !! Det talar för sig själv!! ELLER!?

Håll ut så kommer det ut en tråd om detta!! Priserna ligger i förbrukning som 2takts oljan men komm då ihåg att du blandar 10-15 ggr mindre än med anvisad rekomendation som du har till just din maskin Jag har legat på 0,4% Men gått ner på 0,2% som det är rekomenderat och jag e mkt nöjd!
Låter som en najs produkt. Men blanda inte in vrid i det positiva. Att den har högre vrid än hk på ett visst varv har inget med smörjning att göra. Förhållandet vrid och hk är konstant vid varje varvtal, alltså vridet kan inte helt plötsligt bli högre vid ett visst varvtal utan att hk inte ökar.

Vill inte starta en hk/vrid debatt här i den här tråden men läs på snowriders forum om vrid i teknikdelen så ser du hur det förhåller sig.

Ser ändå fram emot den nya produkten.

yamven

Aktiv medlem
15 nov 2007
90
0
6
Sthlm
Låter ju bra, men man är ju alltid lite skeptisk... hur är bor ur miljösynpunkt t.ex.?

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vet inte om jag tror så mycket på detta... För nog att man håller det hemligt, men SR, SM eller Skoter borde ha snappat upp det! Om inte tal på USA!

De verkar lite skumt tycker jag..?

Men upp med bilder på bromsningar, samt lite fakta om "Mirakel medlet"
samt företaget som tillverkar det! har inte skrotat idén ännu men vill gärna läsa mer om det

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vet inte om jag tror så mycket på detta... För nog att man håller det hemligt, men SR, SM eller Skoter borde ha snappat upp det! Om inte tal på USA!

De verkar lite skumt tycker jag..?

Men upp med bilder på bromsningar, samt lite fakta om "Mirakel medlet"
samt företaget som tillverkar det! har inte skrotat idén ännu men vill gärna läsa mer om det
Ring PF Racing och fråga om de hunnit köra på det här pulvret än, och hur det fungerar.

B

Biosteel

nån som vet hur det går med "mirakelmedlet" jag har inte sett Thundercat-1140 online på ett tag vars e han :S? :)

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Vart tog Thundercat-1140 vägen? Jag blev som många andra h-vetes sugen att testa. Man har ju hört att oljan själ ganska mycke effekt men nu kanske även "små" motorer inte får så stora effektförluster :D

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Låter det för bra för att vara sant.... så är det också i regel det! :)
Typiskt troll inlägg av Thundercat. Ny reggad på forumet för att få möjlighet att sprida lite gratis reklam.

Annars är det inte helt ossannolikt att han helt enkelt är död, Bor är fruktansvärt cencerogent, giftigt helt enkelt. Hudkontakt räcker, gravida kvinnor får inte ha någon som helst kontakt med Bor. Förångad lär den ge lungcancer ganska snabbt.
Chansen att Bor som tillsatts för bränsle i en förbränningsmotor, skulle bli godkännd, är väl ungeför lika stor som en snöboll har i helvete...

B

Biosteel

jasså så allting e bara en bluff alltså med andra ord :S? för han va ju mest bara inloggad en enda gång sen så försvann han :S :)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Låter det för bra för att vara sant.... så är det också i regel det! :)
Typiskt troll inlägg av Thundercat. Ny reggad på forumet för att få möjlighet att sprida lite gratis reklam.

Annars är det inte helt ossannolikt att han helt enkelt är död, Bor är fruktansvärt cencerogent, giftigt helt enkelt. Hudkontakt räcker, gravida kvinnor får inte ha någon som helst kontakt med Bor. Förångad lär den ge lungcancer ganska snabbt.
Chansen att Bor som tillsatts för bränsle i en förbränningsmotor, skulle bli godkännd, är väl ungeför lika stor som en snöboll har i helvete...
Hum.. Har googlat lite om detta ämnet bor.. Fann blandannat detta:

"Elemental boron is nontoxic and common boron compounds such as borates and boric acid have low toxicity
(approximately similar to table salt with the lethal dose being 2 to 3 grams per kg) and therefore do not require special precautions while handling. Some of the more exotic boron hydrogen compounds, however, are toxic as well as highly flammable and do require special handling care."
Saxat från Wiki-Bor

Så nu till frågan om det är Borsyra eller Bor+väte.. Vilket har 2 helt skillda "farlighets" nivåer. Men åter till om BOR kommer bli nått, nja bara för "dyna-geeks" som vill sparka ur den sista hästen ur stallet!
(Kan ju ha fel men vill gärna se lite dyna siffror som är innan jag ändrar min åsikt!)

:ciao:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hum.. Har googlat lite om detta ämnet bor.. Fann blandannat detta:

"Elemental boron is nontoxic and common boron compounds such as borates and boric acid have low toxicity
(approximately similar to table salt with the lethal dose being 2 to 3 grams per kg) and therefore do not require special precautions while handling. Some of the more exotic boron hydrogen compounds, however, are toxic as well as highly flammable and do require special handling care."
Saxat från Wiki-Bor

Så nu till frågan om det är Borsyra eller Bor+väte.. Vilket har 2 helt skillda "farlighets" nivåer. Men åter till om BOR kommer bli nått, nja bara för "dyna-geeks" som vill sparka ur den sista hästen ur stallet!
(Kan ju ha fel men vill gärna se lite dyna siffror som är innan jag ändrar min åsikt!)

:ciao:
Låt säga att man kör 2.5% oljeinblandning i en maskin och börjar köra på Bor istället, och då på 0.5% inblandning.
Det är alltså 2% där som fylls av soppa istället, soppa som motorn kan tillgodogöra sig då de där 2% "extra" soppa innehåller bra långt mer energi än oljan gjorde tidigare.

Ponera att du blandar ut ditt bränsle med 50% vatten. Ur vatten utvinner man ingen energi i en förbränningsmotor, men det gör man av de 50% bränsle som kommer in.
10 cl från tanken, in i motorn, där 5 cl är soppa och 5 cl är vatten = motorn tillgodogör sig endast 50% av det den får (om vi bortser från allt annat än 100%-ig verkningsgrad).
Nästa tank kör du med 10% vatten och 90% bränsle, vilket då ger 40% mer bränsle till motorn - tillika får den borblandade soppan 2% mer soppa iom att man drar ned på smörjmedlet och ökar delen bränsle (2.5% mot 0.5%).

Jag har lite inside information från ett annat håll inom detta hokus pokus och därifrån har jag fått sagt att BSFC rusade i taket och de fick bestycka ned en hel del - när de bytte till ~0.2% bor-premix.

Status
Stängd för vidare inlägg.