Expansionskärl...?

Lodisen

Medlem
3 mar 2008
8
0
1
holmusnd
Hejsan alla.

Jag har en Arctic Cat ZR 700 -94

I dag började det läcka från kåpan som sitter över vattenpumpen.
Tydligen så är det packningen / o-ringen så har blivit för lång och därför för tunn. Provade att fuska med packning på tub, men utan lyckad resultat. Får nog snällt köpa en ny packning.

Men här kommer det riktiga bekymret..
Jag blev först ställd då jag inte hittade något expansionskärl. Trodde plastburken var den urkopplade 2T-tanken.
Jag har nyköpt skotern och är inte så hema på denna maskin.

I alla fall så listade jag ut att plastbehållaren var ett expansionskärl. Men
den var tom och desutom ett borrat hål i den :hmmmm2:. Se bilderna nedan
Varför är det så :confused:. Och ja, jag vet att den behöver en motortvätt.

Och en sista fråga hur går man till väga när man luftar systemet efter påfyllning :confused:

Tacksam för svar.

 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Hålet du visar (fast ditt ser ut att vara uppborrat, eller nåt) finns på alla expansionkärl av den modellen och ska vara tätt, vet inte varför det (hålet) finns där....
Så här ser det ut på min EXT 600


Det kan inte vara så att du har samma problem med vattenpumpstätningen som tex. ZRT 600 har och att det är den som läcker?

När man luftar systemet ska man enligt Arctic, hissa upp framändan på maskinen typ 40-50 cm och sen fylla på och vänta på att luften söker sig ut.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tack ankaon1 Hålet/markeringen är kanske till för markeing av maxmängden av kylarvätskan.

Ang läckagen. Om vattenpumptätningen är dålig, så borde vattnet fortfarande stanna kvar i motorn och rinna ur som ur en sil. Det rent av strilar vatten från pumplocket och ned i baljan.

Eller kan det rent av vara så att det rinnar från skvallerhålet? Och var sitter det?


Ps. Lodisen är min grabb.

 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
När folk pratar om "skvallerhålet" så tror jag de menar nr 9, dräneringsnippeln...
Ang. hålet som är borrat så gissar jag att maskinen har/haft problem med topplockspackning/ar och därmed tryckt ut kylarvätska, man har då borrat ett hål för att lätta på trycket? Vad vet jag men det är en gissning...
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
När folk pratar om "skvallerhålet" så tror jag de menar nr 9, dräneringsnippeln...
Ang. hålet som är borrat så gissar jag att maskinen har/haft problem med topplockspackning/ar och därmed tryckt ut kylarvätska, man har då borrat ett hål för att lätta på trycket? Vad vet jag men det är en gissning...
Nää, man pratar inte om Nr:9, utan det finns ett "separat" skvallerhål....

Inte helt säker var skvallerhålet sitter på ZR 700, men på ZRT 600 motorn så sitter det under motorn i själva blocket precis bakom vattenpumpen.
När pumptätningen gick på min maskin så rann det ordentligt med kylarvätska ur det hålet.
Har svårt att tro att o-ringen som sitter i locket skulle bli för liten bara sådär helt plötsligt en dag.

Kollade i instruktionsboken till min maskin och där står det att expansionskärlet skall vara fyllt till 3/4 delar, så att det skulle vara en nivåmarkering tror jag inte, men det finns säkert nån som vet exakt varför man har valt att göra ett hål där.

Ang. skvallerhålet borde det var det jag markerat på bilden.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Om du fyller expansionskärlet läcker det ut genom hålet i mitten då?
Kanske är ett hål där för att komma åt nån skruv eller nått innanför?
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Vilken grymt bra hjälp man får här.
Enkelt. vi beställer ny packbox och vattenpumptätning. Men är det svårt att byta packboxen? Tllvägagångsätt?
Packboxen syns inte, utan bara en "plåtsköld".

Hittar dock inget skvallerhål under motorn. Svårt att känna den och man ser ju inget. Inte ens med en spegel :-(
När det rinner (vid påfyllning), så ser man att vattnet kommer ifrån själva locket, men vattnet kanske bara leds dit innan det "faller" ned.

thullen Grattis du har räddat min dag. Det var precis som du förslog. Ett genomgående rör. Det vara bara kanten/öppningen som så lite plågat ut, kanske pga. för stor skruv/skruvmejsel.
2T behållaren är ju bortplockat, kanske det var den som satt innanför.

Här syns "plåtskölden"


Här syns imprellern. Ser kanske lite sliten ut.
 
Last edited:

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
De där ser inte så bra ut. Själva vattenpumpstätningen ska bara bestå av den inringade delen på den här bilden (er verkar ha delat sig), den andra delen ska sitta på baksidan av impellern.


Sen har ju impellern tagit i locket till vattenpumpen, och det måste du kolla upp och schimsa/justera så att den inte tar i locket.

För att byta vattenpumpstätningen så måste/bör man dela på motorn så att man kan ta ut axeln som driver vatten/oljepumpen och sen försiktigt knacka ut resterna av tätningen detta för att inte skada sätet som tätningen sitter i, tätningen kan sitta ordentligt hårt och börjar man peta med typ en mejsel där så är risken stor att man får märken i aluminiumet.

Nu när jag tittar lite närmare på bilden som visar "plåtskölden" så syns det ju på märkena att tidigare ägare bytt tätningen på fel sätt, sen ser det nästan ut som att man tätat bakom med nån typ av kemisk metall.
 
Last edited:

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tackar för era svar. Nu är det med andra ord bara att lunga sig till varmare dagar och sedan plocka ur motorn.
Käns ju jäkligt kul... Not!

Eller hur lång tid brukar ni för att lyfta ur motorn? Inte behöver man väl ta bort drivaxeln?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Tackar för era svar. Nu är det med andra ord bara att lunga sig till varmare dagar och sedan plocka ur motorn.
Käns ju jäkligt kul... Not!

Eller hur lång tid brukar ni för att lyfta ur motorn? Inte behöver man väl ta bort drivaxeln?
Nää, inte behöver du ut med drivaxeln.
Jag "tokskruvade" en fredagkväll innan en inplanerad tur under lördag-söndag, och då tog det mig ca:2-3 timmar att byta den (från det att jag körde in i garaget tills jag fyllt vatten och kollat att det vart tätt).
Så i lungt tempo borde det inte ta mer än 1/2-1 dag.....
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tetsade med att ta loss vattenpumpstätningen. Den var helt lös. Inte konstigt att det läkte kylvatten.

Den som bytte tätningen förra gången torde ha haft ruskigt dålig tid, med tanke på skadorna. (Se bilden nedan).



Nu är frågan... Är det bara att försiktigt trycka dit den nya tätningen?
Med tanke på de skador som finns där tätningen skal sitta, så bör vi nog använda någon form av tätningsmedel. Men vilken typ av tätningsmedel ska jag satsa på?

 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Den som bytte tätningen förra gången torde ha haft ruskigt dålig tid, med tanke på skadorna.
Det är ju tråkigt när det ser ut så där, man ska aldrig sluta förvåna sig över vilka "mekaniker" det finns där ute

Silikon måste ju funka perfekt till det där.
Jag använde en hylsa som passade på metallkragen och knackade försiktigt in min tätning.

Har du kollat varför impellern tagit i locket?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
ser ut sådär så skulle jag lämna in blocket för renovering direkt måste ha varit klåpare som har skruvat och satt dit packboxen/tätningen för har ni otur så kan hålet vara ovalt och packboxen börjar krypa ut till följd av att den börjar läka igen och motorhaveri så vore det min motor så skulle jag riva isär och kolla igenom hela motorn för man börjar fundera på hur övriga motorn ser ut invändigt när man ser detta på vattenpumpen ser ut som dom har brutit med nån skruvmejsel så jag skulle defentivt demontera motorn och byta ut alla packningar i motorn
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Tackar för era svar. Nu är det med andra ord bara att lunga sig till varmare dagar och sedan plocka ur motorn.
Käns ju jäkligt kul... Not!

Eller hur lång tid brukar ni för att lyfta ur motorn? Inte behöver man väl ta bort drivaxeln?
drivaxeln behövs ej demonteras du har gjort allt på 2tim ur och i med motorn även hunnit med ett par koppar kaffe och montera ihop allt och med motorn monterad i chassiet igen :):):):)
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Lägesrapport!

Har nu testat med att byta vattenpumpstätningen. Men det läcker fortfarande kylvatten ur skvallerhålet.
Har tagit ur motorn (det tog 20 minuter).
Nu blir det att skaffa fram en nedre blockhalva för att få ett skiten tät igen. Pumpaxeln ser ej skadad ut, men däremot så är sätet för pumaxeltäteningen såpass skadat att det blir ej tät.

Finns det motorer (2 cylindriga) som passar direkt utan modifikationer?
Alternativet är nämligen att byta hela motorn.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tackar Jag har nu skickat ett mail till Marindemontering och Bengans. Så vi får se hur det går.
Vet ni om andra block än just zr700 passar? Det är endast den nedre delen ja behöver.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vet ni om andra block än just ZR-700 passar ?
Du bör dock byta båda blockhalvorna då dem är AR-borrade som ett passande Par.


:) Alla WildCat-700 block passar också. :)

:hmmmm: WildCat-650 block borde också passa. :hmmmm:
( det är ju samma motor som 700'an fast med mindre borrning ! )


.