Avgasbandage på 4-takt..?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Okej,

Ger det någon effekt skillnad på 4-takt då..? :hmmmm2:

//Rasmus
på en 4t-skoter utan turbo ger det nada effekt, avgaserna åker ut ur röret oavsett bandage

på en bil med motorrum ( t ex bil) så ger avgasbandage lite effekt eftersom man inte värmer insugsluften lika mycket. På en turbomaskin ger det ännu lite mer eftersom man vill att avgashastigheterna ska vara så höga som möjligt så att turbon snurrar så fort det går

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
på en turbomaskin kan det ge bättre respons och i vissa fall mer effekt.
på min bil gjorde det underverk på responsen. den har dock en rätt biffig turbo. avgastempen framför turbinen steg ca 50-80 grader. effekten steg inte för mig men då är de inte turbon som är flaskhalsen.
ju hetare avgaserna är destå mer energi innehåller dom för att driva turbinen.
man ska dock vara lite försiktig med att linda rostfritt stål. det har en tendens att spricka lättare om man stänger in värmen. så på en standardskoter skulle jag nog inte bemöda mig med att linda rören. men heta gaser flödar lättare än kalla så i teorin kan man vinna nån hk på en sugis också.

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Råder lite delade meningar om bandage på turbobilar. Efter turbon ska de ju vara så fritt flöde som möjligt så därför kan de bli sämre av bandage då du behåller värmen på avgaserna i röret, varma avgaser tar mera plats än kalla.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
håller med om att det är visst delade meningar..
har ni fakta om det?
det där låter intressant så..

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Råder lite delade meningar om bandage på turbobilar. Efter turbon ska de ju vara så fritt flöde som möjligt så därför kan de bli sämre av bandage då du behåller värmen på avgaserna i röret, varma avgaser tar mera plats än kalla.
jo men man lindar ju bara innan turbon så att hastigheten blir så hög som möjligt där. Sen ska man ju ha feta rör efter turbon så att det inte blir något motstånd där