sno pro 440/600

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
ja hade funderat på att köpa en sno pro 440/600 eftersom jag känner en som ska sälja sin så ja tänkte passa på. hur går dom i djupsnö och hur går dom att klättra med. själv så tycker jag om att hoppa därefter tänkte jag att de var bra med ett sno pro 440 chassi. men man vill ju ändå ha en 600 i den tkr jag;)

panther 440 81 till salu
 

blairmorgan

Aktiv medlem
11 jan 2008
86
0
6
Dalarna
Jag hade en snopro 440/600- 01 för nårgra år sedan,
satt en 38 mm matta på den va inge problem å klättra, eller hoppa med den,
rikgtigt underbar var den.
men kolla sprickor i framvagnen på dom....
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Vad är det för årsmodell du tänker på? -02 och -03 är bara rackel. Jag har ägt en -02 och -04 (-04an med 600) Och -04 hade helt klart skönaste chassiet! Är det de tidigare modeller du funderar över så är dom väldigt bra för sin ålder. -97 (ZR1 chassie) var Snopro en riktigt bra skoter, driftsäker motor m.m. Även det chassiet var mycket bra, stabila dämpare m.m -00 kom det nya SnoPro chassiet ZR3, en mycket bra skoter det med, bra dämpare, hög dyna osv. Sedan kom SnoPro modellen -02, det var bara rackel ända fram till -04!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kvaliteten på SnoPron i F-chassiet kan vi säkert diskutera länge om, men bara för att någon haft några grejor som pajat på den har det ju inte medfört att dess större syskon - Firecaten - klassats som "rackel".
 
B

Biosteel

hade en snopro 440 -03 och den racklade i småbitar kan jag lova.. firecat litar jag fullt på :)
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
hade en snopro 440 -03 och den racklade i småbitar kan jag lova.. firecat litar jag fullt på :)
vad racklade...

själv litar jag inte på 440 motorer så därav en 440 med 600 motor.

ni som undrar vilken årsmodell det är, det är en 05 tro jag. eller 04. men de är väl inte särskilt stor skillnad... (eller?)
 
B

Biosteel

variatorn for i bitar boggien knäcktes 1 dämpare gick sönder.. packboxen till vevaxeln for och styrreglaget for all världens väg .. det betecknar jag som rackla..
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
variatorn for i bitar boggien knäcktes 1 dämpare gick sönder.. packboxen till vevaxeln for och styrreglaget for all världens väg .. det betecknar jag som rackla..
japp de kan man säga... men jag har hört att 02 och 03 är dåliga
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
variatorn for i bitar boggien knäcktes 1 dämpare gick sönder.. packboxen till vevaxeln for och styrreglaget for all världens väg .. det betecknar jag som rackla..
Det intressanta här är att variatorn är densamma som på F5, boggien är identisk med F5/F7, styrreglaget är densamma som på F5/F7 och axialtätningarna har suttit på ungefär 50 olika modeller i AC's sortiment.

Dvs. Firecaten är lika racklig.

Boggien på Firecaten vet vi spricker.
Styrreglaget är återkallat för åtgård.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
sen skulle jag vilja säga att det där var extremt lite rackel för en snöskoter....
jag hadde varit nöjd med dom där felen på en vinter
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
de där med styrreglaget. kan man inte göra något själv mot de... eller är de så farligt ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
de där med styrreglaget. kan man inte göra något själv mot de... eller är de så farligt ?
Det är ju farligt om det händer något, självklart.
Men jänkare skulle ju lyckas "he" sönder ett järnspett, så jag är inte förvånad att de kunnat paja styrningen så mycket att det blivit servicemeddelande på det.
Man kan ju göra sig en egen, om man inte gillar bling-bling-finishen på den stora blaffan till OEM-pryl. Den kostar nog en hel del, dock...
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det intressanta här är att variatorn är densamma som på F5, boggien är identisk med F5/F7, styrreglaget är densamma som på F5/F7 och axialtätningarna har suttit på ungefär 50 olika modeller i AC's sortiment.

Dvs. Firecaten är lika racklig.

Boggien på Firecaten vet vi spricker.
Styrreglaget är återkallat för åtgård.
Det där var ett praktexempel på "Att ge svar på tal" :D
 
B

Biosteel

Det är ju farligt om det händer något, självklart.
Men jänkare skulle ju lyckas "he" sönder ett järnspett, så jag är inte förvånad att de kunnat paja styrningen så mycket att det blivit servicemeddelande på det.
Man kan ju göra sig en egen, om man inte gillar bling-bling-finishen på den stora blaffan till OEM-pryl. Den kostar nog en hel del, dock...
intressant camata men varför är det då så många snopro 440 -02 och -03 som flyger i bitar ? inte för att jag kör lungt heller men nånting ska väll maskinerna tåla :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ni hamnar rätt mkt utanför killens frågor tkr jag.
Alltså -02-03 SnoPro 440 var inga vidare skotrar.dom hade inte lika bra körställning och chassiet var lite klenare. men även -04 och -05 har sina nackdelar..spindlarna har lätt att bli glappa, förstärkningsplåtarna brukar spricka "dock går dessa att byta ut då dom sitter fastskruvade. annars så har väl inte -04 och -05 nå specifika skillnader mot -06an. och de ni skriver att 440 motorerna inte är pålitliga..kanske inte, men dom är inte byggda för att snurra i 6-700mil.utan du måste byta kolvar och serva dom rätt mkt.men tillbaka till din fråga, min -06a har ja då inte haft några problem med att den inte kommer fram.den har 440i motorn i och tkr att den håller rätt så bra.fast ibland vill man ha de lilla extra.
men kort sagt. köp om de inte är nå glappa leder eller att det är sprickor i plåtarna "dessa plåtar sitter på varsin sida om motorn. ena sitter mellan motorn och variatorn längst upp.!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ni hamnar rätt mkt utanför killens frågor tkr jag.
Alltså -02-03 SnoPro 440 var inga vidare skotrar.dom hade inte lika bra körställning och chassiet var lite klenare. men även -04 och -05 har sina nackdelar..spindlarna har lätt att bli glappa, förstärkningsplåtarna brukar spricka "dock går dessa att byta ut då dom sitter fastskruvade. annars så har väl inte -04 och -05 nå specifika skillnader mot -06an. och de ni skriver att 440 motorerna inte är pålitliga..kanske inte, men dom är inte byggda för att snurra i 6-700mil.utan du måste byta kolvar och serva dom rätt mkt.men tillbaka till din fråga, min -06a har ja då inte haft några problem med att den inte kommer fram.den har 440i motorn i och tkr att den håller rätt så bra.fast ibland vill man ha de lilla extra.
men kort sagt. köp om de inte är nå glappa leder eller att det är sprickor i plåtarna "dessa plåtar sitter på varsin sida om motorn. ena sitter mellan motorn och variatorn längst upp.!
Jag är idel öga för bilder på hur dessa plåtar spricker.

Sen undrar jag hur du menar med glappa spindlar. Vart glappar de och hur?
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
jag har haft en snopro 440-00 med blackmagic 600 motor och 38 mm och jävligt vässad, gick bra, tkr dock du ska satsa på nya chassit, men om du köper en gammel artic så lär du dig iaf skruva ;>