Rer funkar inte Enduro 500 -03

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej

Flyttade konsollen igår (den vars backen, handtagsvärmarna osv sitter) och då delade jag på den och kopplade ur kablarna. Stoppade ihop det, och idag när jag skulle backa ut skotern så går inte backen i!

Tog isär och kollade kontakterna, jag vände på den ena, då funkade lysena som lyser upp knapparna. Hade tydligen satt den fel väg, den andra går inte att vända utan passar bara ett åt ett håll..

Men backen fungerar ännu inte, kollade säkringarna dom är hela.

Nån som vet var det kan vara? :hmmmm:

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Sv: Rer funkar inte

verkar ändå som att det är nånting fel där du vart och pillat, eftersom det funkade innan du hade isär det, som sagt dubbelchecka allt.

men ifall du har max otur kan det blivit elfel pga du hade felkopplat, så lämna in den till åf för en koll

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle

verkar ändå som att det är nånting fel där du vart och pillat, eftersom det funkade innan du hade isär det, som sagt dubbelchecka allt.

men ifall du har max otur kan det blivit elfel pga du hade felkopplat, så lämna in den till åf för en koll
Okej,, Kollade nyss, allt verkar ok. Belysningen funkar ju där, vet inte om handtagsvärmaren funkar, måste testa det. Kollade vars kablarna går, dom går ner till en stor kabelhärva in i motorn, så verkar inte ha lossnat nånstans..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik

Mät back knappen med en summer när den är opåverkad samt när du trycker på den. Den ska leda när du trycker ner den

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik

Finns väl bara 2 kablar som går till rer knappen? Alltså, dra isär kontakten och mät på kablarna som går till knappen

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle

Finns väl bara 2 kablar som går till rer knappen? Alltså, dra isär kontakten och mät på kablarna som går till knappen
Nej tyvärr, kommer in 2st stora kontakter. Skulle tippa på 10-15kablar totalt. Men håller på felsöka nu, kan vara konsollen som har pajjat. för backen går i ibland. När jag hade urkopplade lysen, handtagsvärmarna på max då funkade backen, men då var den på helljus knappen :S

Med lysen funkar det ibland, vettefan vad det kan vara. lysena funkar inte heller, en gång gick den i, då drog lysena igång, och den pep lite då och då, men farsan han slå av den så hade inte kunnat räkna pip/sek och kolla i handboken - felkoder.. :(

Edit: Någon som vet vars jag kan hitta ett elschema till min skoter?

Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
fick i backen 1gång, då pep den 1gång, sen 1 - 2sek mellanrum och då kom 2st snabba pip.. Så höll den på så. Kollade i instruktionsboken till våran x-trim där fanns det inte med iallafall..

Nån som har felkoderna?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
låter nästan som ett jordfel, ifall allt är rätt kopplat

Hmm okej, kan kolla jorden om den sitter ordenkligt, kan ha hänt att den har hoppat ut lite när jag drog lite i kabeln. Men den funkar som den ska framåt, dock utan lysen osv, men mätare och allt funkar..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik

Nej tyvärr, kommer in 2st stora kontakter. Skulle tippa på 10-15kablar totalt.
Går enbart 2 kablar till själva knappen, sen stämmer det att det går till en stor sockerbit där allt annat plus en till sockerbit sitter. Jag tror att kabeln till backen är röd/blå och svart för jord.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle

Går enbart 2 kablar till själva knappen, sen stämmer det att det går till en stor sockerbit där allt annat plus en till sockerbit sitter. Jag tror att kabeln till backen är röd/blå och svart för jord.

Ahh. Får ta upp och kolla sen. Funkar ju bra och köra framåt utan lysen, men har lyktsköldar så behövs inte.. Om jag ska backa behöver jag ju bara sätta på handtagsvärmarna och trycka på helljusknappen :laugh: