F6 -04 Hjäp, dämpare, setup, retur.

ice-cold

Medlem
7 feb 2008
22
0
1
hej. jag skulle behöva hjälp med svar på några frågor..jag äger en F6 04 snopro. Jag har problem med att den är för mjuk i dämpningen i boggin. jag skulle ställa in den hårdare men uptäkte att det inte finns någar MÄRKNINGAR eller sifror på ställ skruven. det är en lås mutter med en liten insex skruv i. skruvade på den men det hände inget. tog bort dämparen (bakre) och den var tom på gas. den är på renovering. NU till frågan hur fungerar det att få den hårdare? är det så att man lossar lås skruven och skruvar in den? Jag har inte möjligheten att prova på någon annan dämpare på skoter för den är i fjällen och där är tyvär inte jag.. Är tacksam för snabba svar..

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Rätta mig om jag har fel någon men de där dämparna kan du inte justera utifrån utan endast genom en omshimsning. Den enda anslutningen är den där man fyller på (och ev tömmer) den på gas.

ice-cold

Medlem
7 feb 2008
22
0
1
Ja är det så..så är jag mycket tacksam för svaret...tycker det är konstigt att det är så bara...det är FOX FLOAT ZERO dämpare...för man kan ju inte shimsa om dom själv heller då om man inte har en ***** massa saker som nitrogen flaska med mm med mm..men det kanske är så...det är ju det jag undrar över..???? Men man kan ju ändra för späningen på fjädern och returen och då borde man ju kunna ändra hårdheten..

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
hej. jag skulle behöva hjälp med svar på några frågor..jag äger en F6 04 snopro. Jag har problem med att den är för mjuk i dämpningen i boggin. jag skulle ställa in den hårdare men uptäkte att det inte finns någar MÄRKNINGAR eller sifror på ställ skruven. det är en lås mutter med en liten insex skruv i. skruvade på den men det hände inget. tog bort dämparen (bakre) och den var tom på gas. den är på renovering. NU till frågan hur fungerar det att få den hårdare? är det så att man lossar lås skruven och skruvar in den? Jag har inte möjligheten att prova på någon annan dämpare på skoter för den är i fjällen och där är tyvär inte jag.. Är tacksam för snabba svar..
det går inte att få hårdare kompression/retur från "utsidan"av dämparen utan det är endast omschimsning av den för att ändra detta.
skruven du "pillat" på är endast påfyllningen av gasen till dämparen.
sen så blir det nog mycket bättre då du har den på renovering ska du se.
särskilt om den vart tom på gas.

ice-cold

Medlem
7 feb 2008
22
0
1
Ok...tack så mycket för hjälpen. Och jag hoppas att det blir bra nu när den blir renoverad..men hoppas också att det inte är så att den främre också är slut..