Importera

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Varför 32%? Momsen ligger på 25% och tullavgiften 5% för snöskoter... Använder du tullverkets kalkylator blir det runt 63-65000kr plus regavgift och ev inrikes frakt då i USA, räknar på 10000kr i frakt över atlanten.
Lite mer exakt 31,25% blir påläggssatsen vid 25% och 5% tull.

Ex.
$400 x 1.05 x 1.25 = $525
$400 x 1.3125 = $525

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
En liten fråga bara: tror ni det lönar sig att köpa en frontbåge, ett grenrör och en lykta från usa? Har kollat lite och utan frakt och tull o de så blir det sammanlagda priset vad ett nytt grenrör skulle kosta här i sverige! d.v.s ca 2400kr. Men då vet jag inte vad frakten går på.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
En liten fråga bara: tror ni det lönar sig att köpa en frontbåge, ett grenrör och en lykta från usa? Har kollat lite och utan frakt och tull o de så blir det sammanlagda priset vad ett nytt grenrör skulle kosta här i sverige! d.v.s ca 2400kr. Men då vet jag inte vad frakten går på.
Relativt lätta grejor.
Med USPS så går det till största del på vikten, men givetvis kan det vara skrymmade också. Tror vi kan "säga" att det blir skrymmande om det är mer än 5 liter per kg, utan att vara alltför insatt i det hela.

Nu vet jag ju inte vad du har för maskin, men om vi räknar lite löst på REV-grejor:
Frontbåge $99.99
Lykta $182.49
Grenrör $179.99
Totalt $462.47

Frakten kan vi anta kostar $75 (det är vad ett par Fox Float X kostade mig i frakt)

$537.47 x 1.3125 x 6.13 + 100:- = ~4500:-
Detta är alltså i "värsta fall", rent teoretiskt.

Dock ska du inte förglömma att det finns en nästintill outtömlig begagnatmarknad där.
Låt dig inte luras på eBay, dock.
Klicka in på Hardcoresledder.com och scrolla ned till "Classifieds" och gör dina klipp där.
Mindre än halva nypriset beroende på artikel, samt att värdenedskrivningen underlättas än om du handlar från ett företag.
Syna dock skicket ordentligt, för om man tittar på deras skotrar som är "flawless/mint/like new/as they come" så finns det faktiskt skavanker som (iaf för mig) tar ned intrycket litegranna. Vi har uppenbarligen inte samma, låga tolerans som jänkarna har.
(ett exempel på det är ett BMP-grenrör vi fick hem i höstas. RUTTNA svetsar som inåt faan, blästersand under färgen och hela flänsen var totalt ***** skev. De som paketerade (eller inte inspekterade) tyckte väl att det skulle duga, det skulle väl ändå skruvas på plats på rätas ut där? :))

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Har det varit genom USPS/Posten?
Är tejpen de tejpar ihop det med vanlig brun/transp. tejp, eller står det "Tullverket" på den?

Nåja, flera gånger är faktiskt bara två gånger. Båda gångerna har det varit paket som privatpersoner skickat och det är på tejpen jag sett att paketen varit öppnade, det är tullverkets tejp som använts. Det brukar också finnas en förklaring till varför paketet är öppnat.

Har även beställt från företag några gånger och med dom har det aldrig varit nån som brytt sig om att öppna, kanske beror det på vem som skickat eller så är det slumpen jag vet inte.