Problemet går ej att hitta! Summit 800 -04

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Hej
2 veckor innan påsk började min summit 800 från 2004 att uppföra sig konstigt. När man skulle dra igång den tände den 2-3 gånger för att sedan slockna och efter 1-2 timmars hangivet ryckande gick den igång. körde hem och stängde av den och provade starta den igen, samma sak igen. Veckan därefter lämnade jag in den på en auktoriserad Ski-Doo verkstad och där har den stått sedan dess och står där fortfarande. När jag kollade läger just innan påskveckan var verkstadskillen 99,99% säker på att det var statorlindningen som var pajj. På torsdagen samma vecka skulle jag hämta skotern, men då hade han bytt statorn och ingen skillnad. Hela verkstan och några till är nu involverade i problemet och jag antar att det är månadens snackis i fikarummet.
Skotern är nu genomgången 2 ggr och inget fel har hittats, så nu vädjar jag till medlemmarna i detta forum om hjälp.
Skriv allt ni kan komma på. Tack på förhand/Pekka
 
R

Robin

Sv: Problemet går ej att hitta!

Antar att verkstaden har mätt upp så alla värden (tändspole osv) är rätt både varm och kall motor?
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Problemet går ej att hitta!

Japp, men är det någon som varit med om att vaccumslangen mellan vaccumpumpen och bränslebumpen ställt till problem?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Sv: Problemet går ej att hitta!

låter som ett fel i tändspolen.
hoppas dom prova med en annan tändspole och kolla allt sånt.
den får alltså ingen gnista när den väl dör ?
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Problemet går ej att hitta!

Den har perfekt gnista, och när man väl får igång den så går den hur bra som helst och håller en perfekt tomgång, men så fort man stänger av den och ska dra igång igen så är det ett helvettes ryckade med fullgas innan den ger ifrån sig en avgasknall i kaliber av ett hagelskott och man flyger iväg i en ***** fart.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Problemet går ej att hitta!

Hörde att det på SDI motorerna ska finnas en givare sin ska säga till när ett stift har brunnit och att denna givare hade pajjat på en 1000 SDI, felet hade då yttrat sig på ett liknande sätt. Finns det någon sågan givare på min skoten månne?
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Sv: Problemet går ej att hitta!

En kompis hade en -04 rev 800 som membranet i pumpen pajade på. Sista gången den starta så var det på startgas å då hade den fyllt hela vevhuset på soppa så när den starta så blev det en rejäl smäll och en rejäl nota.. krokig vevstake, kolvar, soppapump mm.. Prova å dra bort slangen från vevhuset å se om det kommer nån soppa där, isf så läker ditt membran oxå..
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
Sv: Problemet går ej att hitta!

jag hade samma symtom på min.det var cdi boxen fast än det var perfekt gnista.skumt men så var det.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Problemet går ej att hitta!

min v-max 700 betedde sig på ett liknande sett.
cdi boxen hadde brunnit
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Problemet går ej att hitta!

Snackade men grabbarna på verkstaden idag, hela elsystemet i skotern är genomgånget flera gånger inget fel har påträffats. Nog är det ***** konstigt.
 

Renhtil

Medlem
31 dec 2007
12
0
1
Gällivare
Sv: Problemet går ej att hitta!

Det är inte stoppknappen det är fel i? då kan det bli avgasknallar och den dör mitt i allt. men det lät väldigt konstigt att den går bra när den är igång.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Problemet går ej att hitta!

När du har dragit ett tag, blir stiften fuktiga eller förblir de torra?
Blir det någon skillnad på stiften om du har dödarknappen aktiv och drar några ggr?

Gör det någon skillnad som du ger den en liten sup vid startförsök?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: Problemet går ej att hitta!

Men dom kan ju inte låta den stå där bara.
Kan dom inte gå igenom allt? Och då menar jag riktigt gå igen precis allt!
Från tanken. Dålig soppa.Filter, vacum i tanken, vacum från motorn, pump, membran, slangar. Plocka isär allt. Förgasare. Reedventiler. Kolvarna? Komp, kolvstjärt, avgasventilerna. Avgassystemet. Hål i blocket, vevtätningar. vevaxel ur fas.

Byt ut del för del i elsystemet. Plocka från annan maskin. Kablar av i höljet. Jordningar.

Finns det ett fel så går det ju att hitta om man söker.
Fixar dom det inte så byt verkstad.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Sv: Problemet går ej att hitta!

Var in idag igen, de har tydligen fått in en till med samma problem, alla är involverade men ingen förstå vad som kan vara felet.

Plocka isär skotern och gå igenom varenda liten detalj är nog nästa steg skulle jag tro.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Fick tillbaka skotern förra veckan, fungerar nu hur bra som helst.
De hade tydligen bytt plats på fram- och backtriggerspolen så hade allt fungerat klockrent. Han visste inte varför det var så, men vissa gåtor är inte menade att kunna besvaras sägs det ju.