Högre Hastihet=Lägre Hastighet

  • Trådskapare Deleted member 9532
  • Startdatum
D

Deleted member 9532

http://www.aftonbladet.se/bil/article2149040.ab

Detta med nya hastigheter.

Handlar allt om att ge och ta eller vad är det frågan om?

Några ställen ska få 120km/h, men samtidigt sänks hastigheten på flera av de sträckor com har 110km/h tidigare?

Jag förstår inte riktigt hur de resonerar, men jag kanske har missuppfattat.

Vad anser ni?

Och detta eviga klimattjat. Javisst är det viktigt, men enligt mitt tycke låter inte siffrorna trovärdigt!
 
R

Robin

Folk kommer ju kollar mer på hastighetsmätaren är vägen, hur säkert man nu tycker det är...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Och det bästa av allt är att vi här uppe som har 10x så långt till allting och dessutom har 10x mindre trafik skall få sänkt hastighet, medans fullsmockade vägar där man bara behöver köra 1 km för att vara framme, där höjs hastigheten.

Logik, njae... precis som med vägsaltet, det fungerar i Sthlm, då skall det fungera överallt.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Och det bästa av allt är att vi här uppe som har 10x så långt till allting och dessutom har 10x mindre trafik skall få sänkt hastighet, medans fullsmockade vägar där man bara behöver köra 1 km för att vara framme, där höjs hastigheten.

Logik, njae... precis som med vägsaltet, det fungerar i Sthlm, då skall det fungera överallt.
Tror problemet sitter i att dom bor i stockholm och dom har alrdrig kört bil utanför stockholm. "ääsch, det är ju norrland" tänker dom..
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
"Vägverkets beräkningar bygger på att folk faktiskt håller de nya hastighetsbegränsningarna och inte kör för fort för då ökar utsläppen i stället för att minska"

Hur smarta är dom egentligen, tror dom att alla på vägarna kommer att köra lagligt nu när dom sänker hastigheten på alla vägar. endast 5 små snuttar som kommer ha 120. Vilka skämt dom är
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hur är det nu egentligen med katalysator-bilar.

Har läst någonstans (kommer ej ihåg var) att om man kör för sakta med dem så blir katten inte nog varm för att kunna arbeta optimalt så det släpps ut mer skit istället för tvärtom.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur är det nu egentligen med katalysator-bilar.

Har läst någonstans (kommer ej ihåg var) att om man kör för sakta med dem så blir katten inte nog varm för att kunna arbeta optimalt så det släpps ut mer skit istället för tvärtom.
Kan det verkligen vara möjligt att en kat. kan orsaka högre utsläpp?
Lösningen för både bränsleförbrukning och miljopåverkan pga kall kat. är ju att anpassa växel efter hastighet, självklart! :)
 
R

Robin

Gäller nog mestadels vid kall start då katalysatorn är kall att den släpper igenom all skit.
Därav ska man varmköra motorn ordentligt innan man far iväg så att katen hinner uppnå arbets temp.

Kan inte tänka mig att kat. kräver så pass hög arbets temp att den under 30km/h (Med det låga varvtal det nu medför beroende på växel/utväxling) inte fungera tillfredsställande.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaa, det är vid låga hastigheter, under 50km/h som katalysatorn inte blir nog varm.

Dom höjer ju bara hastigheten på nya, ombyggda, säkra vägar med mitträcken osv. till 120km/h. Där har ni anledningen, för att vägen är gjorts säkrare.
Att dom sänker hastigheten är ju inte så konstigt, om man ska vara helt ärlig. Det finns många små vägar i norrlands inland som är väldigt dåliga och smala har hastigheten 110km/h. Ett exempel jag har i huvudet är vägen mellan Älvsbyn och Jokkmokk, förbi Vidsel, Kåbdalis. Den vägen har 110km/h på många ställen och det är inte bra. Smal, mycket "guppig", tjälsprickor, många kurvor m.m. Och lägg till vinterväglag och dåliga vinterdäck. Det är ju som uppgjort för olyckor.

Jag är absolute inte FÖR detta, lite av en "köra-fort-narkoman" som man är. Men det är ju bara att inse att det faktiskt är så här. Så inte så konstigt att det sänks på många ställen.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Dom höjer ju bara hastigheten på nya, ombyggda, säkra vägar med mitträcken osv. till 120km/h. Där har ni anledningen, för att vägen är gjorts säkrare.
Att dom sänker hastigheten är ju inte så konstigt, om man ska vara helt ärlig. Det finns många små vägar i norrlands inland som är väldigt dåliga och smala har hastigheten 110km/h. Ett exempel jag har i huvudet är vägen mellan Älvsbyn och Jokkmokk, förbi Vidsel, Kåbdalis. Den vägen har 110km/h på många ställen och det är inte bra. Smal, mycket "guppig", tjälsprickor, många kurvor m.m. Och lägg till vinterväglag och dåliga vinterdäck. Det är ju som uppgjort för olyckor.
Vi har en liknande väg här hemma men på vintern så ändrar dom om den till 90 väg. svårt? NEJ

Men de e ju rent idiotiskt å säga att dom höjer hastigheten på 5 vägsnitt å sänker på resten å hoppas att folket ska hålla dom nya hastigheterna när dom inte gör de med dom gamla. quatar vv igen
"Vägverkets beräkningar bygger på att folk faktiskt håller de nya hastighetsbegränsningarna och inte kör för fort för då ökar utsläppen i stället för att minska"
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Angående katten:
Nej, med KAT så skitar det inte ner mer än utan, oavsett om den inte har arbetstemp.
Det var för sval KAT jämfört med stekhet KAT.

Men om de sänker hastigheten, skall man då börja bomba på med en lägre växel för att katten skall ha ordentlig arbetstemp?


Vägverkets åtgärdsplan för att förbättra vägarna här uppe är att sänka hastigheten, ehh?

Ta vilken väg som helst här uppe och låt Sthlm få köra efter den så skulle det inte dröja många sekunder innan den asfalterades om.

Snart måste man ha en Unimog för att ta sig fram efter E4, efter de mindre vägarna som RoadKiller beskriver så är det redan ett faktum...
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Mikael kan meddela att ja bor i utanför Östersund. Pluggar i lite småt i Umeå å vistas mycket där omkring så ja vet vägstandarden.

Men om 110km/h gick bra för 10-15 år sen så varför inte nu. Då däcke å bilar är bra mycket bättre. iofs så e ju mycket förarrelaterat
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det finns många små vägar i norrlands inland som är väldigt dåliga och smala har hastigheten 110km/h. Ett exempel jag har i huvudet är vägen mellan Älvsbyn och Jokkmokk, förbi Vidsel, Kåbdalis. Den vägen har 110km/h på många ställen och det är inte bra. Smal, mycket "guppig", tjälsprickor, många kurvor m.m. Och lägg till vinterväglag och dåliga vinterdäck. Det är ju som uppgjort för olyckor.
Du har ju glömt den "värsta" av de mer kända vägarna, som till i vinter varit besparad dödlig utgång; nämligen Kvikkjokksvägen.

Sexmetersväg, dåligt plogad till fem meter, hoppig och studsig, kurvig och kuperad.
Att då ligga lagenligt i 110 km/h från Kvikkjokkshållet på Skärtorsdag/mot Kvikkjokkshållet på Annandag påsk (vilket förvånansvärt många idioter gör) är ju att be om att få dö.

Helt plötsligt känns 1+1 med vajerräcker och 90 km/h inte så ***** dumt...
Vad som är sämst vid enfiligt med vajerräcker är de tokskaften som, när det böjt ut till tvåfiligt (ex. Luleå-Piteå), MÅSTE börja köra om tre lastbilar vid 400m-kvar-till-en-filigt-skylten. Måste vara Stockholmare... Eller?? Isf har vi en hel del Stockholmare här i norr! :hello:

Körde från ett illegalt "streetrace" i bortom Tåme för något år sedan, då jag ser en grå 850 framför mig köra som ett tok på enfiligt kring Jävre. Kommer inte ihåg exakt scenario, men vid ett tillfälle vill jag minnas att han körde om en bil på en avfart, alltså på höger sida om den bilen som färdades på ett vettigt sätt.
Finns mycket löst folk i trafiken!
:aetsch::aetsch::aetsch:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad som är sämst vid enfiligt med vajerräcker är de tokskaften som, när det böjt ut till tvåfiligt (ex. Luleå-Piteå), MÅSTE börja köra om tre lastbilar vid 400m-kvar-till-en-filigt-skylten. Måste vara Stockholmare... Eller?? Isf har vi en hel del Stockholmare här i norr! :hello:
En annan ganska sämst sak är bilister som under vintertid ligger och kör mitt mellan filerna, och inte så fort, då det är 2-filer, bara för att plogkarmen är så läskig.

Och en 3'de dålig sak är de som kör sakta (ca 70km/h) då det är 1-fil (=farligt, antar jag) och när det blir 2 filer ger de full mutter och ligger mitt på, som sedan hytter med näven då man ändå tränger sig förbi så backspeglarna tar i.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag förstår inte riktigt varför det måste bli fler hastighetsgränser!? 30, 50, 70, 90 och 110km/h tycker jag att vi klarar oss bra med. 80km/h?? då tycker jag att det funkar lika bra med 70 eller 90km/h!
Nå jo, nått måste dom väll hitta på att sätta pengarna på, istället för att asfaltera om vägarna som ibland liknar skogstraktor spår...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag förstår inte riktigt varför det måste bli fler hastighetsgränser!? 30, 50, 70, 90 och 110km/h tycker jag att vi klarar oss bra med. 80km/h?? då tycker jag att det funkar lika bra med 70 eller 90km/h!
Nå jo, nått måste dom väll hitta på att sätta pengarna på, istället för att asfaltera om vägarna som ibland liknar skogstraktor spår...
Alla dessa jämna hastighetsbegränsningar hade kunnat kringgås väldigt lätt; "avrunda" nedåt.

Ex.
Tänkta 80-vägar blir 70. Man kör ju ändå 80-90 på de vägarna, såvida det inte är bebyggelse av betydande slag - så varför "göra det" lagligt att köra 80 där?
 
D

Deleted member 9532

Sverige ska inte våga påstå att de har fina vägar, när (nu är det visserligen ombyggt) E4:an löpte genom Månkarbo och liknande ställer och hastigheten var 50km/h!!!!

Idiotiskt. Vi ska lära oss av tyskland och italien: Fyrfiligt är båda hållen, fri hastighet. Vi kan inte ha dessa sätt, då våra vägar är alldeles för små.
Ska man ändå bygga ny väg så gör det ordentligt.
Vägverket ska skämmas!

(Bespara mig gärna förklaringar om budget och politik)
 
R

Robin

Dåliga vägar är bättre ut säkerhetsynpunkt pga att hastigheten sänks.

Det var något man fick höra idag på Nordnytt. Vilken idioti.
Den del av landet som fler månader om året har ett halkigt väglag än bra torrt väglag ska ha sämst vägar, visar verkligen på hur sydligt i landet som maken sitter. Allt över stockholm är skog, samer och renar..
Blir så jävligt less.

Att sedan visa någon liten grop och hål i vägen från Luleå förstår jag pga det är där studio är belagd. Men om man ska representera väglaget längst upp i norrbotten så är det väl knappast en bråkdel av hur dåliga vägarna kan vara. Vist hela norrbotten har kassa vägar ända ner mot Östersund (inlandsväg, länge än så vet jag ej då jag inte själv har kört längre ner)
Men jag som bilist i Kiruna tycker att vägarna ca 3-4mil efter Gällivare korsningen mot Luleå börjar bli något sånär acceptabla. Men Mellan Gällivare-Kiruna, Kiruna-Riksgränsen, Karesvando-Kiruna är vägarna horibellt dåliga i gämförelse med Luleå.
Den som någonsin kört mellan Kiruna-Riksgränsen kan säkerligen hålla med mig om jag säger att med nog mycket fart kan man använda "guppen" på vägen som bilhopp.
Eller mellan Kiruna-Karesvando där vägarna är bra ända till Vittangi och därefter blir rena rama berg-och-dal-bana, med undantag för sträckan mellan Mertajärvi-Karesvando där man tagit sig tiden att lägga ny väg, ca 2mil lång! Ojoj.. Efter Karesvando ska vi inte ens tala om den stäcka som ska föreställa väg men mer efterliknar traktor spåren efter en hel sommars skogsavärkning.

Det blev ett väldigt lokalt vänt inlägg men det är ju så att vägarna här uppe är skit rent utsagt.
Det är näst intill att man förstår hastigetsänkningarna som drabbar oss men det är inte rätt väg att gå för att öka säkerheten i trafiken!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men i tyskland så nöts inte vägarna lika mycket heller samt att det är fler som färdas på dom= mer pengar till "vägverket".med nötning så syftar jag på tjälskador.

men e4an som löper i princip genom hela landet borde ju iaf vara 2 filig hela vägen.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Det är näst intill att man förstår hastigetsänkningarna som drabbar oss men det är inte rätt väg att gå för att öka säkerheten i trafiken!
Precis, för folket kommer inte sänka hastigheten. Visst dom som kör "där" för första gången kanske sänker nån km men inte alls det som nämns på tavlan.

Gör vägarna säkrare, Bättre, Finare. Ser ingen anledning till varför vi ska betala skatt som ska gå till vägarbeten som dom gör i sthlm!!
Visst vi har glesbygdsbidrag men va fan nån ynka hundring nej nått annat än att sänka hastigheten får dom göra.

Här hemma så har dom gjort om vägen ett par gånger efter att dom asfalterade för några år sen då dom kom på att "grunden" dom la va dålig så nu limmar dom fast grus som försvinner å blir stenskott klibbigt mm mm
Så som den var då dom asflaterade funkade hur fint som helst

VV:stupid: