Högre Hastihet=Lägre Hastighet

  • Trådskapare Deleted member 9532
  • Startdatum

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nå det där är ju bra med att sänka farten.
nu blir det som i finland..

120 kör man bara på motorvägen. ingen annanstans om någon uppfattat fel.

vadå dåligt? har ni tänkt att ni inte egentligen vinner så mycket tid på att köra 100 istället för 110? minut hit och dit..

tycker att erat snack är bara svammel. det drabbar absolut ingen..
om vägen är dåliga så ska farten sänkas, inte kan dessa "myndigheter" laga alla vägar samtidigt..

så jag förstår ändå inte detta dåliga kritik..
har funkat bra i finland så varför inte här?
 
R

Robin

nå det där är ju bra med att sänka farten.
nu blir det som i finland..

120 kör man bara på motorvägen. ingen annanstans om någon uppfattat fel.

vadå dåligt? har ni tänkt att ni inte egentligen vinner så mycket tid på att köra 100 istället för 110? minut hit och dit..

tycker att erat snack är bara svammel. det drabbar absolut ingen..
om vägen är dåliga så ska farten sänkas, inte kan dessa "myndigheter" laga alla vägar samtidigt..

så jag förstår ändå inte detta dåliga kritik..
har funkat bra i finland så varför inte här?
Det handlar inte om att farten sänks 10km/h eller ökar på något annat ställe.

Det handlar om att pengar läggs på fel håll, istället för att bygga nya bättre och framförallt säkrare vägar så sänker/ökar man hastigheten i anpassning till hur vägen ser ut och hoppas på att det gör framförandet säkrare. Det är inte rätt väg att gå för att nå Nollvisionen, ska man göra på det sättet kan man lika gärna sänka all hastighet till under 7km/H så folk till och med orkar hålla emot kroppsvikten vid en krock.

Summasumarum: Inför lite nya hastigheter och sätt upp lite nya skyltar i hopp om att öka säkerheten så kan vi istället satsa pengarna på att bygga nån jäkla tunnel i stockholm för att minska köerna..

Finland har för övrigt jäkligt fina vägar i norr gämfört med oss i sverige.

Att sedan ha 10 till nya hastigheter att hålla reda på är enligt mig ännu en trafikfara då folk kommer kika mer på hastighetsmätaren än på vägen.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
personligen är jag mer skärpt i 110 än i 90 ,när mot trafikanter kör 70-80 på 90 drabbas jag av roadrage o vill ha en A Can på taket :evil: väglusar ska ta mej fan hålla åt sidan .
varje dag är det köer på 97an mellan luleå/boden pga denna ***** 70 klubb.

saltet skapar störst problem pga att det tinar snön o vatten blir kvar i asfaltskicktet o frostspränger belägningen o gropar uppstår,att sikten blir bedrövlig är ju bara en bonus efekt :eviltongue:

allt som fråntar föraren uppmärksamheten från körningen är ju direkt olämpligt kameror ,smalt mellan räcken ,dåligt uppmärkta vägar i mörker men det mest idiotiska är att man trots att det är förbjudet att inte stanna för fotgängare vid övergångställen har kvar dessa på utgångs sidan i rondeller ,vad är då syftet med rondellen?skapa serie krockar ,föryngra vagnparken :cool:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Du har ju glömt den "värsta" av de mer kända vägarna, som till i vinter varit besparad dödlig utgång; nämligen Kvikkjokksvägen.
Sexmetersväg, dåligt plogad till fem meter, hoppig och studsig, kurvig och kuperad.
Att då ligga lagenligt i 110 km/h från Kvikkjokkshållet på Skärtorsdag/mot Kvikkjokkshållet på Annandag påsk (vilket förvånansvärt många idioter gör) är ju att be om att få dö.


Körde från ett illegalt "streetrace" i bortom Tåme för något år sedan, då jag ser en grå 850 framför mig köra som ett tok på enfiligt kring Jävre. Kommer inte ihåg exakt scenario, men vid ett tillfälle vill jag minnas att han körde om en bil på en avfart, alltså på höger sida om den bilen som färdades på ett vettigt sätt.
Finns mycket löst folk i trafiken!
När du säger det så kommer jag ju ihåg att den vägen och är livsfarlig, körde ju den för bara ett par veckor sen. Tur man hade släp så det inte gick att köra så fort.

Grå 850 säger du?? Hade den varit silver hade det faan kunnat vara jag, tror jag. Aja, tur den var grå.:cool::stupid::cool:
 
D

Deleted member 9532

När du säger det så kommer jag ju ihåg att den vägen och är livsfarlig, körde ju den för bara ett par veckor sen. Tur man hade släp så det inte gick att köra så fort.

Grå 850 säger du?? Hade den varit silver hade det faan kunnat vara jag, tror jag. Aja, tur den var grå.:cool::stupid::cool:
Det låter ju inte direkt bra med tanke på att du praktiskt taget erkände att du kan vara en blådåre i trafiken. Skäms!;)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det låter ju inte direkt bra med tanke på att du praktiskt taget erkände att du kan vara en blådåre i trafiken. Skäms!;)
Jaa, jag skämdes och det var rätt korkat gjort..MEN ni vet inte hur det gick till.
Snabbt förklarat. Enfiligt med mitträcke och påfart. Jag kör lite för fort (erkänner) + bil som kommer från påfart ut i den enda filen som finns.:eek: För att inte köra i röven på denna gå gick jag ut till höger på påfarten som inte var slut. Dumt JA:stupid: men undvek olycka iaf.:beer:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
nå det där är ju bra med att sänka farten.
nu blir det som i finland..

120 kör man bara på motorvägen. ingen annanstans om någon uppfattat fel.

vadå dåligt? har ni tänkt att ni inte egentligen vinner så mycket tid på att köra 100 istället för 110? minut hit och dit..

tycker att erat snack är bara svammel. det drabbar absolut ingen..
om vägen är dåliga så ska farten sänkas, inte kan dessa "myndigheter" laga alla vägar samtidigt..

så jag förstår ändå inte detta dåliga kritik..
har funkat bra i finland så varför inte här?
Jag körde genom hela Finland i somras, från Helsingfors via Kotka, Savonlinna, Imatra och Kuopio och jag kan säga att det känns STOR skillnad och uppleva ett land i 80 jämfört med 110. Vill inte påstå att det var speciellt positivt att köra 80 i 20 mil och det enda man ser är granskog. Jag har nog aldrig blivit så lycklig som när jag kom till Uleåborg och fick passera 100 på mätaren...lagligt...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
saltet skapar störst problem pga att det tinar snön o vatten blir kvar i asfaltskicktet o frostspränger belägningen o gropar uppstår,att sikten blir bedrövlig är ju bara en bonus efekt :eviltongue:
Vänta nu. Vägverket har i en undersökning kommit fram till att saltet inte har några negativa effekter. ;)

Kanske inte på en biffstek, men när de häller ut skiten på vägen så vill jag avliva den som kör den gula bilen (jo, det är inte chaffisens fel, men någon får ta skulden).
 
R

Robin

Vänta nu. Vägverket har i en undersökning kommit fram till att saltet inte har några negativa effekter. ;)
Beroende på kvaliten på asfalten samt grunden under så kan det faktist ge en bidragande effekt.
Gämför man kvaliten på asfalten söder vs. norr så har vi garanterat sämre kvalite och förarbete. Dock kör vi ju inte på salt här längst upp, tur fan är väl det.

Orsaken till dessa hål och gropar ska vist vara dom milda vintrarna. Vilket kunde förebyggas om det var högre kvalite och bättre förarbete på vägarna. Men dom pengarna läggs tyvärr på annat håll och prioriteras absolut inte hittåt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Saltet förstör ytlagret. Det ligger alltid vatten på vägen. Numera är E4 aldrig torr på vintrarna som den var innan saltets intågande. Detta medför att vattnet ligger konstant och fyller de små tomrumen i asfalten då det är -8 eller varmare, när det då blir kallare så saltlaken fryser till is så sprängs ytskiktet på asfalten sönder pga isexpansion. När ytlagret är paj så tar det inte lång stund förrän det är en jättegrop i vägen.

Har inget att göra med mildare vintrar, det är saltet som håller vägarna fuktiga vid -grader som är boven. Svaret från utredningen som Vägverket har tillsatt (som skall komma fram till det som Vägverket tycker) ger jag inte 5 öre för.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Svaret från utredningen som Vägverket har tillsatt (som skall komma fram till det som Vägverket tycker) ger jag inte 5 öre för.
Förmodligen går den rapporten på revision till regeringskansliet innan den når allmänheten?
Demokrati känns så avlägset vissa gånger...
 
R

Robin

Saltet förstör ytlagret. Det ligger alltid vatten på vägen. Numera är E4 aldrig torr på vintrarna som den var innan saltets intågande. Detta medför att vattnet ligger konstant och fyller de små tomrumen i asfalten då det är -8 eller varmare, när det då blir kallare så saltlaken fryser till is så sprängs ytskiktet på asfalten sönder pga isexpansion. När ytlagret är paj så tar det inte lång stund förrän det är en jättegrop i vägen.

Har inget att göra med mildare vintrar, det är saltet som håller vägarna fuktiga vid -grader som är boven. Svaret från utredningen som Vägverket har tillsatt (som skall komma fram till det som Vägverket tycker) ger jag inte 5 öre för.
Nu tror jag inte att man på nordnytt syftar endast på salt preppade vägar utan överlag i norrbotten.
Och mildare vintar kan ju ge den bidragande orsaken, att det på dagen är mildare därmed blir vägarna blöta, det vattnet som du säger fyller asfalten och under natten när temperaturen sjunker blir det till is och expanderar. Och eftersom vintrarna har blivit mildare betyder det att vägarna under en längre period är blöta under dagen och is under natten istället för isiga/torra, där man inte saltar vägarna.
Saltet är en bidragande effekt, men likså även mildare vintrar, för mig låter det helt logiskt.

Och det är något som det ska satsas pengar på för att förbättra vägarna, nya hastighetsbegränsningar löser inte dessa problem.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Och kanske asfaltera med lite kvalitativ asfalt istället för den smörjan de öser ut.
Man ser ju hur fiiiint det blev efter E4an. Den asfalterades för 1 år sedan och nu ser den ut som Övertorneå-vägen... (en smula överdrivet kanske...)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nu tror jag inte att man på nordnytt syftar endast på salt preppade vägar utan överlag i norrbotten.
Och mildare vintar kan ju ge den bidragande orsaken, att det på dagen är mildare därmed blir vägarna blöta, det vattnet som du säger fyller asfalten och under natten när temperaturen sjunker blir det till is och expanderar. Och eftersom vintrarna har blivit mildare betyder det att vägarna under en längre period är blöta under dagen och is under natten istället för isiga/torra, där man inte saltar vägarna.
Saltet är en bidragande effekt, men likså även mildare vintrar, för mig låter det helt logiskt.

Och det är något som det ska satsas pengar på för att förbättra vägarna, nya hastighetsbegränsningar löser inte dessa problem.
nä det är ju sant det att sänka farten löser ju inte verkliga problemen. vägarna ska ju göras ordentligt.. dom kanske börjar nu med att sänka farten. man kan ju inte laga alla vägar samtidigt...

visst har finland bra vägar, men du har nog inte sett alla dessa vägar.
finland har både sommar och vinter fartbegränsningar...

som micke mikael sa att nedanför uleåborg körde han 80? skitsnack. gäller
bara om det är vinter.

inte hjälper att vägarna gör ordentligt bara.. och att man ska få köra 110, det finns en del idioter här ute som gör som idioter.. det kommer vi aldrig ifrån..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
som micke mikael sa att nedanför uleåborg körde han 80? skitsnack. gäller
bara om det är vinter.
Jasså, varför står det 80 på varenda skylt efter Kotka i Finska viken då?
Och det var slutet på Juli början på Augusti.

Skall man inte bry sig om skylten på sommaren och bara köra 100? Tror du jag kan hänvisa polisen/fartkamerorna till dig så fixar du det?

Jag körde inte E4 om du tror det, då jag kom ifrån Imatra-hållet.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jasså, varför står det 80 på varenda skylt efter Kotka i Finska viken då?
Och det var slutet på Juli början på Augusti.

Skall man inte bry sig om skylten på sommaren och bara köra 100? Tror du jag kan hänvisa polisen/fartkamerorna till dig så fixar du det?

Jag körde inte E4 om du tror det, då jag kom ifrån Imatra-hållet.
nedanför uleåborg sa du ju! kotka imatra är ju för fan längst ner i finland!
hela vägen 80? undrar om ens du har varit dit..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
nedanför uleåborg sa du ju! kotka imatra är ju för fan längst ner i finland!
hela vägen 80? undrar om ens du har varit dit..
Jamen vad sa jag då, att jag kört bil från HELSINGFORS som vad jag vet är ganska långt söderut i Finland, via Imatra och hälsat på ryssarna vid gränsen för att sedan åka upp mot Kuopio och vidare mot Uleåborg.

Om du lite geografiskt orkar kika på kartan så ser du att allt detta ligger SÖDER om Uleåborg, eller Oulo om du nu vill att jag kallar det så.

Vill du ha GPSspåret över hela resan eller???

Och jo, jag har stått och sett på när det öppnat dammluckorna i Imatra...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
öööh okej.. tack för informationen.
stämmer ändå inte.

nåja nu slutar vi tjaffsa innan det går för långt.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
nå det där är ju bra med att sänka farten.
nu blir det som i finland..

120 kör man bara på motorvägen. ingen annanstans om någon uppfattat fel.

vadå dåligt? har ni tänkt att ni inte egentligen vinner så mycket tid på att köra 100 istället för 110? minut hit och dit..
Visst är det så, men jag kör inte 120 när hastighetsgränsen är 110, antingen kör jag 110 eller bra mycket foratre än så. Ligger man i 100 på 90-väg så är det för att trafikrytmen är så, inte för att vinna tid.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jaha det där var då nytt.
men trafikrytmen får man bara byta till 80 eller till 100 så enkelt är det ju.
det är ju inte så kul och få flera tusen spänn i böter.

har själv aldrig fått böter ännu.
och det lönar sig att köra efter vad man får köra ( :