För att fortsätta den bildliga talan:Väldigt kortfattat och enkelt så kan du jämföra med en bil. Om du gasar från noll och snabbt växlar till 5 växeln så kommer bilen acca sakta och motorn kännas seg. (fjädern för mycket släppt)
Om du istället fortsätter att köra på ettan så kommer den först acca som den ska men sen händer inget mer. (fjädern för hårt spänd)
Men om du växlar igenom 1,2,3,4,5 i rätt takt och tillfälle så accar bilen bäst. (du har fjädern rätt spänd)
Din beskrivning om hur din skoter liknar mest som att du för snabbt får in 5växel, så testa att spänna fjädern.
Om motorn har lite pulver i sig kan man likväl starta på 2an eller 3an, om det gäller gatbilar.
Jämför gärna med motorstarka gatbilar på strippen, som i regel startar på 2an eller 3an beroende på utväxling.
Har man alltså en motorstark skoter så finns det ingen idé att ligga på 1an. (ja, eller motsvarande. Det mer lättförståeliga bil-exemplet räcker inte till här.)
Sen är ju en mer spänd fjäder trevligare ur hänseendet back-shift, vilket verkligen förhöjer "acc"-känslan