Yamaha ET 340 -81 mattbyte 276 till 307.

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
tack :d ska flytta min boggie på min ss. den är nu 293 och vill ha 307 har bytt från 8kugg till 9kuggs drivhjul. hur mkt tror du jag måste flytta?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kolla upp !!

Jag har nu 293 matta och vill ha 307 matta,
har bytt från 8-kugg till 9-kuggs drivhjul.
Har du mätt diametern på dina gamla & nya drivhjul och jämfört ?

Detta då dina gamla 8 kuggars hade en annan pitch/indelning jämfört med dina nya 9 kuggars 2,52" indelning...
Detta skapar ofta problem då diameterna är helt annan och det kan bli problem med att mattan inte får plats framme vid drivaxeln / chassiet.

.

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
har bytt drivhjul och mattan passar bra på drivhjulen. är just nu ser de då ut som att mattan får plats mellan drivhjulen och chassiet, annars får jag kapa lite i chassiet ;)

kan inte kolla diameter just nu på dom nya drivhjulen. men jag ska nog flytta 3cm. kan ju stäcka ca 3cm också sen är de ju bara att höja om de blir för lite.

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Hej hej!

Har bytt matta på min mxz nu, så nu har jag funderat på att sätta den gamla mattan på 340:in. Men ser ju att de är fel delning och mattan för lång. Så nu har jag några funderingar. Om man flyttar bak boggin 12 cm utan att modifiera boggin något. Vad händer, eftersom boggin är mkt längre på en 307a? Går det bra eller kommer ballatorremmen och fjädringen bli usel, och kommer boggin gå in i fönsterluckorna ? Hur blev det för dig Nordda? Fungerar allt fint?

vart får man tag i drivhjul som passar på fyrkantaxeln?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hej hej!

Har bytt matta på min mxz nu, så nu har jag funderat på att sätta den gamla mattan på 340:in. Men ser ju att de är fel delning och mattan för lång. Så nu har jag några funderingar. Om man flyttar bak boggin 12 cm utan att modifiera boggin något. Vad händer, eftersom boggin är mkt längre på en 307a? Går det bra eller kommer balatorremmen och fjädringen bli usel, och kommer boggin gå in i fönsterluckorna ? Hur blev det för dig Nordda? Fungerar allt fint?

vart får man tag i drivhjul som passar på fyrkantaxeln?

Allt funkar finfint för mig än så länge. Det har bara varit att tanka och köra.

Duells finns drivhjulen på.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Planerar att göra en liknande operation på min nu, så jag återkommer med samma fråga nu två år senare då du kanske kört upp några tankar i den:
Hur mycket bensin tar den nu jämfört med före mattbytet?

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Blev mycket sugen på att göra samma sak på min :) Efter förra vintern blev man lite less på att köra fast helatiden då det kom mycket snö här nere :) Måste försöka få tag på en matta.