byta från Rs Venture till phazer fx ?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Funderar på ändra i vagnparken.
Tänkte skaffa en Phazer fx till sambon, hennes första maskin för övrigt.
Åker själv nu RS Venture, men tycker den är lite för mycket "ledbuss". Så funderar på byta jag också. Funderat på en Phazer fx Mtn.

Effektmässigt kommer jag nog sakna lite på en original fx, men borde vara roligare efter led.
Men hur skulle en fx med turbo göra sig mot en Ventures ??

Har två små tvilling, så kan bli dra lite pulka efter den också.

Det ultimata vore en maskin med 345 matta, men ser att både phazer Mtn och Nytron har 365 matta.

Nån med förslag och råd?

Mvh
Bmd

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror Phazern är säkert fin men kan tippa om Lynx 550 Rave -06 eller nyare till sambon. Dessutom är den rejält rolig för dig med då du kan hålla stumt över allt oavsett hur leden ser ut.. iaf med 06an som har samma dämpare som sina större syskon.

Min Sambo tyckte 550n var väldigt fin, lätt är den dessutom vilket är viktigt om man är liten. Ska man dra prylar så är mitt tips fläkt kylt.

4

426H

Nytro XTX med 144 matta kanske? Skulle tro att det är ett betydligt bättre alternativ än en phazer med turbo som blir jobbig att köra pga motorbroms och turbolag.

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
Har en Phazer Mtx 08 (standard)...är skitnöjd med den !! 366 lång matta, 51 mm kammar. Perfekt att smyga i meterdjup snö med. Går att bomba ganska fort efter led med oxå. Hade inte satt Turbo på den, då är det bättre att lägga pengarna på en Nytro Mtx (388 matta). `08:an har bättre dämparuppsättning än `07:an tydligen.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
finns inga nackdelar med motorbroms tycker jag förutom om man står upp när den är kall och den misständer för då kan man flyga över huven i princip.
men annars så är det ju bara bra då den bromsar lagomt när man själv vill.

när man har vänjt sig vid den så kan man använda sig av den...

4

426H

finns inga nackdelar med motorbroms tycker jag förutom om man står upp när den är kall och den misständer för då kan man flyga över huven i princip.
men annars så är det ju bara bra då den bromsar lagomt när man själv vill.

när man har vänjt sig vid den så kan man använda sig av den...
Möjligt att det är en vanesak, men jag provkörde en phazer fx med turbo i lössnö, lite allmän freeride boondocking/kryssning mellan fjällbjörkar och tyckte det var jävligt jobbigt med turbolaget och motorbromsen. Tyckte skotern var näst intill okörbar. Men som sagt, det kanske är en vanesak.

Vid vanlig ledkörning var det naturligtvis inga problem.

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Åker nästan hellre min gamla blizzard efter leden än min 07 MTL :( När man gick från 2-takt till 4-takt så märkte ja också av motorbromsen, man får helt enkelt lära sej att inte släppa gasen helt :)

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
phazer fx ska man INTE! dra pulka med dem är byggda för lek och hopp punkt. en mtl ska man inte heller dra pulka med efter led den är byggd för en sak och det är LÖSSNÖ! vissa schimsar om dämpningen för att få bättre ledegenskaper men det tycker jag är det dummaste man gör.Det förstör hela maskinen då är det bättre du köper en xtx eller renegade enligt mej

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Nytro XTX med 144 matta kanske? Skulle tro att det är ett betydligt bättre alternativ än en phazer med turbo som blir jobbig att köra pga motorbroms och turbolag.

Sant. Men synd den har 365 matta. Vill helst ha 345, men kanske man får leva med...
En annan aspekt sen. Packmöjligheter... Finns det nån typ av hållare till en Nytro tex ibak? Röret mynnar ju där, så om man skulle lägga något där blir de "avgasiserade"...
Finns plats för att kanske få röret att mynna på den gamla goda tidernas skotrar då de gick ut nere?

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
En polare var med mcx i vougga och testade nytro mtn med turbo ifjol! Då hade dom med en phazer mtn med turbo. Själv ägde han en renegade 800 -07a och han sa att hans maskin och phazern var ganska jämförbara (effektmässigt) men att det var en kul skoter att köra.
Sen motorbromsen är väl en vanesak men jag tycker det är skönt nu när man är van! Tycker att den märks av på nytron också trodde att dom skulle fått bort den mer.. Tror att dom reducerat den via elektronisk väg för när du släpper agsen så bluddrar en och poffar lite men svara direkt när du gasar igen..

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Ok. Om man skulle satsa på en Nytro XTX. Såg slides var lite krökta uppåt likt Switchbacken, så kanske 365 ej känns för långt ändå.
Finns det pakethållare till dem?
Någon som vet om man kan skarva på avgasröret och leda det på sidan om pakethållaren på nåt sätt?
Förutsatt det finns pakethållare som tillbehör. Annars får man tillverka en egen.

Bmd

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Motorbromsen är hemsk på ren blankis då du kan få sladd o gå riktigt illa om man släpper bromsen
(hände mig oturligt nog första gången jag körde Phazer'n:mad:)

Lär sig köra med den borde det väl funka som på bilar, 0 L/mil vid motorbroms..? Kan ju köra rena Eco-Driving med skoter isåfall.. :rolleyes:
Skämt o sido.

Nytro XTX ser jag som det bättre alternativet mot en Phazer turbo samt Nytro MTX. Då XTX har 32matta, upböjda skenor (vilket gör den att upplevas som en kortare maskin på led men behålla lite lössnö egenskaper)

Köp en XTX och bli nöjd skulle jag tro.. Verkar ju få hållfast kritik hitills.:beer:

//Rasmus

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Motorbromsen är hemsk på ren blankis då du kan få sladd o gå riktigt illa om man släpper bromsen
(hände mig oturligt nog första gången jag körde Phazer'n:mad:)

Lär sig köra med den borde det väl funka som på bilar, 0 L/mil vid motorbroms..? Kan ju köra rena Eco-Driving med skoter isåfall.. :rolleyes:
Skämt o sido.

Nytro XTX ser jag som det bättre alternativet mot en Phazer turbo samt Nytro MTX. Då XTX har 32matta, upböjda skenor (vilket gör den att upplevas som en kortare maskin på led men behålla lite lössnö egenskaper)

Köp en XTX och bli nöjd skulle jag tro.. Verkar ju få hållfast kritik hitills.:beer:

//Rasmus

Motorbromsen upplever jag som inget problem.
Så de diskussionera i denna rubrik kan vi lägga ner.

pakethållare till en XTX?
dra om avgasrör så det mynnar under/på sidan om pakethållaren ?

BMD