Rotax 600 kunniga! Klarar ni detta?

racer6

Medlem
29 jan 2008
6
0
1
Vad kan ha hänt min lynx super touring med rotax 600 snurra från 2001 med ca 400 mil på mätaren . Går kanonbra startade lätt både varm och kall. Motortempvarningen började lysa efter långsam ledkörning, stannade av och lät svalna 10min. tror inte den kokade eller så, när jag skulle starta så fick jag dra massor på elstarten (hade alltså inte nypit)innan den plötsligt sparkade igång. Går i övrigt som en klocka men när jag stannar den mera än ca:2minuter så måste jag dra massor igen på starten(ungefär 5 sek. )

Den verkar inte sura utan snarare att soppan rinner tillbaka och den behöver suga upp ny soppa??? Vid kallstart på morgonen med choke så funkar det som det ska (får kanske bränsle en annan väg då?)

Ny bränslepump för ca 60 mil sedan. Har pumpen en backventil??
Kan nya pumpen gett upp redan??
Finns det backventil i tanken som spökar??
Kan det uppstått något annat i samband med varmgången??
Kan det vara ett fel oberoende av varmgången??

Tips och ideer mottages tacksamt.

Håkan

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
äre vakum slangar på den?? de kan ju va den där backventilen för den ska ju stoppa soppan att rinna tillbaka

4

426H

2-taktsmotorer som är svårstartade när dom är varma brukar ha dålig komression. Så jag föreslår ett komptest.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
2-taktsmotorer som är svårstartade när dom är varma brukar ha dålig komression. Så jag föreslår ett komptest.
Jepps ... Kan vara mkt men dålig kompression kan vara en av anledningarna.

När kom förgasarvärmning? den bukar ställa till det som attan om det är plusgrader ute.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
tjena vill bara säga att min renegade 800 -06a uppträdde sig så här när jag hade dåligt batteri! bytte batteri funkar hur bra som helsst efter de! så min skoter laddar inte.