Apex skillnader gentimot en Rx-1a..?

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
Tja.
Plasten över tank är inte likadan mellan rx-1 och apex
Det är 2 olika chassin = deltabox vs deltabox 2

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tja.
Plasten över tank är inte likadan mellan rx-1 och apex
Det är 2 olika chassin = deltabox vs deltabox 2
Jo vet ju att dom är olika, men då jag tänkt i framtiden byta till tex. en apex dyna så undra jag om det bara gick att byta "tankskydd" istället för kapa i den eller modda dynan..

Okej, Vad skiljer dessa chassien åt då..?

//Rasmus

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
bra fråga.jag skulle också vilja veta om det ev går att sätta plasten+huv från en apex på deltabox 1 chassiet...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
För att få plats med en Apexdyna så får du kapa ca 2 cm från tankbeklädnaden.
Lättast är att rita en linje efter tanken med gamla dynan, sedan med nya dynan och göra en mall som man sedan märker mot plasten innan man kapar.

Sedan så skall du INTE montera Apexdynan på RXen, du skall istället använda Nytro-dynan. Dynan är identisk med Apex men då passar även kontakten till baklyset etc.

Man kan inte montera buk+huv från en Apex till en RX1 utan en hel del modifikationer.
Främst fästpunkter för huvdetaljerna samt att man måste flytta styrstången så den är framför balken istället för bakom (har för mig att det skall bli korrekt).

Om det är värt jobbet är en annan sak, kanske enklare att bara flytta styrstången framför balken och sätta instrumenteringen i hålet där gamla håler till styrstången var.
Har sett bilder på sånt och det ser helt ok ut.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tack Mikael för bra svar!:beer:

Kan man ta tankbeklädnaden från en Apex och sätta på för att slippa kapa..?
Har även sett Jänkare tagit bort lite skum av dynan längst fram. Okej, men går väl och löda nya kontakter om så inte passar..?

Ja, jag får sätta mig o kolla lite mer nogrannt om fästpunkter och hur det ser ut under huven och det.. Tycker apex'n har mycket snyggare utseende!

Men passar en RS vector huv på en Rx-1..?

//Rasmus

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Apex-beklädnaden passar inte, iaf inte mot originalhuven, och jag tror du får mycket problem med att få dit Apex-huven (och då även Apex-beklädnaden). Iofs så är det väldigt små skillnader i de olika Delta-chassina.

Men det är klart, gillar du att pillra så...

Jag har då inte sett några bilder på någon som gjort något sådant, vilket inte är positivt.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
rs vector huven passar på rx1.

alla chassiedelar passar mellan rs och rx1 är ju i princip bara motorn som skiljer.

sen heter ju inte nytron nytro i sverige utan rs vector sp . antar att det är den dynan som du menar?den som sitter på bla vector mtn -06 sp -06

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, det är den dynan, jag har bara inte lärt mig de svenska namnen på maskinerna. :)

Att RS-beklädnadsprylar passar på RX är inget konstigt, det är ju samma chassi, skilnaderna är i baken.

Det som skiljer ganska mycket är om man jämför beklädnader mellan RX och Apex. Främst då kring styrstången, men om man sätter styrstången framför balken så _kan_ det kanske passa någorlunda.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, en sak ur världen, för vet av några crosshuvar från RS vector's så slipper jag leta efter någon från en Rx-1.

Måste bekanta mig mera hur det ser ut under huvarna på Apex/Rx-1.
För har sett att det finns något kit som flyttar fram styrstången på Rx-1, dock inte läst så mycket mera om det!

Men på Apex huven sitter väl lyset fast i "torpedplasten" eller vad man ska kalla det, eller är det något jag fattat fel..?

//Rasmus

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tror han menade när dom FICK deltabox 2 chassiet. och det syns ju direkt på utseendet men annars är det.

rx1: 06-
vector:08-