Skotern började gå på en cylinder idag, usel tändspole?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Var på väg hem efter dagsturen som skotern vart svårstartad efter ett hopp, efter ett par kilometer när vi kom ut på en myr så skulle jag bara gasa ur den ordentligt så började skotern bööla som ett odjur (gick bara på en burk) och till slut så stannade den. Kollade så jag hade gnista och bytte även till reservstiften och på reservstiften fick jag gnista så jag körde med dom och skotern gick bra i 5min sen så började den gå på en cylinder igen. Efter det så gick den bra, dåligt, braaaa, dåligt, bra, dåligt, braaaaa, dåligt. Är detta ett fenomen om tändspolen är i dåligt skick, och hur mäter man upp en tändspole? Åsså vart köper man en tändspole billigast?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Supernajs pro ska testa det där, :rock: tur att dom var inte så dyra som jag trodde.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu har jag plockat loss tändspolen, är tändspole samma som CDI? Det jag plockade loss är alltså den boxen som tändkablarna går in i. Sen hajjar jag inte riktigt hur man skulle mäta på den där sidan du länkande till. Ska jag mäta mellan de 2 tändkablarna och sen mellan?
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
cdi å tändspole är inte samma sak! Cdi boxen är en lite svart fyrkant sen efter den kommer tändspolen
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Det där låter inte som tändspolen. om tändspolen är pajj går den antingen på en cylinder eller ingen alls. skulle nog tro på cdin. det är cdin som bestämmer när "signalerna" ska skickas till tändspolen och tändspolen är den som tänder gnistan. altså kolla cdin med en multimeter med funktionen ohm och kolla alla kablar så ingen glappar. kan även fara bensinpumpen som håller på att ge upp när du säger att den går bra ena stunden och nästa jättedåligt. kolla även munstyckena i förgasarna så dom är rena. detta fel kan bero på många olika orsaker.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det där låter inte som tändspolen. om tändspolen är pajj går den antingen på en cylinder eller ingen alls. skulle nog tro på cdin. det är cdin som bestämmer när "signalerna" ska skickas till tändspolen och tändspolen är den som tänder gnistan. altså kolla cdin med en multimeter med funktionen ohm och kolla alla kablar så ingen glappar. kan även fara bensinpumpen som håller på att ge upp när du säger att den går bra ena stunden och nästa jättedåligt. kolla även munstyckena i förgasarna så dom är rena. detta fel kan bero på många olika orsaker.
Tack för tipsen jag har faktiskt inte fått till det än, lokala Ski-doo återföräljare sa att det är högst ovanligt att tändspolen skulle paja på den motorn, han trodde mer på tändpickupen som var knasig. Mätte upp den och värdet låg inom ramen 190-300ohm. Testade dra igång den och varmkörde den ordentligt för någon vecka sedan och den gick hur bra som helst? Kan ha varit något skit....man blir less hur som helst på skumma fel. Ska rengöra förgasarna och CDI boxen trodde jag man inte kunde mäta? Vad ska man isf ha för värden på CDI boxen?
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Tack för tipsen jag har faktiskt inte fått till det än, lokala Ski-doo återföräljare sa att det är högst ovanligt att tändspolen skulle paja på den motorn, han trodde mer på tändpickupen som var knasig. Mätte upp den och värdet låg inom ramen 190-300ohm. Testade dra igång den och varmkörde den ordentligt för någon vecka sedan och den gick hur bra som helst? Kan ha varit något skit....man blir less hur som helst på skumma fel. Ska rengöra förgasarna och CDI boxen trodde jag man inte kunde mäta? Vad ska man isf ha för värden på CDI boxen?
Man kan i princip mäta allt inom elektronik med en multimeter bara det är en sluten krets så som tex tändspole,cdi,laddspole m.m. hur bra somhelst. men som du sa att den gick bra sist så får man hoppas det håller i vinter. om jag vore du skulle jag köpa några billiga piratgrejer så som cdi och tändspole om något skulle gå sönder, finns ju inget värre än om skotern går sönder på vintern och inte har någon möjlighet att köra. hehe. lycka till. och det där om värdena har jag inte den blekaste om men sålänge du får värden så ska den vara hel. //patrik