Ny skoter, vad ska jag välja?

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Tjenare hade tänkt införskaffa en ny skoter nästa säsong så undrar vad ni har för förslag.
Vill järna ha en hålbar maskin som håller att leka och hoppa lite med.
Alltså en rolig lek maskin.

Helst en skoter som inte drar allt för mycke bränssle.

Prisklass: 30-45 000
Motorklass: 600-800cc
Årsmodel: helst -00 eller nyare
Märke: Vilken som helst förutom Artic cat.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Ny skoter.

har själv en rev 600 -03a. Skulle nog tipsa dig om en också!
Dom ligger rätt lågt nu, så du kan säkert få dig en hyffsat fin för 45 000kr.

Men det är första årsmodellen som kom med REV chassit, finns förstärkningar nu efter 5år så chassit behöver man nog inte oroa sig över. Går riktigt fint också, underbar körställning.

Dricker väl 3l/milen vid hård körning, är väl acceptabelt på en vanlig h.o

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å

Måste nog säga att du ska nog inte räkna bort Arctic cat F7/F6?. Efter att ha provkört en F7 i vintras vart jag lite såld på en sådan. Riktigt skön körställning, känns smidig plus att den är väldigt rapp, det är helt enkelt en trevlig maskin. Kan dock inte uttala mig om hur bra byggkvalitén är men det är säkert folk här på forumet som vet mer om det och dom ligger i ganska bra pris nu oxå.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn

En 03a har han möjligtvis råd med, men dom hade då så mycket el bekymmer vad ja hört av mina nära och kära, men det kan lika fort vara skitsnack. Vem vet..

Och ska han ha en 04a så tror jag inte han får den fräschaste för 45 000kr.
Fast gör dig ett riktigt klipp nu i sommar då skotrarna är billiga som snus.

B

Biosteel

njaa en -03 f7 har mest problem med att dom går så snålt så det kan bli diverse motor haverier tyvärr :) jag har sj en -05 F7 och går som satan och håller riktigt fint :)

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå

Alltså, helt allvarligt, bryr du dig om soppaförbrukningen ska du inte köra skoter, soppaförbrukningen beror helt o hållet på gastummen.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur

Alltså, helt allvarligt, bryr du dig om soppaförbrukningen ska du inte köra skoter, soppaförbrukningen beror helt o hållet på gastummen.
Hmm, inte riktigt va? En söndertrimmad 440, drar väl ganska mycket mer än en slö 340 hur mycket du än gasar med 340?

Klart man tänker på förbrukningen!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om man bara ser till soppaförbrukningenå drar ju yamaha minst soppa/hästkraft.

skulle inte rekomendera en arctic iaf om du vill ha en skoter som drar lite.
inga problem för i princip valfri arctic att sopa i sig 4 liter/mil.

yamven

Aktiv medlem
15 nov 2007
90
0
6
Sthlm
Köpte själv en Yamaha Viper 700 -02 nu i vår, helt orginal och mycket fint skick. Gav 32kkr för den, i mitt tycke mycket skoter för pengarna...

B

Biosteel

om man bara ser till soppaförbrukningenå drar ju yamaha minst soppa/hästkraft.

skulle inte rekomendera en arctic iaf om du vill ha en skoter som drar lite.
inga problem för i princip valfri arctic att sopa i sig 4 liter/mil.
haha tror du att det sitter i märket så tror du då fel.. men iof så bruk dom ju dra så mkt som dom behöv ^^

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hur kör du då?

Min Mountain cat 600 är det inga problem att ligga rund 1,8 vid hård ledkörning och ca. 2,3 - 2,5 vid lek i lössnö.
Jag kör normalt och är realist som inte döljer min faktiska förbrukning..
Polaren som kör en ZL 600 nu 680 ligger runt 4-5liter/mil!

När jag är ute o fin åker med farsan, runt 50km/h på led drar Rx-1an runt 2-2.5 liter milen.. Ligger jag o leker i snön börjar vi närma oss 3-3.5l/mil

Även andra skotrar jag kört, kör med kompisar ingen brukar komma längre än kanske 12-15 mil på full tank (42liter)..
That's life:(

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
haha tror du att det sitter i märket så tror du då fel.. men iof så bruk dom ju dra så mkt som dom behöv ^^

om du inte har fattat att yamahas tripplar drar absolut minst av alla jämnlika två-taktare så måste det ju fattas nått......
och om vi ska prata yamaha fyrtakt så är det ju avgjort direkt.
körde 15 mil enkel väg med min vector och förbrukningen hamnade på 1.36L/mil.

och ang arctic.så anser jag att dom super i sig soppa i obegränsade mängder.både efi och förgasare.
hadde en v-max 700,trippel på typ 115hkr.
polarn hadde en zr 500 110?hkr
zr:en drog aldrig mindre än min fastänn jag spöade mer än honom
samma med 600efi osv

men det är ju bara soppaförbrukningen det....
om man vill hoppa och ha riktigt kul så tycker jag inte att en yamaha duger.
arcticen har många ggr bättre körbarhet.

och om vi pratar om sissta zrchassiena dvs 2000-2004 så är dom motorerna riktigt fin.
lätt roligaste skotern i den prisklassen
men dra lite sås kommer dom aldrig att göra.

B

Biosteel

om du inte har fattat att yamahas tripplar drar absolut minst av alla jämnlika två-taktare så måste det ju fattas nått......
och om vi ska prata yamaha fyrtakt så är det ju avgjort direkt.
körde 15 mil enkel väg med min vector och förbrukningen hamnade på 1.36L/mil.

och ang arctic.så anser jag att dom super i sig soppa i obegränsade mängder.både efi och förgasare.

hadde enb v-max 700,trippel på typ 115hkr.
polarn hadde en zr 500 110?hkr

zr:en drog aldrig mindre än min fastänn jag spöade mer än honom

samma med 600efi osv
jovisst och mormors gammla rulator drar bara 0.2 liter milen.. problemet för dig verkar vara att du har sett 2 arctic som ha drage mer soppa än 2 yamha dårå.. men det finns fler arctic än 2 st och måååånga på det här forumet ha nog upplevt helt andra saker..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja nämn valfri arctic-cat som går billigare än en jämförbar yamaha.
välj absolut vilken du vill.

ett tex en srx får du i princip inte att dra över 3 liter milen och det på 145hp...

men sen kan ju dom som har någon annan åsikt komma med ett instick här då?
för jag tror faktist inte att det kan finnas någon annan än du som kan vara helt seriös och säga att en arctic drar lite vid HÅRD körning.

kan erkänna att min rs har snittat runt 2.5-3 liter milen dom 300mil jag har kört med den så det där med rulator kan du stoppa upp i arslet.

inse fakta för fan

B

Biosteel

haha jag tänker inte nämna nån skoter jag inte har kört erfarenhet är viktigast och många saknar det helt enkelt

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
du verkar ju vara en av dom....

sen får man ju fråga sig hur det är med intelligensen.
först säger du:"ere normalt att en lätt vässad F7 motor ska sluka i sig runt 5-6 liter milen ?" känner du igen det?

sen börjar du bråka för att jag säger åt en kille att arctic drar mycket.
ibland får man fråga sig hur folk tänker...

ajja det här är mitt sissta inlägg här orkar inte bråka med nån om vilken skoter som drar minst när han vägrar öppna ögonen.
vill du fortsätta bråka så finns pm...

B

Biosteel

allt beror ju på hur man definerar lätt vässad såklart men maskinen kräver :) jag tycker dina fråga liknar den gammla vanliga frågan om vilken skoter som e bäst för den tillhör den då iaf