Dämpare till m5 -06:a

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
boggie dämpare av bra kvalité, och om nån vet vad jag kan köpa för dämapre till den? typ fox engans öhlinare??

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Fox dämpare är ren skit. Satsa på Engans eller Öhlins.. Finns på blocket

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fox duger alldeles utmärkt, särskilt Zero X.
Liksom med Öhlins finns det olika modeller, med olika grad på funktion/"kvalitet".

För att "justify" Öhlins av värre modell kräver det ju att man kan sitt när det kommer till setup av dem, annars är det bortkastat.

Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
frågan är hur man ska veta vilka dämpare man ska ha ?
Håll dig borta från de allra ruttnaste, ex. ACT-dämparna och RydeFX, så ska du nog se att det blir bra.
I regel får man väl vad man betalar för, i detta fall.

Last edited:

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ok! så bara längden stämmer så äre bara köra? det får inte vara kortare lr längre dämpare?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ok! så bara längden stämmer så äre bara köra? det får inte vara kortare lr längre dämpare?
Det lämnar jag osagt, men det låter som en dålig idé med annan längd på boggiedämpare då det följdaktligen bör ändra geometrin i boggien.
Främre boggiedämpare skulle nog kunna vara något längre/kortare, men den bakre bör ju passa in med länkstängerna den sitter innanför. Är den kortare fjädrar ju boggien inte ut helt (till kopplingssaxens främre stopp) och är den längre kommer det ju finnas lite för dämparen kvar att ge, vilket iofs inte borde vara lika dåligt som med en för kort.

Finns säkert någon annan, med intresse i det hela, som kan ge dig ett bättre svar.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ok tack för svaret.. frågan är då om engans, öhlinare lr fox har samma längd sm jag har på mina nu.. såg att en m5 -05 hade fox iaf