Slitage på Rx-1 motor (2003 års)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Fick ett samtal idag ang. en Rx-1 motor, han som ringde verkade vara Yamaha Guru'n själv och kunna allt men hängde upp mig på tre saker han försökte få mig att tro på (prutning troligtvis).

1. Att det kom andra kolvringar '04, vilket jag vet kom '05.. Eller..?

2. Att på '03an så slits cylinderloppen så dom behövs bytas ut efter c:a 1200mil enligt honom till stålfoder... :stupid:

3. Att efter runt 1000mil så måste man börja byta tex. kolvringar etc..?

Något jag aldrig hört/läst/sett någonstans, så var bara tvungen o fråga om han fått något om bakfoten, eller om detta är sanning!

Thx

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nya ringarna kom nog '05 som du säger,men 2:an 0ch 3:an är ren bullshit.
Känner killen som har min gamla rx-1:a '03,och den har nu gått ca 1500 mil (och går utav helvete fortfarande)och INGET är gjort på motorn,förutom olja/filter.
Den drog lite olja när jag hade den(vintern 03-04),men har vad jag hört av honom inte dragit olja sen dess.

Stämmer nog med prutning skulle jag tro.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nya ringarna kom 05. Har inte hört något om det övriga dock.
Om nån ringer på motorn så lär dom väl behöva den....

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hej,

Fick ett samtal idag ang. en Rx-1 motor, han som ringde verkade vara Yamaha Guru'n själv och kunna allt men hängde upp mig på tre saker han försökte få mig att tro på (prutning troligtvis).

1. Att det kom andra kolvringar '04, vilket jag vet kom '05.. Eller..?

2. Att på '03an så slits cylinderloppen så dom behövs bytas ut efter c:a 1200mil enligt honom till stålfoder... :stupid:

3. Att efter runt 1000mil så måste man börja byta tex. kolvringar etc..?

Något jag aldrig hört/läst/sett någonstans, så var bara tvungen o fråga om han fått något om bakfoten, eller om detta är sanning!

Thx

En kusin till mig har kört 3500 mil med sin -03. Han har bara bytt olja + filter. Min -04 har gått drygt 1500 mil och även där bara olja+filter.

Nån ville ge dig skrämselhicka...