mountain max boggie i srx ?

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
jag undrar om det går att slänga i en mountain max boggie i en srx utan en massa krångel.. nya bult hål och sånt är inga problem om de skulle behövas, men jag tänkte mest på bredden på tunneln, är den lika som mm ?:hmmmm2:

eller finns det nån boggie från nån annan skoter som passar?

hade vart kul att få den å gå i djupsnö.:D
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jodå, bara flytta fästena. Vet ej exakt hur, men det lär ju märkas.

Sen tar du bort rodsen o ersätter det med balata remmar. (fri kopplad)
Då är non-slip hjul ett måste men du har en skoter som går grymt i snö!

mvh
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Om jag vore du så skulle jag kolla upp måtten till bulthålen. Kolla hur det ser ut på en mountain max och gör likadant på din. Det är ganska viktigt att hålen är någorlunda rätt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har har du en mall som du kan använda då du mäter in boggien.
Kan också användas om det skall monteraen boggie från ett annat märke.



(Använde den då jag monterade in en Arcticboggie i Yamman)
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
ja, det kan vara till stor hjälp..

men vad är det för mått? är det tum dom mäter med på bilden där?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ja, det kan vara till stor hjälp..

men vad är det för mått? är det tum dom mäter med på bilden där?
Har ingen betydelse om du mäter i tum eller mm. Bara du använde samma måttenhet (eller konverterar) så spelar det ingen roll.

Siffrorna är bara som referens, dvs 1. = x mm, 2. = y mm osv, det är inte ett mått.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
mallen är som sagt bara en mall det han menar (tror jag) är att visa hur du ska mäta upp för att få exakt rätt CC mått mellan hålen så att den nya boggien hamnar på exakt samma ställe som den gammla fasst med nya boggiens CC mått så att säga.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Siffrorna är endast till för att visa vart du ska mäta på chassiet, siffran 1 är "mätställe" 1, 2 är "mätställe" 2, dom är inga mått överhuvudtaget.

Så när du mäter din donatorskoter mäter du först upp måttet på ställe 1, sen mäter du ställe 2, sedan ställe 3, osv, osv
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Siffrorna är endast till för att visa vart du ska mäta på chassiet, siffran 1 är "mätställe" 1, 2 är "mätställe" 2, dom är inga mått överhuvudtaget.

Så när du mäter din donatorskoter mäter du först upp måttet på ställe 1, sen mäter du ställe 2, sedan ställe 3, osv, osv

Precis. Och om drivaxeln på donatorskotern ex. är 3 cm längre från toppen på tunneln så lägger man bara på 3cm på alla höjdmått och voila, allt blir perfekt.

Funkade som sagt var perfekt så jag langade på Arcticboggien på Yamman.

När det gäller att montera en MM-boggie (Pro Action) så får man även mäta in centerhålet i mallen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Siffrorna är endast till för att visa vart du ska mäta på chassiet, siffran 1 är "mätställe" 1, 2 är "mätställe" 2, dom är inga mått överhuvudtaget.

Så när du mäter din donatorskoter mäter du först upp måttet på ställe 1, sen mäter du ställe 2, sedan ställe 3, osv, osv
Jojo, det fattade jag nu ;)

Men okej, nu fatta jag också vrf 1. var viktigt att mäta

:ciao: