Dubba eller inte dubba?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska man?
Vad ska man använda för dubb?
Hur många?
Må man sätta i "skydds plast" i boggie och skydd över ev. kylare?
Jag skulle köra med 96st dubb.. Mönstrena ser lite olika ut.
Men ska du ha dubb längre än 32mm så använd lång mutter, annars böjs dom väldigt lätt!
Jag kör med 200st stud-boy 40mm på Rx-1an o vilket helvete till grepp det är på is o hårdare led..


Du måste skydd främre kylaren, tunneln kan du väl göra som du vill...

:ciao:
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Jag kör med stud-boy 32mm dubb och en fullblocksmatta, vet ej antalet men det greppar fint på hårda leder och sjöar. Jag har skydd för främre kylaren och i tunneln, det sitter slides i tunneln som skydd och det verkar ju funka.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Dubb is the shit! Dock överflödigt i början och nästan i slutet (med undantag för blankisar och dylikt) på säsongen, så jag brukar demontera mina vid de tillfällena. Mindre vibrationer vid 100+ km/h och mer topp speed.
Men 212 st. 1.860" på en 128" matta är bra roligt! =)

Oavsett långa eller korta muttrar så böjs de...
Med tall nuts reduceras dock risken. ;)
Dessa måste köpas separat, så du får över en helt gäng av de medföljande, korta muttrar i 3/8" UNF eller vad de nu är.

Generellt säger "man" 1 dubb/hk, men det beror också på hur man har kopplat sin boggie och donat med övrig "väghållning". Finns dock ingen anledning till att överdriva. Mycket dubb ger en understyrd maskin, vilket kompenseras med värre styrstål och/eller mer skidtryck.
Försök satsa på så många scratch lines som möjligt, men dock så mycket double backers som möjligt.
Woody's rekommenderar 4-8 mm dubbutstick ovanför kammarna.

Browsa in på woodystraction.com och gå igenom guiden där. Rannsaka dig dock när du väljer vilken körstil du har. (performance ÄR "performance")
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
OK, runt 120 dubb bör jag ha enligt guiden. Fast jag vill ogärna sätta dem i ytterkant, känns bättre att ha dem mellan inre drivhjulen, så blir det jämnare belastning av mattan.
Eller har jag helt fel?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du har fel och rätt , jag (och många andra) föredrar att enbart dubbbe innanför slidsen pga av att det ger en mera lättsvängd och sladdvänligare maskin , inte pga av jämnare belastning , jag har dubbat alla mina skotrar under en 10-års period och kommer aldrig att äga en odubbat skoter , 2 per kam har fungerat bra för mig
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
du har fel och rätt , jag (och många andra) föredrar att enbart dubbbe innanför slidsen pga av att det ger en mera lättsvängd och sladdvänligare maskin , inte pga av jämnare belastning , jag har dubbat alla mina skotrar under en 10-års period och kommer aldrig att äga en odubbat skoter , 2 per kam har fungerat bra för mig
Hoppas du menar 2per kam rad!

Mvh
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
funderär på att sätta dem så här (typ)
och innanför slidsen
Alu,stål eller plast plattor?

--------------
_____xx_____
--------------
____x___x____
--------------
___x_____x___
--------------
_____xx_____
--------------
____x___x____
--------------
___x_____x__
--------------
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
funderär på att sätta dem så här (typ)
och innanför slidsen
Alu,stål eller plast plattor?

--------------
_____xx_____
--------------
____x___x____
--------------
___x_____x___
--------------
_____xx_____
--------------
____x___x____
--------------
___x_____x__
--------------
Det där är ju ett typiskt mönster.
Du kan ju hitta på egna mönster, men ta hänsyn till begränsningar i tunneln i form av ex. längsgående veck eller liknande.
Försök dock hålla 0.25" i sida mellan varje scratch line.

Jag föredrar alu.plattor. Har aldrig haft något haveri med stålplattorna, men alu.plattorna känns mycket mer stabila. De är ju 4-5 mm tjocka, medan stålisarna är 1-2.
Plastplattor skulle jag aldrig ens tänka på.
Jag vet hur en alu.platta kan se ut efter en dejt med en liten sten under bra mattsnurr...

Förresten, tall nutsen bör vara av Nyloc-typ. De som är utan Nyloc och som har en konisk topp är urkassa.




Dysse,
hur brukar du göra med krökta dubbar? Kasserar eller böjer tillbaks? (givetvis finns det ju vissa gränser...)
Har aldrig haft någon failure på de jag böjt tillbaka (har en 20 mm järnstång jag gängat i ena änden och sedan en liten jigg för att hålla dubbskallen i skruvstädet).
Värmer ingenting, eller så...
Btw, jag har ju svarta dubbar! =) De zinkeloxerade man köper skickar man i saltsyra och sedan till någon firma för manganfosfatering, och voila, så har man svarta dubbar! Har ju gjort så med ALLA mina skruvar på maskinen... Manganfosfatering är tydligen något man gör på dagens vapen, och mina dubbar har inte rostat mer än som standardutförandet gör efter en säsong, dvs. ute i topparna.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vissa som varit svagt böjda har jag vänt 180 grader :) = attack mode , oftast byter jag dom , men jag får kanske bygga en anläggning och börja rikta i sommar , färgen har jag aldrig brytt mig om , da_loof gör ett mönster så du får 12 skraplinjer , det där blir bara 6
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag körde min 800 rave med dubb i 500mil, och böjde på sin höjd max 6-8dubb.
Vissa blev lite sneda men inte så mycket att det hade någon negativ påverkan på körningen.
Jag körde med stud boy, och har nästan bara bra att säga om dem.
Det dåliga: På grund av att mattan slirade mindre blev den lättare att gå varm.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min erfarenhet av varmgång både för motorn och slidsen är faktist tvärt om , dubben river upp både skare och ren is så både kylare och slides får kylning/smörjning