Variator fråga

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Skivorna är ju alltid isär så att remmen är på botten av primären innan du når inslagsvarvet. Slitage kanske kan uppstå om du har för kort rem, men då borde ju skotern puttra framåt på tomgång.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad menar du med 'ovanligt' slitage? Ovanligt mycket eller på ovanligt ställe?

Ovanligt mycket slitage kan bero på C-C eller sidoförskjutningen inte korrekt. Alternativt att sekundären kärvar på axeln så den inte kan 'flyta. Felaktigt remtryck orsakar också slitage.

Ovanligt ställe på slitaget, dvs ex. på 'undersidan' av remmen beror på att det är för kort rem eller att det ligger för högt på sekundären, det slitaget blir endast då den står på tomgång.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Vad menar du med 'ovanligt' slitage? Ovanligt mycket eller på ovanligt ställe?
Ovanligt ställe på slitaget, dvs ex. på 'undersidan' av remmen beror på att det är för kort rem eller att det ligger för högt på sekundären, det slitaget blir endast då den står på tomgång.
Har väldigt hårt slitage på ytter sidan av remmarna, dvs den ytterkant längst från motorn. Känns som linjerings fråga, men lingeringen är nog uppmätt tio gånger under våren. och sekundären löper fint.
Ang hur högt remmen ska ligga i sekundären, så är det oxå justerat, men nog sliter han på remmen på undersidan oxå...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har väldigt hårt slitage på ytter sidan av remmarna, dvs den ytterkant längst från motorn. Känns som linjerings fråga, men lingeringen är nog uppmätt tio gånger under våren. och sekundären löper fint.
Ang hur högt remmen ska ligga i sekundären, så är det oxå justerat, men nog sliter han på remmen på undersidan oxå...
Kollat så du inte har någon repa/spricka i variatorn..?
Mycket vanligt fel!

Sen trådar sig remmen?

Att du har slitage på undersidan verka mycket konstigt, kör du på rätt rem?


Ett tips, kör på Yamaha org. remmar kostar kanske 200:- x-tra men dom är ack så mkt bättre!

//Rasmus
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Jopp, orginal remmar tre stycken sen i feb... Inga sprickor i variatorn hel och fin. ENL. Yamaha, antagligen bytt då den så VÄLDIGT fin ut enl. deras mek i ösd. Synd bara att de är så dåkligt med snö just nu, annars hade man kunna kör lite
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Låter bra konstigt du, jag har igentligen inte behövt bytt rem på 2ses. nu om inte variatorn hade sprängts förr våren!

Låter som att de inte är linjerade, men eftersom dom verkar vara de.. :confused:

Möjligtvis att nån variator är slut. Tex Rullar, Glidklackar, Bussning etc.
Om de inte är de låter jag nån annan ta över, för då är jag själv nyfiken:rolleyes:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om den nöter remmen på insidan så skulle jag nog kolla upp remmen då du är bergsäker på att C-C måttet är korrekt, alternativt byta till en Gator-rem som är någon mm längre.

På både VMaxarna och Vipern jag hade så höll remmarna hur länge som helst, bytte dem efter ca 6-700 mil, mest för bytandes skull. På RX Warriorn så har den andra remmen nu passerat 800-mils strecket, väldigt lite slitage på remmen, har Heavy Hitters så kanske att dessa gör att remmen slits mindre.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Blir att mäta upp allt igen!
Även skaffat SLP-Torque Arm för att kunna eliminera flex i cc-mått vid gaspådrag.
Har beställt egna laserskurna "lathundar" för CC och lingering, så jag slipper låna hela tiden.
Har justerat isär skivorna på sekundären nu för att den ska ligga aningen lägre.
Vill ju att skoter fan ska gå som trollet så fort de blir snö!