Nee comandern är inte ersättaren. Samerna i mina trakter kör Ranger 550 eller 800 4taktaren.
Forestfox var en bra maskin för tex samer men bästa Lynxen kan man väl knappast utnämna den till. Ingen Lynx kan väl få det epitetet då behoven styr och man väljer den typ av maskin som man behöver.
Behöver samerna komfort? Skulle inte tro det.. Skotern är bra för att den är liten och smidig, liten motor, går bra utan att behöva serva den. Samerna kör ju ca 1000mil pär säsong.Bra resonemang. Forest Fox är på sitt sätt en bra skoter. Men jag som sitter många mil på skotern förstår inte den som verkligen tycker om foxen. Ingen komfort. Förhållandevis dålig markfrigång. Hög bränsleförbrukning. Och diverse andra saker. Fråga så kan jag berätta, dåligt om tid för tillfället.
Varför skrev jag markfrigång? Jag var väl för insnöad på bilar vid tillfället.
För att besvara din fråga. Komfort behövs. Det märks på vissa äldre som börjar få dåliga kroppar av all körning med tvivelaktiga skotrar. Ska man dra nåt, som du säger. Ska man ha en bredbandare. Men det diskuterar vi inte här, vi diskuterar foxar. Ska man ta sig så behöver man en mountain. Kör själv ifrån varenda existerande fox i skogen.
Varför skrev jag markfrigång? Jag var väl för insnöad på bilar vid tillfället.
För att besvara din fråga. Komfort behövs. Det märks på vissa äldre som börjar få dåliga kroppar av all körning med tvivelaktiga skotrar. Ska man dra nåt, som du säger. Ska man ha en bredbandare. Men det diskuterar vi inte här, vi diskuterar foxar. Ska man ta sig så behöver man en mountain. Kör själv ifrån varenda existerande fox i skogen.
Jag skrev inte att man ska bredbandare.. En lapp vill ha en lätt, smidig och enkel skoter som möjligt! Om du tittat på tundran så har den inte ens varvräknare eller hastighetsmätare..
Jag vet inte om du kör om varenda existerande fox i skogen, för den är ganska så mycket smalare och tar sig mellan träd lättare.. Men den kanske inte tar sig bättre rakt upp för en backe.
Jag tror att du missförstod. Jag skrev inte vad en renskötare behöver. Jag skrev vad man behöver om man ska dra grejer. Men rätt mountain är så ***** mycket smidigare än en fox. Lättare och komfortablare osv. Varför tror du att renskötarna börjat byta ut sina maskiner mot mountains? Nytundran som du nämner är lika bra som en påse kattskit.
Det kanske är renskötarna som skall svara på den saken istället för fria spekulationer...
Men där håller jag inte med dig. Foxens efterträdare finns redan i Ranger 550. De som har jämnare fjäll osv har v-800.Men jag menar ju att Foxen är till för samerna!
Massa text...