må så vara men det som ryker i förstmanhand är dom där jädra kapsylöppnarna till styrningen på en fox ... ja iof. har du inte en båge av 4mm stål monterad fram så åker både plast och allt möjligt långt före men det har vi så det som regel åker först är dom till styrningen när skidorna slår emot en sten ... dom bytes på plats och i övrigt händer in så mycket med en fox tills ungefär 5-600 mil då hastighetsmätaren som regel säger upp sig , vid 1000 ja då kan både matta boggie trans etc. ha åkt men motorerna tuffar på dom ...separatblandaren är dock bortkopplad vid andra servicen
Bågen skyddar väl inte mot en sten som tar i baljan eller skidorna? Efter en 200 mil så brukar styrningen vara så glapp så det blir jobbigt att köra, varför ha en skoter som det är en pina att sätta sig på varje morgon. 1000 mil håller aldrig en matta och inte motorn heller. Vid 1000 mil så den renoverad minst 3 gånger. Separatblandningen åkte alltid efter 50 mils servicen.
BTW om nu samerna kör med m5... varför inte en stark skoter som kan dra påkörda renar, mat osv? en skoter som forest fox
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/summit-154.JPG
Lasset efter min summit vägde ungefär 800 kg, lite mindre på vikingen och bearcaten och ca 600 på svarta lynxen och 500 på 59:an. Var även med en fox som drog ca 500 kg också som inte är med på bilden.
Summiten orkade dra utan problem, alla andra var tvungna att bli spannade upp för backarna. Bearcaten var totalt värdelös på att dra, spann ner sig bara det lutade lite uppför.