srx på vatten.

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
jag tänkte ta ut srx:en å försöka plana litte här framöver..

men frågan är mattan, det är en 30 mm ripsaw. och jag undrar hur det kommer att gå med den mattan. vad tror ni?

har kört lite på vatten i våras när isarna började gå upp, det var väl ca 100 meter. och på den sträckan gick det bra.. men då hade jag lite fart ut på vattnet också, ca 40-50 km/h, det blir annat nu när man måste starta precis vid vattnet.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
jag tänkte ta ut srx:en å försöka plana litte här framöver..

men frågan är mattan, det är en 30 mm ripsaw. och jag undrar hur det kommer att gå med den mattan. vad tror ni?

har kört lite på vatten i våras när isarna började gå upp, det var väl ca 100 meter. och på den sträckan gick det bra.. men då hade jag lite fart ut på vattnet också, ca 40-50 km/h, det blir annat nu när man måste starta precis vid vattnet.
Nog ska det väl gå med den mattan, men lyd ett råd! starta inte med skidorna i vattnet när du bara har 30 mm kammar. jag har 32 mm och hade det inte vart rätt grunt så hade jag sänkt skotern. annars så funkar det prima på vatten, 140+ hk så nog paddlar det.

Ne starta kanske 10-15 meter innan kanten iaf då kommer det gå fint. men glöm inte att tejpa igen runt buken, yamaha är känd för att ta in vatten så det kommer på variatorn och då tar det stopp. silvertejp sen tejpar du alla skarvar som finns på buken, även mot bulken.

Lycka till!:beer:
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
Nog ska det väl gå med den mattan, men lyd ett råd! starta inte med skidorna i vattnet när du bara har 30 mm kammar. jag har 32 mm och hade det inte vart rätt grunt så hade jag sänkt skotern. annars så funkar det prima på vatten, 140+ hk så nog paddlar det.

Ne starta kanske 10-15 meter innan kanten iaf då kommer det gå fint. men glöm inte att tejpa igen runt buken, yamaha är känd för att ta in vatten så det kommer på variatorn och då tar det stopp. silvertejp sen tejpar du alla skarvar som finns på buken, även mot bulken.

Lycka till!:beer:

okej :ciao: jo, jag har tejpat överallt där det kan komma in vatten nu.

får se hur det går.. gäller att hitta ett bra ställe att köra på också här i Rätan. vill inte dra rakt över sjön första gången:)
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Precis, man vill gärna börja rätt lugnt.

men jag undrar, jag har ju höjt min runt om. Kanske förbättrade vatten egenskaperna en aning. den kanske går sämre orginal, dvs låg? Men nog ska det gå bra tycker jag :)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Kompisens SRX gick bra på vatten, tills den just började ta in vatten, tejpar man och tätar bra så finns ju kraften till att paddla den framåt. Lite väl låg är den väl dock tyvär.