Yamaha MM -00

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vikter helix o primär fjäder!
Antagligen inte justerbara vikter.
Själv kikade jag lite på olika v-kit och fastnade för HH-vikterna med overdrive-helix (Fett Brothers kittet).

För även om jag berättar min vikt och hur jag kör etc. så är det långt ifrån säkert att jag gillar hur en annan person har vikterna, även om vi väger lika och kör på lika sätt.

Jag kan tillägga att jag INTE har den konfiguration på HH som Dale Fett på Fett Brothers rekommenderar.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Antagligen inte justerbara vikter.
Själv kikade jag lite på olika v-kit och fastnade för HH-vikterna med overdrive-helix (Fett Brothers kittet).

För även om jag berättar min vikt och hur jag kör etc. så är det långt ifrån säkert att jag gillar hur en annan person har vikterna, även om vi väger lika och kör på lika sätt.

Jag kan tillägga att jag INTE har den konfiguration på HH som Dale Fett på Fett Brothers rekommenderar.
Instämmer helt.

Har som Jeppe skriver ovan en hyffsat seriöst moddad MM och jag har letat och grunnat en hel del på vad jag skulle ha för variatorsetup med "gurus" på variatorsetup för specifikt Yamahas gamla tripplar och till slut så enades vi om att jag testade en setup. Är grymt nöjd med den då jag åker jämt med CF8 -08 upp till ca 100 blås för att han sedan ska krypa ifrån upp till toppfart för mig som är ca 145 blås. Svarar grymt bra och på led så blir han inte av med mig. Dock är variatorsetup synnerligen något som måste anpassas för varje enskild maskin. I synnerhet om man som jag ändrat med det mesta (matta, mattlängd, dämperi, no-slip drivhjul, pipor, transfer rods, reedspacers, bestyckning gjord i bromsbänk, luftburk). Bara att diskutera med de kunniga och försöka bilda sig en uppfattning om vad de tycker och sedan välja efter det och hoppas på att man hamnar nära det optimala. Själv behöver jag ha en aning mer vikt i toppen på viktarmarna för att få ut verkligen max acceleration från 50 km/h och uppåt. Innan det så är jag supernöjd.

//Rob
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Jag har lite problem med mina "rods" jag är rätt så grön på det här med skotrar så skulle behöva lite hjälp. Jag vet vars dom ska sitta, (säljaren visade) Men när vi bytte matta på den i vinter så tog jag med dom och tänkte montera dom men kunde inte alls klura ut hur dom skulle sitta. Så då brydde vi oss inte att sätta dit dom.

Så nu när det är sommar och skotersäsongen får vila så tänkte jag göra ett nytt försök på att kanske montera dom.

Bifogar några bilder så ni kan förklara lite bättre, förhoppningsvis.









Så om någon kan förklara lite hur man ska montera dom som tas gärna hjälp emot! :D
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Ok, tack så mycket..

Jag har faktiskt tänkt just det, vars fan ska man fästa dom? För dom gamla "rodsen" som sitter där nu sitter fast på nåt annat sätt. :hmmmm:

Och tack för att du tar dig tid att hjälpa. :beer:
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Hej, hittade en fin Yamaha som är lite trimmad ( trippel Slp pipor) och nu undrar jag hur den är att köra?
Jag gillar ju att hoppa lite iallafall, några meter i luften gillar jag.
Gillar även att få upp den på rullen och sånt, helt enkelt gillar jag att busköra och nu undrar jag om denna maskin passar just en sån person som mig? :cool:
Skulle vara lite kul att höra för och nackdelar, har tidigare kört en Mxz 700 -01 så jag undrar om jag kommer bli besviken eller om de kommer att vara ett superklipp.:hmmmm2:

Tackar för era svar :D / Pontus
köp en mountin max. du blir inte besviken :ciao:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna