oreggad skoter med annat regg papper! hjälp.

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
hej på er!
nu är de så här att ja har fått köpa låss en 02as polaris edge 600 från en skrot för en extremt billig peng. oreggat!
och nu tänkte ja höra om ni vet om man kan köra på ett regg papper från en äldre polaris indy om man stansar in dom numrena på chassiet istället.

tack på förhand.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Finns nog att köpa på flera skrotar. Skrotarna brukar sälja med papper och allt när de sljer chassin. Kanske var ett undantag med ditt. Men kolla runt lite på blocket så hittar du nog något ganska fort. Priset varieran nog väldigt mycket.

Tror det blir svårt att köpa bara papper, jag tror du måste köpa ett till chassi.

Mvh Jeppe

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Finns nog att köpa på flera skrotar. Skrotarna brukar sälja med papper och allt när de sljer chassin. Kanske var ett undantag med ditt. Men kolla runt lite på blocket så hittar du nog något ganska fort. Priset varieran nog väldigt mycket.

Tror det blir svårt att köpa bara papper, jag tror du måste köpa ett till chassi.

Mvh Jeppe

jag har ett indy regg papper liggandes från en gammal skoter ja hade förut som är såld i delar nu.

men de är ingen fara att göra så då?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna

Mvh Jeppe
Chassien som skrotar köpt upp av försäkringsbolag får inte säljas vidare med papper och chassienr!

jag har ett indy regg papper liggandes från en gammal skoter ja hade förut som är såld i delar nu.

Det gör inget, men när du säljer det så kommer köparen tro att det är en indy. Om du krashar så får du inte ut lika mkt pengar för skotern.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Är nog tveksam till det. Blir du stoppad kommer nog polisen höja ett ögon bryn eller två.
Nu är jag inte någon som kan lagboken innantill men något säger mig att det inte går fläckfritt!

Sen som föregående talar sa, krachar du så får du ju ingenting för skotern. Ifall du krockar kan det nog också bli beskymmer eller om din skoter kommer i någon form av utredning!

Ett chassie har ett papper har jag fått lära mig. Tex vid försäkringsbolag byter chassien får du den ju nyregistread med andra papper.

Vad fick du med för papper från skroten, du ska ju ha papper på att skotern är skrotad dvs. att den inte går att ta i trafik igen!

Mvh

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Det är ju samma sak som att du köper en skrotad Ferrari och använder papper från en Volvo. Nu kanske jag tog i lite för mkt, men ändå. Ett fordon har sitt speciella chassinummer och som folk redan påpekat så har det med försäkringar och annat att göra. Tycker du borde kolla med skroten en gång till, du ska ha papper på det du köpt. Vet folk som byggt om skotrar och inte behållt mycket från originalet och ändå knappt fått ut något från försäkringsbolag, värst var en kompis som hade kvitton på över 65'000 och fick ut 20'000.

Ska du bara ha skotern att busköra med och inte bryr dig så visst... men händer något eller du blir stoppad för kontroll är det nog inte lika roligt längre.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det är ju samma sak som att du köper en skrotad Ferrari och använder papper från en Volvo. Nu kanske jag tog i lite för mkt, men ändå. Ett fordon har sitt speciella chassinummer och som folk redan påpekat så har det med försäkringar och annat att göra. Tycker du borde kolla med skroten en gång till, du ska ha papper på det du köpt. Vet folk som byggt om skotrar och inte behållt mycket från originalet och ändå knappt fått ut något från försäkringsbolag, värst var en kompis som hade kvitton på över 65'000 och fick ut 20'000.

Ska du bara ha skotern att busköra med och inte bryr dig så visst... men händer något eller du blir stoppad för kontroll är det nog inte lika roligt längre.
Vem bygger om en gammalskoter för 65000? Köpte han allt nytt från fabrik eller?

Vid poliskontroll säger du bara att du byggt om din gamla Indy med Edgebuk-, huv och dyna. Samt styrningen. Polisen kollar inte mera efter det. Största problemet är som sagt försäkringsbolaget

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men det är inte rätt.... Jag ser då skillnad på en hemmabyggd edge mot en original..

Poliserna som jobbar mot skotrar blir yngre och kunnigare för varje år.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Men det är inte rätt.... Jag ser då skillnad på en hemmabyggd edge mot en original..

Poliserna som jobbar mot skotrar blir yngre och kunnigare för varje år.
Jag tror inte poliserna tänker på det om du säger att du byggt om skotern. Tar du fotstegsförstärkare från edge m.m så ser det jäkligt likt ut:)
Däremot om du kommer med en IQ eller liknade med gammalt Indy chassie nr så höjer nog poliserna på ögonbrynen ska du se!

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
HAHAHAHA

när vi var i hemavan i vintras blev en polare stoppad av polisen, han kör en f7 som hade regnr från hans fars viper. han fick köra vidare, dom hade inget att anmärka!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
HAHAHAHA

när vi var i hemavan i vintras blev en polare stoppad av polisen, han kör en f7 som hade regnr från hans fars viper. han fick köra vidare, dom hade inget att anmärka!
Och min pappas kompis brorsas kusin såg en kille som kunde flyga....

Det finns Poliser som kanske inte kollar upp alla skotrar och förare dom träffar men gör dom en slagning så.....

HELLCAT

Välkänd medlem
17 okt 2004
136
0
6
Piteå
www.retroskoter.com
Du får ju bygga om en skoter hur mycket som helst.

alltså kan du ju hävda att det enda som är kvar från skotern på papper är tex kedjehuset och lite annat pill, resten är bytt mot nyare delar

Dom borde inte kunna göra ett skit

värsta fall att dom tar in skoter och kollar så inget är stulet

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå

alltså kan du ju hävda att det enda som är kvar från skotern på papper är tex kedjehuset och lite annat pill, resten är bytt mot nyare delar

Där har du både rätt och fel.

Man kan ju modifiera om en skoter som du säger men man har ju ändå kvar pappret på chassit och motorn som den var original. Byter man motor så måste man egentligen enligt lag regga om skotern med den motorn. Många struntar i detta och får en billigare försäkring när det står på pappret att det är en mindre motor. Redan här har man ju gjort sig skyldig till ett försäkringsbedrägeri.

Om du nu för nyar skotern med svin dyra delar, så får du inte igen dom vid en ev krock. Försäkringsbolagen går ju efter standard utförande på maskinen när det gäller ersättning.

Visar det sig att du inte har rätt papper till rätt maskin osv kan du glömma ersättning, försäkringsbolagen börjar bli allt hårdare.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Nu var inte frågan om vad man får bygga om....