Viper 750 mil, renovering?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Hejsan.
Min Viper har gått 750 mil.
Aldrig trimmad, gubbkörd osv.
Jag har kört den 2 meter än så länge.

Men, som rubriken. Jag vet att Yamahas tripplar är grymt stadiga, men finns det någon risk med att låta dem gå så pass långt utan att röra en skruv?
Jag SKA gå igenom variatorn och stötdämparna, men kolvar osv, är det nödvändigt att byta?

Mvh Linus

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rengör avgasportarna. Det är de som brukar kunna kärva, speciellt om det är kört på dålig olja.

Kolvar och sånt behöver du inte bry dig om ännu men kolla kompressionen för säkerhets skull.

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Jag skulle även kolla drivaxel lager, kedja och drev och lager i boggin.
Och slides såklart.

Last edited:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
motorn behöver du knappt bry dig om men som tidigare sagt kolla kompen och eventuella läckor bara för att vara på den säkra sidan, kolla även efter sprickor i insugsgummina inte så vanligt på yamma men värt att kolla.
Kolla dock drivaxel/kedjehus lager yamaha har inte världens bästa original lager så kan vara dags att byta dem.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vipern håller bra. Har det suttit pipor på den så brukar kolvarna ge upp kring 500 mil, så är du osäker så skulle iaf jag bytt kolvar. Dyrt men billigare än att skrota och sen byta kolvar+ fixa nån cylinder och ev nån vev mm.

Yamahadelar köper du sen överlägset billigast hos www.richmotorsports.com. Inte mycket som finns på hemsidan, men maila rich vad du vill ha så återkommer han med pris inkl frakt till Svedala. Med dagens dollarkurs brukar priserna vara bra exakt 50% av vad du får betala i sverige. Då är frakt+tull+moms inkluderat i prisjämförelsen. Orginalkolvar till en mm700 kostar mindre än halva priset over there inkl flygfrakt, tull och moms. Jag ska köpa själv till min nämligen.

//Rob

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Vipern håller bra. Har det suttit pipor på den så brukar kolvarna ge upp kring 500 mil, så är du osäker så skulle iaf jag bytt kolvar. Dyrt men billigare än att skrota och sen byta kolvar+ fixa nån cylinder och ev nån vev mm.

Yamahadelar köper du sen överlägset billigast hos www.richmotorsports.com. Inte mycket som finns på hemsidan, men maila rich vad du vill ha så återkommer han med pris inkl frakt till Svedala. Med dagens dollarkurs brukar priserna vara bra exakt 50% av vad du får betala i sverige. Då är frakt+tull+moms inkluderat i prisjämförelsen. Orginalkolvar till en mm700 kostar mindre än halva priset over there inkl flygfrakt, tull och moms. Jag ska köpa själv till min nämligen.

//Rob

Väldigt intressant! Det skall jag lägga på minnet, man lär ju behöva beställa delar någon gång iaf :)