Någon som vet..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag köpte en -04a då den kom och ägde en -02a innan. Måste säga att på dessa skotrar är det en grymt enorm skillnad. Både kvalitéts- och prestanda mässigt. Även körställning m.m

Att jämnföra en -04 med en -05 är det nog ganska svårt att känna skillnaden! Iofs så hade ju -05an no-slip m.m när den kom men tror att sån jätte skillnad är det inte på dessa maskiner. Köp en -04as SnoPro och ev. gör de uppdateringarna -05an hade själv, om det nu behövs dvs;)

Låter som en mycket bra idé att stoppa ner en RX-1 motor i SnoPro chassiet! Hade samma planer tidigare men med ett Rev 440 chassie som jag kom över för en billig slant, som jag vid ett senare skede hade tänkt turbokonvertera! Blev aldrig av men nu när du ska ev. genomföra ett liknande projekt blir jag intresserad!:) Följer gärna projektet om du lägger upp det här på snowmobile.se

Att välja en RX-1 motor är en mycket bra idé då den har ett grymt vrid samt är väldigt driftsäker. Ni som jämnför en F7 motor och en RX-1 motor, varför då inte köpa en F7a Snopro? Tänk lite innan ni postar. Smutskastar inte Arctic-cats motorer men jag har stor erfarenhet av både Yamaha och Arctic-cat och kvalitéts mässigt så är det nog Yamaha som tar hem priset.

Lycka till med ditt projekt och se till att genomföra det!:ciao:
Punkt ett. Har också ägt en '02as SP som jag uppdatera med bla. '05ans motor och boggie. Riktigt älska boggien på den, och är så sur att jag gjorde mig av med den.. :mad:

Jo, jag vet ju av en SP för ynka 32'000kr som har C&A skidor, 44as matta osv. Den är väldigt intressant. Men '05an har ju all uppdateringar. Så det blir nästan jämt skägg. :boring:

Ang. Motor valet är det mest enbart som jag sagt, att jag har en Rx-1 motor liggandes i garaget.
Ska få tag på mer info samt lite bilder och börja mäta på F7 Chassiet jag har. Se om det är genomförbart eller inte.

Tack för info'n!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kan bli lite trångt när styrstången går över motorn men har man tid och årk så ska det gå :D

Hoppas du genomför bygget, isf kmr det bli en grymt rolig skoter !!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lyfte i motorn idag i F7 chassiet.
Jadu finns inte så mycket att säga utom att halva motorn var utanför. :stupid:
Kan bli grymt svårt att få det blanserat + att variatorerna linjerade.

Ska sätta mig o klura när jag byggt klart min första skoter!

Tack för alla svar.

B

Biosteel

Lyfte i motorn idag i F7 chassiet.
Jadu finns inte så mycket att säga utom att halva motorn var utanför. :stupid:
Kan bli grymt svårt att få det blanserat + att variatorerna linjerade.

Ska sätta mig o klura när jag byggt klart min första skoter!

Tack för alla svar.
rätta mig om jag har fel men var det inte en kille på forumet som skrev förut att han skulle göra ett bygge med en rx1 motor i ett snopro 440 chassi ? :)

B

Biosteel

Yes jo han finns på forumet bor i järpen. Men han köpte en Rc 440 istället tror jag :cool:

fy fan vad synd.. men han kanske insåg hur mycket jobb det är ;) men du tanka upp på bilder på hur det skulle se ut med yamma motorn i F chassit :beer:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har kollat mer på projektet.
Inser nu att jag inte kommer ha ekonomi till allt, var lite mer jobb än planerat tyvär.
Svetsningen kommer kosta bort mot 5-7tkr när jag börja snacka med lokala svets snubben!:argh:

Men Men.. Fortfarande är min drömskoter en SP 440/1000.
Lägger det på is ett tag fram över, men ska samla på mig mer information!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jo alu är ju lite speciellt när man inte har svetsat det innan. Blir väll lite tig kurser i 2an så man kan svetsa alu, kan ju vara bara att kunna =)

B

Biosteel

men känner du ingen som går IP.. dom brukar ju vara förjävligt bra på att svetsa :)