Yamaha Br 250, lite frågor!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

nu är jag i full sjå o bygger en "pilsner/mountain" skoter utav min gamla pärla.
Den ska få en indy 500 snurra i sig, o det är väl närmare 70-80HP skulle jag tänka mig..:rolleyes:

Sekundäraxeln och drivaxeln ser ut att hålla då det är i samma dimension som tex. min Rx-1.
Men ett litet problem, kjedjehuset!!

Dreven och kjedjan ser ut att kunna komma från min gamla moppe som står på gårn..:eek:

Drev från varken Rx-1, sxr eller F7a passar. (de jag hade liggandes hemma)

Vilka drev kan passa? För något grövre känner jag att jag måste ha, om jag inte vill byta kjedjehus stup i kvarten!

Mvh

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Allt beror ju på vad de är för axlar, är axlarna original så ska du ha drev till en Br 250.

Har du bytt ut nåt så måste du hålla reda på vilken maskin dom kommer ifrån..

Edit: Fast aha nu fatta jag :p Ingen aning om vad som skulle kunna passa. I värsta fall måste du byta axlarna.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Allt beror ju på vad de är för axlar, är axlarna original så ska du ha drev till en Br 250.
Har du bytt ut nåt så måste du hålla reda på vilken maskin dom kommer ifrån..

Edit: Fast aha nu fatta jag :p Ingen aning om vad som skulle kunna passa. I värsta fall måste du byta axlarna.
hehe ja exakt.

Axlarna är orginal.
Tänkte byta axel från tex en Rx-1 men insåg snabbt att då måste jag byta kjedjehus med o då måste jag byta drixaxel. :hmmmm:

Ajaa, men det kan ju inte vara så unikt till BR'n att bara dom drev o kjedjorna passar, måste ju finnas från någon annan maskin!

Någon som vet tex. ET 340 400? GP 440? Phazer 500? Något av de kanske passar?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Passar inte Phazer och Exciter's drev och kejda?

Rekomenderar inte att ta kedja från någon moped, då dom är byggda för att klara max kanske 15hk ;)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Passar inte Phazer och Exciter's drev och kejda?

Rekomenderar inte att ta kedja från någon moped, då dom är byggda för att klara max kanske 15hk ;)
Nej nej, fel, Kjedjan jag har på moppen är grövre än den som sitter i skoter. :eek:
Men BR'n har väl runt 14HP orginal.

Ska mäta axel dim. o splines sen kolla lite runt på tex. duells.
Vore skönt med åtminstonde en grövre än 2 länkar bred kjedja. :rolleyes:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
En O-Ringad MC kedja är ju hållbar, dom klarar ju 150hk på en motorcykel så. Se om du inte kan hitta något sådant som passar.