Projekt: Sommarskoter - 2008

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Projekt: Sommarskoter - 2008 (Uppdaterad senast 4/7)

Så var det dags för tråden alla väntat på !!(eller..? :rolleyes:)

PEJIJ, JOSEF_910306 OCH ARJEPLOGARNS SOMMARPROJEKT !!

Projektet går ut på att - i korta drag:
* Köpa en relativt billig skoter, duglig att gå på vatten
* Modda om denna så den lämpar sig bättre för vattenkörning
* Köra på vatten
* Modda tillbaka den till ursprungligt skick när hösten kommer
* Sälja iväg skiten!

För att inte krångla till det börjar vi med en gång med punkt nummer ett!

Efter noggrannt sökande på blocket hittade vi ett objekt som verkade intressant, en Ski-Doo MXZ 600 -99, på rimligt avstånd från där vi bor. Så vi brände en roadtrip-skiva och körde iväg direkt!

Efter en hel dags resande och drömmande hade vi skotern hemma på josefs gård, där vi inte kunde bärga oss, utan satte igång med moddningen direkt. :D

Så här såg skotern ut innan vi högg in i den:


Det vi gjorde var att ta bort följande delar:
Rutan – Fyller ingen funktion och kan lätt gå sönder vid en eventuell krasch.
Dyna – Kan dra åt sig vatten och fukt vid en sänkning och är svår att torka.
Lysen (fram och bak) – Eftersom dessa är el-försörjda kom vi överens om att dessa kunde ta skada vid en sänkning.
Stänklapp – Är allmänt i vägen och gör så att mer vatten sprutar in i bandtunneln.
Mätarhusen – Blir vattenfyllda vid sänkning och jobbiga att få torra.

Vi fäste också så mycket dunkar vi bara kunde vid den, för att underlätta vid framtida bärgningar. Detta gjorde vi dock med tanken om att dunkarna INTE ska vara ivägen vid körningen. Dessutom fäste vi silvertejp för lufthålen på huven på variatorsidan. Detta för att förhindra vatten från att komma på remmen vilket kan resultera i att den slirar.

Efter moddningen såg skönheten ut så här:


Nu var den klar för start ;)
 
Last edited:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Eftersom ingen av oss kört särskilt mycket på vattnet tidigare började vi på lägsta möjliga nivå, dvs rakt fram över en liten tjärn! (Här har vi en film på när arjeplogarn kör en sväng, observera solglasögonen, en nödåtgärd "ifall någon brud skulle svänga förbi" http://www.youtube.com/watch?v=e4FAvIDRbZ0)

Allteftersom vi kände oss säkrare höjdes lustarna att ge sig ut på en större sjö och testa lyckan, och snart blev det oundvikligt. Vi började dock precis som förut med att köra rakt över här också, dvs från strand till strand, för att sedan höja svårighetsgraden ungefär i samma takt som självförtroendet höjdes. Svängarna blev vidare och vidare, och omvandlades snart till varv runt sjön, vilket gjorde strand nummer 2 onödvändig.

Ett par bilder från när vi körde på den lite större sjön:




Som synes en mycket trevlig upplevelse ;)

40 liter bensin senare tryckte vi på stopp-knappen och gick till sängs, oerhört nöjda med vårt köp.
 
Last edited:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Som alla vet, kan man inte alltid ha turen med sig, vad man än gör. Snöskoteråkning på vatten är inget undantag. Efter en alldeles för snäv kurva, ungefär 100 meter från stranden, kom det vi väntat på: Den första sänkningen. Som tur var så var det inte för djupt på platsen, ungefär 5-6 meter, så flötet nådde med marginal upp till ytan, där det låg och guppade på vågorna, vägvisande inför bärgningen.

Vi sprang genast och hämtade en båt, som låg på en annan strand, 1 km bort. Optimistiska rodde vi ut mot flötet, med tankarna att "den kan ju inte vara så tung med alla dunkar vi fäst" snurrande i skallarna. Ett stadigt grepp om linan och alldeles för många årtag senare märkte vi att vi hela tiden stått kvar på samma ställe. Eftersom vi inte hade någon motor i närheten började paniken komma till oss, eftersom vi vet att skotern inte direkt mår bra av att bada för länge.

Vi fick tag i en 7,5 hästars utombordare och med nöd och näppe bärgade vi in skotern till land, där vi fann lite fotografering på sin plats. (eller iallafall jag, eftersom det gav mig en paus från dragandet :D)



Vi öppnade huven och tog bort remen, för att vi lättare skulle kunna dra den de sista 20 metrarna.



Väl på land började vi genast med rehabiliteringen. Vi slangade ur den numera vattenblandade bensinen ur tanken, tog loss pipan, skruvade ur tändstiften och började dra vattnet ur motorn. De sista 100 dragen~ med kompression i hålen där tändstiften ska sitta, genom att hålla fingret för halva hålet, för att lättare få ur det sista vattnet ur motorn.
 
Last edited:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Sanningens ögonblick var inne: In med ett tändstift i tändhatten, ett stadigt drag och alla blickar fästa på undersidan av tändstiftet... Ingen gnista...

:bawling:

Vi drog en gång till... ingen gnista... en gång till... ingen gnista... proceduren upprepades gång på gång, så vi kunde försäkra oss att skotern verkligen var stendöd... Eftersom klockan närmade sig 2, packade vi ihop och gick besvikna hem igen.

Morgonen därpå ringde vi backup, bärgade bort skotern från stranden och skjutsade hem den till gården igen för den kommande felsökningen. Vi gjorde allt i vår makt för att få det lilla tändstiftet att gnistra. Vi började först med att byta tändstift, ifall det nu var det som gått sönder, men ingen förbättring.



Vi fick tanken att vatten i motorn fortfarande kan vara problemet, och började därför plocka isär åbäket. Vi började med att plocka bort luftburken för att lättare komma åt de andra delarna vi kunde behöva rengöra. Vi blåste ur förgasarna med en kompressor, och sprutade vattenutdrivande medel i alla kontakter som kunde tänkas ha vattenfyllts. Vi satte därefter tillbaka grejjerna på sina platser och drog ett drag... ingen gnista...



Besvikna lämnade vi sedan skotern på kvällen med en motorvärmare att stå några dygn, i hopp om att den skulle torka.



Efter några dygn med motorvärmare testade vi förhoppningsfulla än en gång att dra igång älsklingen, men det lilla ***** tändstiftet ville bara inte gnistra!

Vi började nu misstänka att det var CDI-boxen som var boven i dramat, och efter en överläggning här på forumet testade vi att sätta i en ny box (lånad från en lokal ski-doo handlare)
Och se på fan - då var det gnista.

Förtvivlade började vi leta efter begagnade boxar, då dessa boxar inte direkt är billiga. Dock utan framgång. Vi började då titta efter priset på en ny box, och fann att priset svajade från allt mellan 2700 kr uppemot 4300 kr.

Som en sista utväg testade vi efter ett tips från forumet att stoppa boxen i ugnen. Efter 4 timmar i 70 grader plockade vi ut den och stoppade den i skotern.

Glädjen var obeskrivlig då det numer älskade tändstiftet blixtrade till! :D
 
Last edited:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Två drag... Två drag behövde den för att hosta igång, och aldrig förr har en skoter låtit så ljuvligt! Vi varvade upp den lite men lämnade den snart på tomgång, där den fick stå i cirka 10 minuter, tills vi ansåg den vara genomvarm.

Eftersom vi nu varit på gränsen till att få köpa en ny box, tänker vi inte längre lämna något åt slumpen, vi ägnade resten av kvällen till att plasta in boxens alla öppningar med gladpack och tejp, med förhoppningar att detta inte ska släppa in vatten i boxen igen!



Eftersom vi nu fick igång skotern ville vi såklart ut och testa så snart som möjligt. Vi lastade skotern och drog iväg till stranden igen. Efter lite tomgång drog arjeplogarn en sväng rakt över sjön och tillbaka, och inget verkade vara fel. Josef gjorde detsamma, och kom tillbaka till stranden. Men när jag sedan skulle dra igång skotern var den helt plötsligt helt död! Vi blev genast oroliga, kanske hade MPEM boxen ballat ur igen?

Vi tog loss tändstiften och drog ett drag, ingen gnista...

En stunds felsökning och ett samtal till den lokala ski-doo reparatören senare kunde vi konstatera att statorlindningen på tändplattan hade gått sönder. Så nu väntar en reparation hos en verkstad, och priset skulle enligt reparatören stanna på omkring 2500 kr... (bättre än 2700 som den nya CDI boxen skulle kostat i varje fall :rolleyes:)

Vi kommer uppdatera detta projekt så fort något nytt och spännande händer, så keep yourselfs updated!

//Pejij, josef_910306 och arjeplogarn
 
Last edited:

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Vad kommer skotern att kosta till hösten?
Vi hoppas på att få den såld för minst samma summa som vi köpte den för, men då är förutsättningarna att den är någorlunda fräsch i höst. Men var ju som sagt ett kanon-erbjudande vi fick med det priset, så vi har ju förutsättningarna för det!:beer:

/Josef
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo, en grej. När vi haft igång motorn och värmt igenom allt skulle vi montera remmen. Och tur som vi hade upptäckte vi att remmen var halvvägs av.:laugh: Trist om resten av remmen skulle gå av mitt ute på en sjö.:rock:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Härlig läsning det här så fort jobbet är över ska nog skotran min få smaka vatten :D

Tur ja gled in som räddaren i nöden då och sa att stoppa CDI boxen i ugnen så funkar den igen med 90%säkerhet ;)