Org. drev på MM

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, jag undrar vad det är för org. drev på en MM -00, den jag har nu är 20 ( den "lilla") och 40 (den "stora") men jag vet inte om det är org på de "lilla"?
Man såg inge bra på spräng skissarna, vet inte vilken av dom som tillhör MMen.. :(
Men man tackar för era svar!
Mvh Alexander

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Nu har jag en liten fråga, kasnke en dum fråga för er som har haft Yamaha länge, har i stort sätt skruvat isär hela motorn bara för att få lära mig lite om skotern plus de är lite småfix som ska göras, men är nybörjare med Yamaha så.

Hur f*n ska man kunna ta lös boggien, de finns ju ingen mattspännare som det finns på tex Ski-doo som jag tidigare har skruvat i, för man måste väll släppa på mattan för att få lös boggien, de är väll självklart? Plus är det balataremar på MM orginal? tycks ha hört att de itne ska ha de eller har jag bara hört en massa goja?

Tackar för era svar, som sakt är nybörjare men ivrig för att få lära sig något nytt!

MvH Alexander

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Du har en axel genom bakre vändhjulen som funkar som en bult dvs bultskalle på ena sidan och mutter på andra. Sen om du tittar bakirån genom fönstren i mattan mot centrum av den axeln kommer du se två muttrar som är spännarna.
Kolla bilden
http://www.pixbox.se/pic_show_id22097417.html
PS.
Jag är ingen erfaran skoter mekaniker. Köpte första skotern i feb 08. Fast gillar att skruva...
Ds.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Tack!, nu blir det att ta isär boggien imorn och förstärka tunneln så gott de går! :)
haha bra då är det inte bara jag som är nybörjare, och som du säger, det är roligt att meka! :D

Kan nån säga nånting man kan göra i boggien så den blir lite roligare att köra, ska inte kosta något mycket, bara några hundralappar!

Tackar för era svar!

Mvh Alexander

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Quickrods!!!!!!!!!!!!!!!!!
Isär klass bästa att göra med en PAP boggie
Kolla med Yamaha_nisse, hade liggade på annons förut.
Jopp, kul att meka. Hållt på sen ja va runt tio, blir stora 3-0 i höst... så de e ju bara att inse att man e lite motornörd

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Passar quickrodsen på min då?
måste man inte ha no-slip hjul också då?

Jag har väll börjat nu på dom senare åren :p, börjat med moppen som nu ligger på skroten :eek:, finns ju knappt delar till kinaprylar :p, och nu äre skoter som gäller, fast har hållit på med skotrar sen jag var liten iaf så de lär jag aldrig heller släppa! :D är ju lite yngre än dig men :p

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Massa bråk fram och tillbax här på forumet vad som passar och inte... Tex så skiljer RX1 rodsen mot VMaxXTC rods... Jag har en RX1 boggie som ja satte i skotern i våras. Då flyttade jag helt sonika mina QRods från XTC boggien å de funka kanon.
Sen är det upp till dej om du måste ha "rätt" rods eller om du testar ändå. De skulle jag gjort iaf.
No-slip är inte ett krav, men ska du köra med en lös justering av rodsen så blir mattan lite slack och noslip skulle nog ge fördelar.
Skulle jag av nån anledning riva drivaxeln nu nån av mina skotrar så blir det uppgradering till noslip då jag inte ser några nackdelar med dessa utan bara fördelar.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
OKejokej tack! ska tänka på saken! har ganska mycket annat som måste fixas :(, spricka i cylle tex... känns lite tungt men de måste ju fixas så!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska väl lägga mig i här o säga några ord :laugh:

BÄSTA du kan göra för 100lappar är det här;

Köper balatarem kostar inte många kronor sen fäster du enligt bild. OCH du tar bort rodsen helt dvs du får en frikopplad boggie.
Har ju sina nackdelar, kör du mer än 50% led skulle jag inte rekomendera detta. + att du MÅSTE (i personlig mening) ha non-slip.
Vet själv hur ***** förbannad jag var första turerna, börja kugga precis när man började nå toppen o så satt man där :argh:

Annars Quickrods, billigaste (du beskrev dig som lite händig) är att tillverka dom själv. Har sålt iväg mina tyvärr.
Här är 2 alternativ hur du tillverkar egna quickrods.

# alt.1

# alt.2
Du tar loss den övredelen av "Rod"en, tar fram vinkelslipen och slipar bort kanten.
Sen letar du fram en gänghylsa som passar till den och gör gängor, så skruvar du fast 2st muttrar och volla du har gjort dina egna "quickrods"...

Kanske lite dåligt förklarat men fråga om det är något du inte förstår.

Mer som jag skulle göra är att förstärka boggien, en lång mår aldrig dåligt av någon x-tra förstärkning både för hårdare ledkörning samt hopp o skutt.
Titta mer nogrannt runt boggie hjulen som sitter på en axel imellan skenorna. (2 av mina boggies har spruckit där)

Förstärka främre W-arm är ett måste. Svag punkt i PA boggien.

Lite från mig
//Yamaha_nisse

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Tack, ska ut nu i garaget och kolla vad de blir, blir nog mest troligt först att färstärka, sen kanske efter vintern eller nånting sånt så kommer väll quickrods beroende på hur jag kommer att köra med den här maskinen!, men mest troligt blir de väll ganska mkt lek i puder och sånna saker för jag har ju köpt en sån skoter så! :) men få se hur de blir, ska även förstärka tunneln lite den är redan lite förstärkt nu men ska göra de lite mer ordentligt! :D

Hade även tänkt dreva om den och sätta dit en variator settup nu innan hösten om pengarna räcker till! har haft lite struligt med cyllindern som du möjligen har läst men är fixad nu! :D :D

Tack änu en gång! de här är klart värt att tänka på!
Just ja en sista fråga! vars fixade/ beställde du hem dina quickrods ifrån för hemsida?

MvH Alexander

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Blir nog endå att jag fixar sånna:D men du, vad är det för kugg jag ska ha på no-sliphjulen? och kan gärna skicka en hemsida, blir enklast så (A)

Tack, du har varit till en storhjälpt :D!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Blir nog endå att jag fixar sånna:D men du, vad är det för kugg jag ska ha på no-sliphjulen? och kan gärna skicka en hemsida, blir enklast så (A)

Tack, du har varit till en storhjälpt :D!
Hum,

8kugg 2.52" delning ska du ha. (kolla så mattan har öppna kuggluckor, osäker om de va orginal)

Beställer du rods från richie så beställ non-slip därifrån. Även om du inte beställer rods så köp från han, var inte rädd o beställa från staterna överlägset billigast!

Mvh

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Du frågade tidigare om balatarremmar. JA! Enligt vad jag vet så sitter det balatarremmar orginal, jag har då det och därför tror jag att det är org.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
JeppeR du har väll också en MM-00? kan du fixa någon bild vars parkeringsbromsen ska sitta, tidigare ägare har tagit kopplat bort den och är lite osäker vars den ska sitta :(, de är ingen märkvärdig sak men skulle vara skönt att få den på plats iaf!

Mvh Alexander