Skoterköp, ångest igen!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Nu fått en ångest chock igen.
Har vart inne på en Phazer turbo istort sett hela vintern, och nu har jag fixat fram en turbo och skoter till riktigt bra sommarpris.

Dock så har jag börja snegla över på RE 600 '07a som fått grymt bra kretik ( var den inte t.o.m årets ledskoter)
Dom börjat sjunka ner mot en 60-65 lökar nu. Med 44as matta, slp-kit osv dvs. full utr.

Min körstil är väl hård, så mycket kroppen klarar av brukar de väl vara som håller gränsen ;)
Då lutar ju RE'n lite för då bla. med sin PPS boggie. Men har aldrig kört en sådan skoter, hur är dom?
Phazern är hittills överlägset de skönaste körställningen på en skoter jag kört.

Kört de mesta av nya skotrar.

140 turbo hästar mot 1xx 600 hästar? Vilken motor är det som sitter i RE'n? är det H.O?

Hjälp mig här, ni som har lite mer erfarenhet av båda skotrarna.

Tack på förhand

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
RE 600 H.O -07 heter dom =)
ca 116 hk

Man kan inte säga att Phazern och RE:n har ungefär likadan körställning, är stor skillnad men jag tycker det känns som att man sitter på en HD när man kör Phazer och som att man kör en cross när man kör RE.
Själv tycker jag REn har grymt skön körställning när man har stoppat på en styrhöjare, slp skidor är också ett måste.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sittande kör man inte en skoter ;)

Ne, men båda har ju S.K modern körställning. Hur är RE'n i övrigt, potent skoter?
Har fått en känsla att Lynx lyckats hålla ihop sina maskiner på senare år, sällan man hör klagomål om dom, ev. deras variator setup.

Är det fortfarande serie lll rotax snurran som sitter i? Hört mycket skit om 800 men 600 har väl klarat sig undan det mesta?
Chassiet osv på RE'n?

Hört / Läst nån stans att RE'n var en blandras utav RC 440 och Rave 600. Stämmer det?

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Alltså jag kan inte annat än skryta på REn, kommer själv att köpa en sån till vintern och längtar som en tok :D, köper långt hellre en RE an Phazer, dels som ni nämnt, PPS boggie (som är gudomlig) sen även körställningen :D

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Till fråga, hur "trim" vänliga är dom motorerna?
Har sett på blocket bla. mycket små tjofs som toppar, pipor osv till rimliga slantar är det något att lägga pengar på?
Eller krävs portningar för att få ut nå effekt?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tycker inte att re:n är skön för 5 öre.

kändes vinglig samt tungkörd i pudret.

jag körde kanske inte nog långt.kan ha med det att göra.
däremot så verkar dom som har re 600 var grymmt nöjda...

sen kör ju jag en blysänkte yamaha så det må hända att jag harblivit skadad för livet...;P

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
jag tycker inte att re:n är skön för 5 öre.

kändes vinglig samt tungkörd i pudret.

jag körde kanske inte nog långt.kan ha med det att göra.
däremot så verkar dom som har re 600 var grymmt nöjda...

sen kör ju jag en blysänkte yamaha så det må hända att jag harblivit skadad för livet...;P
Hum... Kanske känner sig som hemma på en RE endå.
Nå återstår och se, farsan e sne o släppa in nån främling i familjen med!:laugh:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Håller på Phazern, har ej kört någon av dom, men phazern verkar helt enkelt vara enklare att köra, verkar stabilare och roligare, och så klart! det är en YAMAHA!
fast om man fixar till re´n så borde du vara helt nöjd kan jag lova, har bara hört goda saker!
Men de är ju dom som väljer!
Mvh Alexander

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har kört Lynxen, fin som fan. Med rätt inställning på dämparna lär du vara svår slagen på den. PPS Boggien är fin bättre än RGC2 ? som dom hade innan iaf. Nu tycker jag inte det spelar så stor roll, tom den räcker långt.
Hade en 550F tidigare som var om chimsad och.. ja.. Har inte kört nåt som sväljer gupp bättre än en Lynx :). Phazern skall du nog förstärka om du ska köra hårt.. finns färdiga kit. Nu har jag dock inte kört phazern , men tror det är svårt att spöa lynxen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har ju kört phazern i 2 dagar helt orginal i vintras. RTX '08an.
Den ska ju vara uppdaterad men tyckte den var lite klen i boggien fortfarande.

Aja ska sätta mig och fundera, blir nog inte missnöjd av någon av dom.
Sen som sagt Yamaha är ju alltid YAMAHA! :eek:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har tidigare kört lynx, och jag måste säga så här. Finns inte en skoter som har bättre fjädrning än lynx. Hade jag stått mellan en PHZ turbo och en RE så hade jag hoppat på REn på en gång!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Mycket svårt beslut. Du verkar ju gilla Yamahas blyklumpar:aetsch: Men mellan Phazer och REn skulle jag deffenitift valt...

...tro det eller ej, Phazer Turbo :argh: Har blivit mer och mer sugen på 4-taktare nu efter att jag beställt ett stycke Polaris Assault och en Arctic Cat Sno Pro 600 Crosscountry. Är jag inte nöjd med 2takts vrålet så funderar jag på att helt gå över till Yamahas lek 4taktare.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Mycket svårt beslut. Du verkar ju gilla Yamahas blyklumpar:aetsch: Men mellan Phazer och REn skulle jag deffenitift valt...

...tro det eller ej, Phazer Turbo :argh: Har blivit mer och mer sugen på 4-taktare nu efter att jag beställt ett stycke Polaris Assault och en Arctic Cat Sno Pro 600 Crosscountry. Är jag inte nöjd med 2takts vrålet så funderar jag på att helt gå över till Yamahas lek 4taktare.
Jo kommer nog bli PHZ tillslut har jag en känsla av.
Får ta och spara ihop till en lynx i nya chassiet för den verkar helt brutal. Sen blir PHZ några 1000lappar billigare också.

Ska spåna lite mer, snacka me lite folk. Blir nog inte besviken på någon av skotrarna.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag har kört både REn å phazern (dock ej turbo) men enligt mej så är phazern mer lättkört men REn har snäppet vassare dämpare/Boggie.
Svårt val men ja skulle valt phazern för dämpare är ju lätt att fixa till men körkänslan är lite knepigare sen så har du ju längre livslängd på motorn å billigare bränslekostnader me phazern....

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
phazern hadde jag köpt.
är nog dämpare så det räcker endå.
lägre bränslekostnader plus att det blir turbo kick villket är ganska coolt:hahaha:

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Håller på Phazern, har ej kört någon av dom, men phazern verkar helt enkelt vara enklare att köra, verkar stabilare och roligare, och så klart! det är en YAMAHA!
fast om man fixar till re´n så borde du vara helt nöjd kan jag lova, har bara hört goda saker!
Men de är ju dom som väljer!
Mvh Alexander
Snälla, hur kan du hålla på phazern om du inte har kört någon av dom?
Snacka om att vara partisk.

.....

Om du köper en phazer borde du lämna in fram/bak dämparna på omshimsning så kanske dom duger lite bättre än orginal =)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Om du köper en phazer borde du lämna in fram/bak dämparna på omshimsning så kanske dom duger lite bättre än orginal =)
Framdämpare blir float lr GYT-R.
Bakdämpare kanske bli öhlin, lr köper en ratic boggie. :stupid:

Det lutar åt Phazern nu.
Jo, har kollat på Kompressor till PHZ, helt klart sugen men blir närmare 15papp dyrare. Kanske blir att man slänger på det till nästa vinter.

Ska fundera ett tag till, synd att man inte kan få provköra RE'n!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Snälla, hur kan du hålla på phazern om du inte har kört någon av dom?
Snacka om att vara partisk.
REn har ja inte kört men Phazern har jag kört en gång i vintras och de ända jag sakna från den var effekten..den var orginal men den var ändå skit rolig att leka med..lätt som f*n att burka med. Den hade dock orginal matta och tog sig inte så där jätte bra i snön men den var ändå skit rolig.
Jätte skön att ligga och bomba med efter lederna..dämparna funkade hur bra som helst. Men som sagt, lite för liten motor men med en turbo eller kompressor så man ju lite mer tryck i motorn.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Jag säger nej till phazer vid hårdare körningar iaf, har en kompis som har fått byta ut det mesta på stackars yamahan, men kör du hyffsat lugnt så lär det inte vara några problems =) Men jag hade valt REn vilken dag som helst. GRYM SKOTER=)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad alla snackar om nya lynx osv. Faktum är att from -06 så räcker en rätt inställd lynx till för att ta skiten ur dom flesta förarna... och då har man inte ens varit i närheten av vad dom klarar :) Men visst är dom nya bättre, frågan är bara hur stor nytta en "normal" förare har av det :)

Yamaha = kvalite iaf fram till Vipern, sen har det varit lite mer små rackel, RX-1orna har ju fått en del fix osv Phazer oxå... Men Kvalite duellen vinner Yamaha ändå.

Lynxen vinner nog tyvärr resten.. då alla nya maskiner saknar mer eller mindre en vettig ruta...

Därmed inte sagt att Phazern skulle vara dålig. Men ska man köra hård körning på led så är Lynx den bästa maskinen utan tvekan även om dämparna har blivit lite mjukare nu på sistone.

Fick då aldrig min om chimsade 550 att slå igenom.