Jag tänkte bara ha E85 i tanken på min och ha 95 i oljebehållaren och köra på det tills den blir varm sen vrider jag om en bensinkran så den går på E85. Jag hade tänkt prova och se hur långt motorn håller för jag har ändå en reservDet är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.
Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.
Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
Okej, så han har bensin i oljetanken och blandar oljan direkt i tanken alltså?Det är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.
Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.
Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
Nåt du har erfarenheter av? Har hört att har man separat olja kör man på vilken olja som helst. Kanske för bra för att vara sant.Du måste få oljan att lösa sig i etanolen annars får du oljedroppar upp i förbränningsrummen som slår igen stiften direkt.
Ja du måste ha en "speciall olja" som ni nu så gott kallar det, inget annat är 2t/t4 olja för alkohol motorer, kostar lika mkt som "vanlig olja"
Kompet höjer du genom att tex plana topparna till ett lämpligt förhållande.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte alls på era ideer om att starta motorn på bensin med primer eftersom ni ska alltså reglera ett bra flöde med primer tills motorn är genomvarm innan ni går över på etanol, pga att motorn kommer sura ner sig med bensinen om du bara skulle haft en trevägs kran eller liknande..
Det vete fan alltså om det skulle räcka...De bör räcka med att få gång skotern med bensin sen ska de gå bra med etanol, eller jag antar det då man startar med startgas i rallybilarna, dock kan det fortfarande vara tjurigt, så jag skulle hitta en lösning som gör att man kan köra på bensin ett längre tag, tror inte heller riktigt på primer då en skoter oftast står flera nätter i kylan
Så du menar att det enda man behöver göra är att bara byta munstycken?
Jag bara kör och se hur långt det håller. Har en komplett motor till förutom tändspole över så blir det nå skit är de bara att lyfta ur och byta. Fick den motorn för 300 kr också så det är inge pengarNorden_an: Hur hade du då tänkt reglera bränslemängden med bensin? Etanol kräver ca 30% mer bränsle än vad bensin, därav måste du bestycka upp skotern. Om du då ska starta på bensin så kommer skotern gå fett, alt också sura ner sig, bränna stift osvosv.
Norden_an: Hur hade du då tänkt reglera bränslemängden med bensin? Etanol kräver ca 30% mer bränsle än vad bensin, därav måste du bestycka upp skotern. Om du då ska starta på bensin så kommer skotern gå fett, alt också sura ner sig, bränna stift osvosv.