Jovisst etanolen minskar spikningsrisken, men vem har spikningsproblem, det är troligare annat problem med motorn isåfall.
Behöver man ha problem för att få förbättra? Med etanolen kan du köra på ett högre kompförhållande gämt emot bensinen
Etanolmolekylen har en syreatom bundet till sig, skulle den påverka så mycket till effekten?
Mer bränsle + mer luft + högre kompförhållande = effektvinnande
Nää, det är andra saker, som jag inte tar upp nu, tror jag gjort det tidigare.
Det är en annan sak med vissa andra vätskor, som ex. nitrometan, där får du effekt, men där frigörs/innehåller det mycket syremolekyler.
Priset: Om du måste öka mängden etanol för att få samma effekt som bensin måste du "mata" i den ca 210% mer... inte så lönsamt, om dom inte sänker etanolen till under 6 spänn.
Men kommer den att sänkas?
Bestyckar du upp en motor 30% kommer den MAX att kunna förbruka 30% mer bränsle. Säg att motorn tar 1L milen på bensin, Kan då max ta 1,3L på etanol. Bensinen koster ca 13kr. Etanolen*1.3 = ca 11kr
Kan säga att jag spar kring 2kr/L när jag kör på etanol i bilen.
Nä inte när den har en högre tillverkningskostnad än försäljningsvärde, som är idag.
Att etanolen kyler bättre är en naturlig effekt av det hela, den får ju i sig 210% mer bränsle.
Har många problem av att motorn sotarigen, inte jag, beror nog mest på oljan.
Som sagt igen, måste man ha problem för att få förbättra? Renare motor = renare gång.
Bensin motorn som vi pratar om här, skotermotorer, är inte gjorda för etanol, MEN den iblandning som bensinbolagen gör 5% är naturligtvis motorerna gjorda för.
Men det är 5%.
Vad är det då i etanolen som är rena råttgiftet för motorn?
Jag kan säga att jag snart har passerat 700mil i sommar på etanol, bilen går fortfarande lika bra, tom bättre, bränslepumpen är det enda som bytts ut, dock inte pga etanolen utan pga kortis.
Om man ska titta på fördelarna med etanol så är det de att motorn surar inte ner sig lika lätt, blir ganska okänslig.
Vad är det då med bensinen som gör den så oslagbar etanolen?
Sen kan man tömma tanken när man kommer hem, och dricka upp det som blev kvar. OBS OBS den egen tillverkade etanolen, INTE den köpta på mackensom har tillsatser som är giftiga.
1-0 till spriten