Va ja vet så tillverkar vi redan etanol i sverige, SEKAB i domsjö står för den svenska tillverkningen.... http://www.sekab.com/Om vi skulle tillverka etanol här i Sverige, som du hoppas (hoppas du ändrar dig inom en snar framtid
Vad ska vi använda för råvaror till bensinen när oljan tar slut? Eller är dessa källor outömliga?:hmmmm:Dessa energikällor nybildas så fruktansvärt sakta så de är inte vad man kallar "förnyelsebara energikällor", med det menas: De tar slut.:bawling:
Så vad ska vi då använda?
Map etanol och sanningen, inte oljeindustrins propaganda.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=90101
http://www.automotorsport.se/news/12997/etanol-som-bränsle--himmel-eller-helvete/
Javisst tillverkar vi etanol, inte bara dom. Det är en väldigt enkel process.Va ja vet så tillverkar vi redan etanol i sverige, SEKAB i domsjö står för den svenska tillverkningen.... http://www.sekab.com/
Nu har jag väl inte försvarat olja/bensin som energikälla, bara förkastat etanolen som just detta.Vad ska vi använda för råvaror till bensinen när oljan tar slut? Eller är dessa källor outömliga?:hmmmm:
Kan man då igentligen kalla det för "förnyelsebar energikälla" om man inte kan göra det samma för etanolen även om dess process är långsammare i en del fall (långt ifrån alla)?
Att sedan påstå att etanolen sliter mer på motorn och har sämre smörjegenskaper som bensinen är också fel, för ska jag berätta en hemlighet, etanolen har precis lika dåliga smörjegenskaper som blyfri 95oktanig bensin av den enkla anledningen att de smörjande tillsatser du hittar i bensinen har du även i etanolen..
Ne vi kan då båda enas om att båda drivmedlena har sina starka och svaga sidor. Men för min del så om man hade löst kallstartsfrågan för etanolen på ett bra och praktiskt sätt för snöskotrar så hade jag inte tvekat en dag med att konvertera.
Jo precis, smakar det så kostar det vad jag menade var mer att på vintern får bränslen kosta 20kr/l jag skulle ändå kört bara för upplevelsen så jag skulle inte komma på tanken att försöka konvertera till etanol men om man har tid och intresse så varför inte ?På en snöskoter som används för fritidsbruk är man ju ute efter EFFEKT och körgäldje!
Snöskotern är är en leksak klassad som lyx få förunnat.
Jag har läst nånstans att vi betalar mellan 7-9kr i skatt på bensinen idag.Skatten på bensin är den största delen av vad du betalar, den går till statskassan, därför högt pris.
nja. subventionerna består ju av att det är skattelättnader, inte att staten slantar pengar till tillverkarna eller slutanvändarnaSkatten på bensin är den största delen av vad du betalar, den går till statskassan, därför högt pris.
Etanolen subventioneras av staten för att vi ska ha råd att köpa den eftersom den kostar mycket att tillverka.
Det betyder att desto fler som kör med etanol, desto mindre klirr blir det i statskassan, den t.o.m. minskar, snabbt.
Vem tror, seriöst, att staten har råd med detta i all oändlighet
07 var 61% av det totala bensinpriset skatt.
Då kostade bensinen genomsnittligt 11,65kr varav 7,14kr gick till skatt,
Rätt och fel, procentsatsen är helt uppåttväggarna.Högst procentsats på bensinskatten var förövrigt 1996 och 1998 då den låg på 75,2%
hur länge tog det där att beräkna?Rätt och fel, procentsatsen är helt uppåttväggarna.
11,65 = bensin plus skatt
11,65-7,14 = 4,51 (bensinpriset innan skatt)
7,14/4,51 = 1,5831 -> att skatten faktiskt är 158,31%
Det var 07 det.
Idag 080807 är skatten 13,09-((2,9+2,16)x1,25)=>
13,09-6,325=6,765 av det är 25% moms -> 6,765x0,25=1,691
Total skatt alltså 6,325+1,691= 8,016 ~= 8,02
Bensinpriset = 13,09-8,02 = 5,07
8,02/5,07= 1,5818 -> 158,18%
Skatten är alltså samma 07 som 08, på bensin (95 oktan) är det ca 158% skatt och då har vi inte ens brytt oss om att räkna med arbetsgivaravgifter, och löneskatt, för man köper väl inte bensin med svarta pengar?
Däremot kan jag hålla med om att av pump priset utgör 61% skatt.
De flesta svenskar betalar lite mer än 50% skatt på lönen, socialaavgifter, arbetsgivaravgifter, löneskatt etc. Räknar man med det i bensinpriset blir skatten på bensin...... 316% det tycker jag är fränt!
Det är ju sjukt egentligen vad skatt vi betalar.
Japp, ändå drar staten/regeringen in på allt som skatt ska gå till. Vad går all skatt till?!Det är ju sjukt egentligen vad skatt vi betalar.
Bor du i stan eller?helt seriöst tycker inte jag att soppan är för dyr, den är ju dyr tycker jag. men inte så att man blir vansinnig!
det är sjukt att en arbetslös får sånna bidrag som vissa får.