MATTPROBLEM!!

Leon_

Medlem
5 aug 2008
10
0
1
Hejsan!

Är på väg att köpa en Polaris PRO XR 800. på den skotern sitter det en 48 mm - matta och frågan är om det är för mkt!?
Jag är ute efter en matta som funkar kanon på både led och lössnö!
På led är 48 mm för mkt? eller funkar det bra?
ska man byta till en 38 eller kanske en 42?
Min körning kommer vara 50/50 alltså 50% led och 50% Lek utanför leden!
Vad ska jag göra? ska jag byta till en matta med mindre kammstorlekar eller ska jag ha den kvar? Bor i gävle så nogon tur kan det bli varje vinter.. Men här hemma kör man kanske bara bort kammarna?
Tack på förhand!

/Leon

R

Robin

Prefekt allround matta skulle jag vela kalla det och sätter inga begränsningar i framkomligheten pga mattan iaf (då är det mer mattlängd osv som begränsar), så det är bara att du kör på med den där mattan..

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Hejsan!

Är på väg att köpa en Polaris PRO XR 800. på den skotern sitter det en 48 mm - matta och frågan är om det är för mkt!?
Jag är ute efter en matta som funkar kanon på både led och lössnö!
På led är 48 mm för mkt? eller funkar det bra?
ska man byta till en 38 eller kanske en 42?
Min körning kommer vara 50/50 alltså 50% led och 50% Lek utanför leden!
Vad ska jag göra? ska jag byta till en matta med mindre kammstorlekar eller ska jag ha den kvar? Bor i gävle så nogon tur kan det bli varje vinter.. Men här hemma kör man kanske bara bort kammarna?
Tack på förhand!

/Leon
Enligt mig så är det på tok för höga kammar för ledkörning (hård ledkörning), men å andra sidan så kommer den ju att ta sig väldigt bra i snö. Men får du tag i en 38as matta så byt ! Det är, enligt mig, en ultimat matta för 50/50 körning..!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kör på med mattan som sitter på skotern. Själv är jag ute efter en skoter som har 44as matta så man slipper byta matta själv då de e ganska dyrt.
Jag kör oxå ganska 50/50 led/puder körning. Jag har 38as kammar på skotern jag har nu å ja vill ha lite högre så de blir 44as matta.

Kör man bara där de e snö och inte på sten å grus så håller det.

Leon_

Medlem
5 aug 2008
10
0
1
tack för alla svar! Då får man ta och klura på hur man ska göra! men 48 mm hur mkt "Bromsar" det upp när man kör led då? är det någon större skillnad på 48mm och 42?
är det i toppfart man förlorar? slirar 48mm-mattan mycket på leden?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
om du sätter 42 eller 48mm matta så rekomenderar jag att du byter tyill non-slip driv hjul..om du inte redan har det.

Det beror på mönstret om du slirar, har du fullblocks matta(finns bara till 38mm)så är de väldigt lätt att få ställ men de greppar bra raktfram. Jag tror inte du tappar så jätte mkt på toppen, du har ju en 800 me ganska mkt krut i.

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Behåll 48:an, kanonskönt efter led. Skotermattor är dock en förbrukningsvara, speciellt med så höga kammar. Riktigt hård ledkörning tar kål på en matta tämligen fort. Så vill man inte byta matta varje år skulle jag gå på en matta med lägre kammar.

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Om jag får lägga ett finger med i leken så skulle jag tro de är för mkt med 48 faktiskt.Kör du på skare/eller bara en packad led så får du inte bra smörjning på slidesen på höjden,Här hemma där jag bor skulle de aldrig gå? men är de alltid 2cm puder uppe på leden så går det ju,men jag skulle tippa på att en 38 är de bästa lite högre men 44 max.

R

Robin

Glömde tillägga, Dubba mattan! DÅ har du perfekta allround mattan under för och mitten vintern när pudret fortfarande ligger och myser ute på myrar och fjäll samtidigt som leden är mjuk som silke och mot vårkanten slipper oroa dig för kylning på när skaren kryper fram..
Samt att du får ett sjuhelvetes grepp..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
billigaste varianten måste väll vara att kapa ner kammarna.
sett att folk brukar göra så dock inget jag har gjort

R

Robin

Märk upp och sedan fram med vrålapan (rondell/vinkelslip ja kalla det vad fan ni vill) och kör igång.. Förstår dock inte varför du skulle behöva kapa kammarna, ser ingen som helst anledning till detta, möjligtvis ner till 44mm men inte en jäkla mikro meter kortare än så..