Hur tar man lös dynan ?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tja.
Hade tänkt ta lös dynan på min Zr 900 -03 för att göra en egen.
Har tagit lös muttrarna i facket på dynan och den är lös men det är som att dynan sitter fast i tanken.

Asså inte kan man ju måste ta lös tanken oxå ??

MVH Stins

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Haha vilken skit.
Gick ut i garaget igen och kollade, tanken går längst med hela chassiet och dynan sitter fast med 4st skruvar + 2st bultar längst bak i facket + att dyn överdraget är fast häftat i tanken.
Den biten av tanken som går längst med chassiet är ca 1½cm tjock

Asså "tanken" som går längst med chassiet har ju ingen funktion förutom att dynan ska sitta fast i den med 4st skruvar och att dynöverdraget häftas fast i den.

Fan vilken värdelös konstruktion. Kan ju inte göra en egen dyna när det är så där, då måste ja ju sprätta lös överdraget på orginal dynan.

Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Haha vilken skit.
Gick ut i garaget igen och kollade, tanken går längst med hela chassiet och dynan sitter fast med 4st skruvar + 2st bultar längst bak i facket + att dyn överdraget är fast häftat i tanken.
Den biten av tanken som går längst med chassiet är ca 1½cm tjock

Asså "tanken" som går längst med chassiet har ju ingen funktion förutom att dynan ska sitta fast i den med 4st skruvar och att dynöverdraget häftas fast i den.

Fan vilken värdelös konstruktion. Kan ju inte göra en egen dyna när det är så där, då måste ja ju sprätta lös överdraget på orginal dynan.
Samma skit på ZR2-chassiet och många, många andra crap-Arctic...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Samma skit på ZR2-chassiet och många, många andra crap-Arctic...
Varför är det så där ? Jag ser ingen nytta i att ha det så där.

skulle vara fint om de var som på Yamaha att man lossa 2st bultar och kabeln till lyset å sen var den lös.
Man vill ju ha lite högre och hårdare dyna för med orginal ser man ju ut som en hösäck på.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
lite off topic men Mtn -03 är inte fäst på samma sätt, dynan på dom sitter det snabbspännen på så att man lätt kan plocka loss den då det är ett förvarings fack unter dynan för tex. en spade elr liknande.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
lite off topic men Mtn -03 är inte fäst på samma sätt, dynan på dom sitter det snabbspännen på så att man lätt kan plocka loss den då det är ett förvarings fack unter dynan för tex. en spade elr liknande.
Jo, se på fan.
Det är ju väldans märkligt, då det är samma chassie.

Är MCns tank mindre än på ZRn?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nej den är mkt vät större på MC´n då den är 46 liter, vet inte hur stor ZR´ns tank är. Men det är inte samma tank på dom då MC´ns är anolunda bygd för att få en lägre tyngdpunkt.

här är sidan jag fick informationen ifrån och sen har jag även läst det på amerikanska forumen.

http://snowmobile.off-road.com/snowmobile/article/articleDetail.jsp?id=196080

de blå visar var i texten det är.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu har nåra fler frågor, nu när ja vet hur man tar lös dynan å tanken.

Jag har hittat en dyna + tank från en Zr 800f -01 till ett bra pris.
Passar den tanken på min Zr 900 -03 ?

Hur stor är tanken på en Zr 800 -01 och på en Zr 900 -03

Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
tanken är väl likadan på -01 och -03.
På zr 800an jag hade tididigare så höjde jag dynan med sittunderlag samt mer stoppning, jag lät en duktig tapetserare sy dit ett nytt överdrag, det såg ut som köpes..
det blev som en ny skoter
håller med om att det är en väldigt omständig konstruktion