Ta bort lack på tunneln

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tänkte ta bort lacken på tunneln för att polera den. Vad kan jag använda som löser upp pulverlacken utan att fördärva aluminiumet?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Finns nån typ av medel som man penslar på som ska lösa upp lacken sen spolar man av med högtryckstvätt. En på jobbet gjorde så på en Lynx för nåt år sen han fick göra om det ett par gånger innan all färg var borta. Han köpte medlet hos en färghandlare tror det hette Bums färgborttagning eller nåt sånt konstigt.

R

Robin

Finns nån typ av medel som man penslar på som ska lösa upp lacken sen spolar man av med högtryckstvätt. En på jobbet gjorde så på en Lynx för nåt år sen han fick göra om det ett par gånger innan all färg var borta. Han köpte medlet hos en färghandlare tror det hette Bums färgborttagning eller nåt sånt konstigt.
Funkar tyvärr inte spec bra på pulverlack tycker ja, provade själv förra sommaren helt utan resultat 2ggr, andra gången fick den stå med medlet på i över 10h..:(

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag brukar spruta på lacken med en dieseldriven högtryckstvätt. Se bara till att börja där det är lacksläpp så släpper resten själv.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Utan att ljuga så har jag bråkat med en bläster på mitt pulverlackade chassie i 4 veckor, 4 h dagligen.
Och då var chassiet inte blästrat före pulverlack, vilket det är nu - och det ska strippas. Gaah.

Såhär i efterhand, då jag strippat pulverlack (trail and error, sekundären blir för varm för pulverlacken) från bla sekundären, så måste jag säga att en paint stripper av något slag fungerar prima. Nu har jag inte exakt fabrikat i skallen, men i garaget har jag fn två olika - varav den ena fullkomligt SUGER och den andra duger. Den som suger tror jag är transparent grön till färgen iaf.

Dagens Bums är ju tyvärr "miljövänlig" så den biter inte riktigt lika bra nu som förr... Men den fungerar ändå!

Jag ska nu i år satsa på en paint stripper varvat med högtryckstvätt ett par gånger och sedan blästra bort det som sitter kvar.
Det blir nog toppen.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Utan att ljuga så har jag bråkat med en bläster på mitt pulverlackade chassie i 4 veckor, 4 h dagligen.
Och då var chassiet inte blästrat före pulverlack, vilket det är nu - och det ska strippas. Gaah.

Såhär i efterhand, då jag strippat pulverlack (trail and error, sekundären blir för varm för pulverlacken) från bla sekundären, så måste jag säga att en paint stripper av något slag fungerar prima. Nu har jag inte exakt fabrikat i skallen, men i garaget har jag fn två olika - varav den ena fullkomligt SUGER och den andra duger. Den som suger tror jag är transparent grön till färgen iaf.

Dagens Bums är ju tyvärr "miljövänlig" så den biter inte riktigt lika bra nu som förr... Men den fungerar ändå!

Jag ska nu i år satsa på en paint stripper varvat med högtryckstvätt ett par gånger och sedan blästra bort det som sitter kvar.
Det blir nog toppen.
Måste bara fråga, vad använder du för sand? Fin eller? Att blästra ett pulverlackat IQ chassie tog mig totalt 3-4h, och då hade jag inte direkt de grövsta sanden heller.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Blandade tapetklister och saltsyra nu ikväll och penslade på. Skall tydligen vara samma som det föredetta icke miljövänliga Bums. Sedan blir det ånghögtryckstvätt och om det inte funkar blir det svartmålning. :eek:

En del har haft sin färgborttagning på i flera dagar innan det gav riktigt resultat har jag läst.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tog bort lacken med bra resultat på ett a-c chassie för ett år sen eller två.

jag använde bums.
miljö/vänligt eller ej vet jag inte men det luktar då FAN kan jag lova

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Måste bara fråga, vad använder du för sand? Fin eller? Att blästra ett pulverlackat IQ chassie tog mig totalt 3-4h, och då hade jag inte direkt de grövsta sanden heller.
Biltemas finaste alu-sand, som var 100 ggr finare när jag var färdig = hade säkert sparat två veckor, heh, om jag bytt ut den i halvlek...
Det var ju iofs ALLA metallsaker på hela min maskin jag tog + lite REV-grejor, och ungefär hälften av dem var pulvrade sedan innan.
Pistolen var väl inte av bästa snitt, men när den väl fungerade till 100% så gick det ändå tungt att få bort färgen.
Sen är det ingen lek att blästra bulken på en Snopro.
Behöver jag ens nämna att ALL färg skulle bort? Perfektionism drar lätt ut på tiden...

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Jag hade bromsvätska med plastfolie över en natt nu löste väl upp lite men inte alls så bra som jag skullebehöva, har penslat på en fläck färgbortttaagningsmedel nu ska ut med högtryckstvätten imornbitti å se om det blir nå bättre:D

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om du har på det förlänge så torkar ju färgen typ fast igen.jag tyckte det var enklast att ta bort det med spackelspade eller liknande på dom större ytorna när det börjat bubbla.
väntade man för länge så satt det hårdare

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
om du har på det förlänge så torkar ju färgen typ fast igen.jag tyckte det var enklast att ta bort det med spackelspade eller liknande på dom större ytorna när det börjat bubbla.
väntade man för länge så satt det hårdare
Det kan hända, testade spruta bort mitt imorse dock med dåligt resultat tyckte jag, kanske går bättre om man endast väntar en stund=)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag gjorde iaf så med gott resultat. när det har börjat bubbla så är det ju typ bara som en gegga.enkelt att skrapa bort