f6 service. suport

ice-cold

Medlem
7 feb 2008
22
0
1
Hej behöver litte hjälp med servicen för i år.
Vill gärna ha litte tips för det är första året på artic. Vad jag ska kolla/fixa och vad som är viktigast att göra på en service,
Skotern är en f6snopro 04 har gått 320mil,
Mycket tacksam för snabba svar.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Viktigast är nog att göra rent avp ventilerna..
Sen smörja chassi å sånt men det får man ju göra under vintern också.
Byta olja i kedjehuset.
Jo kolla skruvarna som håller startapparaten (bort med slutburken) kan/brukar lossna
Kolla alla bultarna så dom sitter. (eller bara dom man kommer åt)
Har skickat PM till dig också..

ice-cold

Medlem
7 feb 2008
22
0
1
Hej stort tack för ditt svar, Nu nästa fråga:) skulle du kunna ge en snabb förklaring hur jag ska gå till väga med avp portarna, finns det någon instruktion om hur man ska göra,? tack en en gång.

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Hej stort tack för ditt svar, Nu nästa fråga:) skulle du kunna ge en snabb förklaring hur jag ska gå till väga med avp portarna, finns det någon instruktion om hur man ska göra,? tack en en gång.
Dom sitter väl om inte jag har helt fel med "insekts" skruvar. skruva loss, ta ur portarna, och använd tex en stålborste, sen är de bara gnussa tills soten är veck!
Men komihåg hur dom satt, många som får sig en funderare och till och med sätter dom upp och ner;) Men de ska nog gå bra!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
till apv-portarna ska du inte avnända en stålborste! de ska va nån rengöringsvätska av nått slag, kommer inte ihåg vilken de ska va. är säkert nån du måste köpa hos åf..

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Äh.
Kniva bort det värsta från APV-ventilerna och borsta sedan med en roterande stålborste av snällare typ, eller en handdriven - tillsammans med lite Bräkleen/rromsrengöring.
Har du för mkt tid över kan du roa dig med att våtslipa dem och sedan Autosola, då blir det lättare att rengöra dem nästa gång. Sträva dock inte efter en spegelblank yta, för det är en helvetes massa gjutporer och om du slipar ned dem så kommer du ha drygt 1 mm gladd i ventilerna...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När ja rengjorde APV portarna på in Zr 900 i sommar så la vi dom i ett bad med typ tinner(kommer inte ihåg exakt vad det var),dom fick ligga där ett tag och sen torka ja bara av dom med en ren trasa,såg nästan ut som nya.