Metallica - Death Magnetic (nytt album 12:e september)

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Använder OT-delen av forumet lite :)

Ja, vad tror ni om det nya albumet? 2 nya låtar går det ju redan lyssna på. Cyanide och The day that never comes går det att lyssna på här.

Jag får gåshud på den sistnämna låten. :rock: Jag kan knappt vänta till 12:e septmber.
The day that never comes är då riktigt akuellt för att vara med i nån skoterfilm till vintern kanske ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
metallica är mitt absoluta favoritband framt till 91 ! allt efter det tycker jag är skit , Hetfield misslyckas ofta tom med att sjunga sina gamla låter numera med sitt jvla "aoaoaoaoaoaoa" ande , ST anger är den enda skiva jag någonsin raderat från hårdisken , men nya skivan kanske ändå är godkänd "cyanide" har några tunga partier jag gillar ....
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Black album var sista bra som kom från Metallica, sen var deras storhetstid över, tyvärr, älskade allt från dem fram till Load, vilken dög när man skulle på countryfestival, men sen har det inte kommit något bra, St Anger var så kass att när kärringen tappade en kastrull i golvet så trodde jag det var ett trumsolo.....

Nej, så bra som med Ride the lightning och Master of puppets kommer de aldrig bli igen..
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Load, Reload och St.Anger kan vi radera totalt. Load då dom skulle "hänga med" i musikvärlden och inte köra sin egen stil vilket fick sina fljder. Reload gick ju som det gick med. St.Anger hade dom väldiga problem och Lasses trummor låter som nåt enda klang. Idag är dom väldigt seriösa och jag tror Rob tillfört mycket till nya plattan.

James sång är inte den bästa nu nej. Som t ex Ride the Lightning på Sthlm Stadion. Skar sig hela tiden och det gör det fortfarande på flera låtar. Rösten han hade på 90-talet har han skrikit bort tack vare Black Album. Eller så var det spriten som gjorde så han fick bra röst ;)

Jag väntar iaf med spänning till den 12:e.
 

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Om man plockar det bästa från Load. Reload och St. Anger så får man en hyffsad platta!
Men det man har hört hittills från Death Magnetic så lovar det gott tycker jag!
Verkar som om Rubin har lyckats att hjälpa Hetfield/Ulrich att hitta tillbaka till det mer progressiva...Avslutningen på "The day that never comes" är lysande!!!
Metallica hade inte varit i denna situation om dom inte hade fortsatt att jobba med Bob Rock efter Metallica.
Att Hetfield låter lite vek live numera stör inte mig speciellt, tycker att det är en del av charmen när man ser ett band live....Vill jag höra orginal versionerna så sätter jag på Cd:en.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
metallica är mitt absoluta favoritband framt till 91 ! allt efter det tycker jag är skit , Hetfield misslyckas ofta tom med att sjunga sina gamla låter numera med sitt jvla "aoaoaoaoaoaoa" ande , ST anger är den enda skiva jag någonsin raderat från hårdisken , men nya skivan kanske ändå är godkänd "cyanide" har några tunga partier jag gillar ....
Instämmer till 95%! Gamla skivorna är GRYMMA! och allt efter "The black album" (som redan det är på gränsen till för mesigt) är bara mesigt!

//Kill 'em All
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Albumet släppt i Paris!

Ja, gott folk. De korkade fransmännen tog fel på 10 dagar och släppte albumet redan idag! Ni inser säkert själva att det ligger uppe för nerladdning men det får ni leta upp själva. Själv blir jag nog uppe nån timme till för jag måste lyssna igenom albumet :rock:
 

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Ja då var först genomlyssningen gjord!
Måste säga att det är bra, hur bra vet jag ej ännu, men den är klart bättre än Load, Reload och St. Anger i alla fall.
Låtar som jag tycker sticker ut extra är:
Broken, Beat & Scarred
The Day That Never Comes
Cyanide
Suicide & Redemption
Death Magnetic får ++++ feta av mig!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har lyssnat på den på bussen idag och igår kväll också. Måste nöta lite till. Tycker Unforgiven III var skön.

TDTNC, Cyanide och My Apocalypse har man hört sen förut och dom är ju helt okej.

Måste nöta resten mera men dom var då inte dåliga iaf :) Lyssna 4:40 in i The End of the Line :rock:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har nu lyssnat 4 varv på plattan och är inte besviken , skivan är flera gånger bättre än "St anger" (vilket iofs inte säger så mkt) , trots att den skulle påminna om "gamla" metallica och dom haft 5 år på sig ( lika länge som mellan kill em all och Justice for all ! ) så hadde jag inga förväntningar alls på den ! .. några låtar (och partier av dom flesta är rikigt bra ) det låter ofta thrasigt och bra men övergår plötsligt till ett eländigt ologiskt skrammel (tex 3 min i cyanide trodde jag att CD:n hakat upp sig) nää att bygga långa episka låtar som logiskt byggs upp som förr i tiden kommer Metallica aldrig att klara av igen trots att dom verkar tro det , som helhet är det här för mig inte så mycket mer än en blandning mellan load och ST anger , bästa låt: A nightmare long
 
Last edited:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Black album var sista bra som kom från Metallica, sen var deras storhetstid över, tyvärr, älskade allt från dem fram till Load, vilken dög när man skulle på countryfestival, men sen har det inte kommit något bra, St Anger var så kass att när kärringen tappade en kastrull i golvet så trodde jag det var ett trumsolo.....

Nej, så bra som med Ride the lightning och Master of puppets kommer de aldrig bli igen..
Ja dom skulle ha lagt av efter Black album, så hade dom haft total hjältestatus.
Jag har inte kvar mina skivor av met. gjorde mig av med dom i protest när dom höll på att stämma fans för napster-neladdningar och sen var det ju skiten till skivor dom hade börjat göra under den tiden med.


Jaja, Metallica är döda för mig och snart är det årsdagen för Cliff Burtons bortgång också (1986-09-26):
http://www.youtube.com/watch?v=bH57X5fvfTs&feature=related&resnum=1

"-en kylig septembermorgon kan man fortfarande höra basslingorna över ängarna..." ;P Eller vad var det Tommy Bolin sa i Percy Tårar.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tycker death magnetic har lyft Metallica ett par snäpp från de beigefärgade 90-tals plattorna dom gav ut förutom plattan ifrån 1991. Givetvis så kommer de aldrig att bli lika bra som dom var under 80-talet igen men det är ju omöjligt att uppnå. Nä jag ger death magnetic 6.5 av 10 möjliga snöbollar :rock:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt klart ett lyft , däremot blir jag inte klok på recensenter som ger den 4 av 5 i betyg , samma jvla tabbe som när dom hyllade ST anger ( 4 i betyg och: de argaste som dom gjort ! ) för att sedan efter några år erkänna att palattan är skit ! om magnetig är värd en 4:a så så exploderar ju betygskalan om man ska resencera tex master of puppets
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
helt klart ett lyft , däremot blir jag inte klok på recensenter som ger den 4 av 5 i betyg , samma jvla tabbe som när dom hyllade ST anger ( 4 i betyg och: de argaste som dom gjort ! ) för att sedan efter några år erkänna att palattan är skit ! om magnetig är värd en 4:a så så exploderar ju betygskalan om man ska resencera tex master of puppets

Jag har mest sett 3 av 5 på denna platta. Säkert tack vare att den förra inte blev så bra som resencenterna sa.
 

Matteh

Aktiv medlem
27 mar 2008
96
0
6
Uppsala
som hårdrockande skoteråkare så tycker jag att death magnetic inte var bra, dem kunde gjort bättre :/