Tips på v-kit till F6

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Som rubrike lydern så är ja ute efter ett v-kit till en 06as F6a.

Någon som har nått tips på v-kit och vart man kan köpa. Hade tänkt mig ett runt 2500kr.
Har funderat lite på Black Magics v-kit, är de nått att ha ?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
När det gäller nära inpå stock-maskiner gillar jänkarna ODS' v-kit. Alltså The Outdoor Shop. Kan bara komma på en enda jänkare som, under mina tre år i amerikanska forum, rekommenderat Black Magic's v-kit. Behöver ju inte betyda något dåligt, annat att det är väl underrepresentat = "inte lika bra".

http://www.theoutdoorshopinc.com/v3/product_info.php?cPath=29&products_id=210&osCsid=14eced2b4af30213ff8418e2e78d3aa2 bör vara det du söker. Gissar på $30 i frakt, säg $21 för att göra det lätt.
Av erfarenhet vet jag att Dan @ ODS är bra att ha å göra med när det gäller tullning, så det är väl kanske $100 du får tulla för.
$331,25 kommer det då kosta totalt..? Det är ju inte långt ifrån 2 000:-.

Black Magic är INTE "generösa" när det gäller deklaration av paketet.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Jag har ingen lust att beställa från USA.
Man ser ju ganska många F7er i sverige som har Black Magic v-kit. De kan man ju beställa från Bengans.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej tack för tipsen. Jo en kompis förslog PF Racing. Ska höra med dom lite senare då man har pengar. PF Racing ligger ju inte så långt bort så man kan ju till och med ta skotern dit om man vill :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
har ingen erfarenthet av att beställa från usa. men nångång ska ju vara första. men inte till v-kitet iaf.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
har ingen erfarenthet av att beställa från usa. men nångång ska ju vara första. men inte till v-kitet iaf.
Oj, oj, oj...
Att du då inte tar chansen och handlar från ex. ODS som jag nämnt ovan.
Inga som helst konstigheter där och en leverantör som skickat mycket till Sverige.

-Skaffa ett VISA.
-Skaffa en PayPal.
- Kolla vad du vill ha. Ta $-priset inkl. frakt x 1,05 (tullavgift) och sen x 1,25 (moms) (eller $-priset x 1,3125 för enkelhetens skull) så får du fram vad det kan kosta i VÄRSTA fall. Prisref. för frakt är $40 för en skokartong, $225 för 20 kg och $150 för dubbelpipor.
- Mejla dan@theoutdoorshopinc.com eller gör din beställning genom hans webshop. Nämn att du gärna vill ha lite lägre värde på paketets deklaration.
- Skicka över pengar till honom via PayPal
- Vänta en vecka (han håller till på östkusten och det tar inte lång tid att få grejorna. I regel har hans kärring skickat mina paket på deras Fredag förmiddag och jag har kunnat hämta ut paketen nästkommande Onsdag eftermiddag) på ditt paket
- Lös ut på det Posten mot den tullavgift+moms som tullen lagt på.
- Hem och ha julafton.

Det enda som är krångligare än att handla i Sverige är väl språket, för den som har svårt för engelska.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är paypal måste? Eller mest för "säkerheten" att de itne ska se ditt kontonr.
Precis.
Jag ogillar att lämna ut mitt VISA-nr då de kan dra hur mkt/konstigt de själv behagar.
Med PayPal styr du själv hur mkt som ska betalas och exakt vart. Sen finns det ju fin "säkerhet" med PayPal.
Ex. fick jag min PayPal "hackad" så att någon finnig datornörd började pynta sån där månadsavgift för något ruttet onlinespel och bara ett samtal till UK löste det hela - alla pengar tillbaks på nolltid och det blev ett policiärt ärende för dem att lösa.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Orkar inte starta en till tråd så jag använder den här.

Nu är det så att ja måste ha nya handtagsvärmare till skotern. vet vart det är fel och så men jag hittar inte kontaken. För när ja kollar på bengas hemsida på handtagsvärmare så har dom en 25cm sladd och en kontakt i slutet. Men när jag följer kablarna på skotern så kommer jag mycket längre än 25cm innan jag måste skurva lös grejer för att se om det är nån kontakt.

Så jag undrar om det sitter nån kontakt till handtags värmarna orginalt på skotern.
Det är en 06as F6a om ni undrar.

Hoppas ni fattar vad jag menar.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Orkar inte starta en till tråd så jag använder den här.

Nu är det så att ja måste ha nya handtagsvärmare till skotern. vet vart det är fel och så men jag hittar inte kontaken. För när ja kollar på bengas hemsida på handtagsvärmare så har dom en 25cm sladd och en kontakt i slutet. Men när jag följer kablarna på skotern så kommer jag mycket längre än 25cm innan jag måste skurva lös grejer för att se om det är nån kontakt.

Så jag undrar om det sitter nån kontakt till handtags värmarna orginalt på skotern.
Det är en 06as F6a om ni undrar.

Hoppas ni fattar vad jag menar.
Är det inte så att de går ned till nästan botten på styrstången och in, bakom oljetanken i en enda röra?
Späa trådar i lila och svart vill jag minnas att det är, orkar inte kolla elschema...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ojojoj..då blir det ju mycket mer jobb än vad jag hade trott när ja byter värmare.
Kan man koppla in kablarna från orginal till dom nya ?

För det är där felet är. Kablarna har släppt från värmarna.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Det är bara å löda ihop med de nya kablarna, inga problem. Krympslang är att rekomendera.

Testat F6 med BM variatorkit, vart en grym skillnad mot standard. Drar mycket hårdare, men det jag framförallt gillade var backshiften.

Kan vara lite vanskligt att läsa på amerikanska sidor om variatorkit och sen börja rekomendera hur vi ska göra i sverige. I usa kör dom oftast med 25 matta (+dubb), i sverige har vi 35mm. Vilket naturligtvis gör en stor skillnad på vilka variatorkit som funkar för oss.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Tur att grannen är bra på att löda, då får han fixa värmarna. :)

Ja det sitter ju en 38as matta på skotern nu. Men jag hade helt glömt bort PF Racing. De ligger ju kanske en 30min bort så då är det ju lätt att beställa från dom.

Vet en som har trimmat sin tror de är en Zr 500 eller nått med pipor,portad,v-kitt å allt vad man nu kan göra. Och det är ju ett litet monster, går sjukt bra så jag ska ringa dit när jag har fått in lite mer pengar.

Det är dyrt att ligga på topp. ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kan man löda fast kablarna på värmarna igen om man får lös dom från styret ? För ja ska byta styre. Tänkte för det ser ut som att dom är fast löda ¨på värmarna från början.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ett BM-kit är ju inte alls heller "utprovad" i amerikanska förhållanden...

Det är ju rätt klart att det syns mycket BM-kit på svenska salu-maskiner, då det inte finns någon som säljer ODS-grejor här i Sverige samt att den som säljer BM-saker här gärna luras med både det ena och det andra.

Än en gång så uppfattas jänkarna vara mer för ODS-kittet än BM-kittet - vilket de *****r i mig provar på liknanade förhållanden med dubb och 1" matta.
Jämför man två olika saker måste man givetvis har likvärdiga förhållanden, vilket tom en amerikan förstår - och det är inte i närheten av att vara vassaste kniven i lådan...

Hursomhelst är jag, för i år igen, en stor förespråkare för justerbara vikter.
Tror jag betalade 3850:- för ett v-kit från PF back in '05. Inkluderade Super Tip-vikter, BMP-helix och en primärfjäder.

Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kan man löda fast kablarna på värmarna igen om man får lös dom från styret ? För ja ska byta styre. Tänkte för det ser ut som att dom är fast löda på värmarna från början.
Det ser ut som att det är lödningen som har släppt på värmarna.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Det är ju rätt klart att det syns mycket BM-kit på svenska salu-maskiner, då det inte finns någon som säljer ODS-grejor här i Sverige samt att den som säljer BM-saker här gärna luras med både det ena och det andra.

quote]

Hur menar du nu?
Menar du att många kunder luras av denna försäljare att köpa BM-variator kit?

Som du själv skriver så är det många som har BM variatorkit på sina maskiner.
Vilka är det av dom som blivit lurade? Hur har det gått till?